Bijwerking van testo

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Lukieluke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2021, 01:54
Gender: Trans FtM

Bijwerking van testo

Bericht door Lukieluke »

Heyy guys!
Zit nu al ongeveer 2, 5 jaar aan de testo en gelukkig eigenlijk nooit last van bijwerkingen gehad van de hormonen. Maar 4 maanden terug begon ik last te krijgen van dat ik onwijs veel begon te zweten. Ik het begin als ik lichamelijke inspanning deed, maar nu ook als ik zou liggen zelfs naakt zonder deken of als ik aan stressvolle dingen denk of dat het ergens druk is. Het gevoel hebben alsof je aan het koken bent, de warmte niet kwijt kan en overal zweten. Het is echt zo erg dat binnen 10 minuten mijn hele shirt zeiknat kan zijn. Kan het zijn komen door de hormonen komt?

Wat ik dus zo raar vind is dat ik dezelfde hoeveelheid gebruik, altijd qndrogel 1x pd 3 pompjes op m'n bovenbenen. Heb een jaar geleden de hystro gehad maar lijkt mij niet dat het hiervan kan komen toch. Zijn er meer mannen die hier last van hebben gehad of hier wat over weten. Hoor het dan graag 👍😊
Gebruikersavatar
Cygnus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2022, 01:21
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Whatever floats your boat
Locatie: Ver Heel Ver Van Hier

Re: Bijwerking van testo

Bericht door Cygnus »

Beetje een late reactie maar ik gebruik dezelfde hoeveelheid androgel en heb zelf nog nooit last gehad van overmatig zweten, ik weet dus niet of het door de hormonen komt.
Yeah, enigzins gewichtige metalen, man
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Bijwerking van testo

Bericht door Hal »

Ik heb wel een periode zweetbuien / opvliegers gehad (vooral 's nachts, soms overdag), maar dat waren volgens mij overgangsklachten en die kwamen eerder dan de periode die jij nu beschrijft (ik denk na een maand of negen, en dus een maand of drie op 3 pompjes p.d. en ook pre-hysto) en met een maand of vijf /zes daarna was het (loof en prijs het vliegend spaghetimonster) ook weer goeddeels voorbij. De combo her-puberen en overgangsklachten vond ik best even een pittige tijd, vooral omdat ik er hondsberoerd van sliep.

Je zou eens kunnen kijken of je de omschrijving van opvliegers herkent. Misschien komt dat bij jou nu pas. Anders zou je eens kunnen kijken wat er verder bij die zweetbuien komt kijken. Blijft je hartslag normaal, of versnelt die enorm? Heb je verder symptomen van (bijv.) een adrenalinereactie? Zou het een angstaanval o.i.d. kunnen zijn? Ik roep maar wat, he?

Kom je er niet uit, dan zou ik het eerst eens bij je huisarts voorleggen, en aangeven hoe recent dit verschijnsel is in vergelijk met je testogebruik (om te voorkomen dat ze je direct volledig van de testo willen halen - daar zijn de medici soms nogal happig op, ook al geeft de tijdslijn bij jou daar eigenlijk geen aanleiding voor). Het kan overigens wel zijn dat je, nu je de eerste fases van de puberteit door bent, je je misschien lekkerder voelt op een iets lagere dosis. Ik ben na de mastectomie met een half pompje gezakt in dosis (naar eigen inzicht, overigens), gewoon omdat het beter voelde en omdat m'n testoniveau wel echt helemaal aan de bovenkant van 'normaal' zat.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Bijwerking van testo

Bericht door xxman »

Ik weet niet zeker of het klopt, maar zou het kunnen dat je "overgangsklachten" erger worden door de hysto? Dan lijkt me dat je nog minder oestrogeen in je lichaam hebt. Misschien kraam ik nu onzin uit, maar ik weet dat cis mannen ook een bepaalde hoeveelheid oestrogeen in hun lichaam hebben. Hoe werkt dat voor trans mannen met hysto?
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Bijwerking van testo

Bericht door Fran »

Ik ken cis mannen die om de haverklap gaan zweten.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Callixo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2022, 19:39
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hen, hun

Re: Bijwerking van testo

Bericht door Callixo »

Van een hysto raak je helaas in de overgang. Maar ik dacht dat de testosteron de symptomen onderdrukte. Wat zegt je arts?
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Bijwerking van testo

Bericht door Mr.X »

Veel en plotseling zweten (opvliegers) is vaak wel een teken van wat inbalans (of tekort) in de geslachtshormonen. De enige manier om te weten wat er speelt is je arts je waarden te laten checken.

De reden dat ze nog aanraden om, zelfs na jaren hormoongebruik, elk jaar je waarden te laten checken is omdat als je ouder wordt, dingen kunnen veranderen. Dat kan voor jou ook gelden, vooral zo ook na je hysto.