VFS zoektocht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Ik heb logopedie gehad bij “logopediepraktijkhoorn” Wilma heeft daar ervaring met transgender patiënten . Ze zitten in het centrum.let wel
Op,dat ze niet met elke zorgverzekeraar een contract hebben voor 2019! Mijn stem is gigantisch veranderd tijdens haar lessen.. toch heb ik de neiging om op bepaalde momenten terug te vallen .ik werk met alleen maar mannen,ik heb het gevoel dat ik terugval in toon,door de omgang met hun(mannen praten nu eenmaal lager)ook als ik moe ben ,val ik wat terug in het gender neutrale bereik.ik merk toch dat het lastig is om zoiets constant vast te houden. Het vergt training ,net zoals je je andere spieren moet trainen .dingen zoals: hoesten en niezen en als ik bijv zou vallen en dan au au roep,ben ik bang dat ik zal zakken in mijn stem. Daarom overweeg ik in de toekomst toch,dan moet dat maar zelf betaald,een stemoperatie te ondergaan om er zeker van te zijn dat ik nooit terug te zakken. En het geeft me rust en zekerheid
Offline
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ja, dat is ook een deel van die VFS, meer nog dan het stem verhogen, is het 't fysiek moeilijk/onmogelijk maken om onder een bepaalde frequentie te komen.
Zodat je inderdaad, zoals @Rikki ook schrijft bij de reflexmatige uitingen, lachen, hoesten, pijn niet ineens erg zakt in pitch.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

LauraHeleneN schreef: 16 feb 2019, 14:11 Ja, dat is ook een deel van die VFS, meer nog dan het stem verhogen, is het 't fysiek moeilijk/onmogelijk maken om onder een bepaalde frequentie te komen.
Zodat je inderdaad, zoals @Rikki ook schrijft bij de reflexmatige uitingen, lachen, hoesten, pijn niet ineens erg zakt in pitch.
Lachen is gek genoeg veranderd van hardop lachen naar giechelen en dat is ook gewoon een automatisme voor me geworden ..
Offline
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Emma schreef: 16 feb 2019, 07:31
Wolfy_girl schreef: 16 feb 2019, 01:54
Nu wil ik niet de klojo uithangen want men zal er vast veel aan hebben, maar zoiets spreekt me echt totaal niet aan. Ik wil vrouwelijk zijn als mezelf, niet als een wandelend stereotype.
Je moet het zelf doen, het komt niet uit een pakje of zo, je loopt na zoveel tijd niet met dezelfde stem en mimiek de deur uit daar. Je wilt vrouwelijker overkomen, dan zul je iets moeten doen aan de dingen die in de perceptie van mensen vrouwelijk zijn. Misgenderen is een complex stelsel van eigenschappen die niet helemaal lijken te kloppen, en bij alle eigenschappen die iemand 'mannelijk' laten lijken kan ik je een cis vrouw laten zien die dat heeft en toch nooit misgenderd wordt. Maar ben je niet cis, dan slaat de balans sneller de verkeerde kant op omdat er veel meer dingen niet helemaal lijken te kloppen. De hoogte van je stem maakt iets uit, Intonatie en melodie al veel meer, maar als je vervolgens met een kop als een bos uien gaat zitten als een middeleeuwse bouwvakker die uit een pot bier zit te zuipen helpt dat niet veel. Door een telefoon praten is tegenwoordig niet zo populair meer.

Het gaat er om dat je je van dingen bewust wordt, dan gaat de rest vanzelf, op je eigen manier. Barbara is een van de besten in haar vak op dit gebied (er zijn er meer, maar zie daarvoor de logopedie topics), neem van mij aan dat ze hier gelijk in heeft.
Ik wil vrouwelijk over komen, niet gender stereotypes forceren.

Dat ze goed is in wat ze doet zal wel, dat ontken ik ook verder niet, maar op de manier zoals het op die website vermeld staat vind ik ongelukkig omdat het suggereert dat je alleen vrouwelijk kan zijn (als trans vrouw) als je die bepaalde gedragpatronen overneemt. Daar ben ik het gewoon niet mee eens. Waarom niet kijken hoe iemand echt persoonlijk in elkaar zit en van daaruit een vrouwelijke benadering zoeken? Daar heb je volgens mij veel meer aan dan dat kunstmatige aangeleerde gedrag (waar je trouwens ook veel trans vrouwen op kan klokken).
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Dus, je wilt vrouwelijk overkomen, en in dit geval met je stem, lukt het niet goed genoeg, of vind je dat het niet goed genoeg lukt.
Is het zo erg om daarbij van een mindere of betere logopediste hulp te krijgen? En is het zo erg om dan met behulp van 'trucjes' te leren hoe je dit wel goed/beter krijgt?

Zoals gezegd, ik voel met je mee, en ik ken je stem niet, weet niet hoe je stem WAS, of hoe die nu IS. Daar oordeel ik niet over. En al helemaal niet over de moeite die je wel of niet in je stem steekt.

En wie weet, is die VFS voor jouw een heel goed hulpmiddel, maar door alleen maar VFS te doen, en niet de rest van de 'trucjess' die logopedisten je aanleren, dan ga je nog steeds niet vrouwelijk klinken, dan heb je echt alleen maar een heel hoge mannenstem.

Je hebt neem ik aan zwemles gekregen toen je een lagere school kind was.
Dat kon je uit jezelf toch ook niet? "Ja, maar ik heb geen vinnen, of zwemvliezen, ik kan gewoon niet zwemmen. Ik wil niet net doen alsof ik kan zwemmen met aangeleerde trucjes. Nu lijkt ik op een mens die zwemt, in plaats van dat ik echt zwem als een vis."
Maar met hulp van de (goede of slechte) zwemles persoon heb je wel dat zwemdiploma gehaald.

Of vervang zwemmen door rekenen, lezen, scrhijven, fietsen, autorijden, die vreemde taal, of wat dan ook..
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Ik heb het gevoel dat je mijn berichtjes in dit topic niet goed leest... Ik beweer nergens dat "alleen" de VFS voldoende is; de meeste artsen zeggen ook dat je dit in combinatie met logopedie moet doen. Maar niet iedereen heeft een goeie basisfrequentie van zichzelf, dat moet je je toch wel realizeren? Ik had niet gedacht dat ik dit zou moeten zeggen, maar niet iedereen is hetzelfde! Jouw ervaring is niet de mijne, en jouw gedruk op "gewoon meer oefenen joh" laat eigenlijk alleen maar zien dat je andere mensen niet in hun waarde laat. Leuk dat jij er goeie ervaring mee hebt: ik heb dit niet. Respecteer dit, alsjeblieft! Zo niet ben ik nu klaar met deze discussie. Jij hebt zangles gehad! Jij kan die ervaring misschien maar niks vinden, maar dat geeft je wel een voorsprong. Punt. Klaar.

Jouw zwemles vergelijking slaat echt nergens op want het gaat er van uit dat iedereen op hetzelfde niveau begint. Denk je werkelijk dat een kind met zwemervaring net zoveel moeite heeft met zwemles als een kind die dat niet heeft? En ja, ik heb mijn zwemdiploma gehaald doordat iemand mij de juiste techniek heeft geleerd en heeft afgestemt, niet door te mij te vertellen dat ik meer als een vis moet zijn (zoals die website zo mooi omschrijft).

Ik vraag je nogmaals om mijn berichtjes *beter* te lezen, en hou alsjeblieft op met mijn ervaringen te ontkennen.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Aanvullend wil ik trouwens ook melden dat het *niet* alleen de frequentie is dat aangepast kan worden door middel van VFS. Er zijn (uiteraard meer ingrijpende) operaties beschikbaar die wel degelijk ook de intonatie en dergelijke aanpakken. Dus misschien even kappen met het beweren van "VFS verandert alleen de frequentie en niks anders".
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

LauraHeleneN schreef: 15 feb 2019, 22:04 Natuurlijk zijn we niet allemaal gelijk; ik ken jouw stem niet, en jij de mijne niet.
Misschien heb jij een basisstem die zich wat minder leent voor vervrouwelijking, en misschien juist wel. Ik weet het niet.
LauraHeleneN schreef: 16 feb 2019, 16:54 Zoals gezegd, ik voel met je mee, en ik ken je stem niet, weet niet hoe je stem WAS, of hoe die nu IS. Daar oordeel ik niet over. En al helemaal niet over de moeite die je wel of niet in je stem steekt.
@Wolfy_girl, ik laat je expliciet wel in je waarde, en oordeel niet. Niet over jouw, niet over anderen, en ik geef al een paar posts achter elkaar aan dat we allemaal anders zijn, en dat we verschillende ervaringen en achtergronden hebben.
BTW: Hoe zou ik jouw ervaringen willen of kunnen ontkennen?!?!?!

Ja, ik denk dat alleen VFS niet de oplossing is, maar let wel, ik zeg niet dat jij die mening WEL bent toebedeeld.
WEL valt me op dat je jezelf juist in het verdomhoekje zet door te zeggen dat jouw basis niet goed genoeg is, dat anderen (ik in dit specifieke geval, al heb jij van "ik heb gezongen" gemaakt dat ik "zangles heb gehad") voordelen hebben genoten die jij niet hebt (gehad), en dat bovendien de logopedie voornamelijk trucjes aanleert die volgens jou een te stereotiepe stem produceren, en dat je dat voor jezelf niet wilt, en daardoor lijkt het alsof je erg sterk neigt naar "VFS zal de oplossing wel zijn, waar logopedie dat niet is".

ik druk niet op 'gewoon meer oefenen', maar ik geef wel in heel veel woorden en posts aan dat een vrouwelijke stem voor ons allen veel werk betekent hoe dan ook, en dat het met nadruk focusen op een van de afzonderlijke pijlers weliswaar verbetering verbetering KAN opleveren, maar dat dit vrijwel zeker niet afdoende zal zijn voor een afdoende bevredigend resultaat.
Uiteindelijk is je doel om een passabele stem te hebben, toch? Ik ook.

Nee, ik ging er in m'n zwemles voorbeeld niet vanuit dat we allemaal op hetzelfde niveau BEGINNEN; ik doelde juist op het op hetzelfde niveau EINDIGEN (het halen van het diploma). En ja, de een komt er sneller en makkelijker dan de ander, vanwege diens aanleg of voorgeschiedenis.

De "nee ik wil niet zwemmen als een mens die trucjes heeft geleerd, maar ik wil zwemmen als een vis" referentie was een vergelijking in reactie op jouw niet willen leren van logopedie trucjes die jou een stereotiepe vrouwenstem geven, je wil in plaats daarvan als een echte vrouw klinken...
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Wolfy_girl schreef: 17 feb 2019, 01:34 Aanvullend wil ik trouwens ook melden dat het *niet* alleen de frequentie is dat aangepast kan worden door middel van VFS. Er zijn (uiteraard meer ingrijpende) operaties beschikbaar die wel degelijk ook de intonatie en dergelijke aanpakken. Dus misschien even kappen met het beweren van "VFS verandert alleen de frequentie en niks anders".
Beweer ik dit?!?!

Rechtstreeks van de 2pass website gekopieerd (waar 13 keer het woord "stemverhogend" wordt gebruikt.

"Bij stemverhogende ingrepen wordt de toonhoogte verhoogd."

"Deze benamingen zijn beschrijvend en ze zijn vergelijkbaar, want het uitgangspunt is het verkorten van de functionele lengte van de stembanden, waardoor de toonhoogte wordt verhoogd."

"Klopt het dat de stemoperatie alleen de toonhoogte van mijn stem verandert?
Ja, dat klopt. Het maakt alleen uw stembanden korter. De operatie heeft geen invloed op uw resonantie, intonatie, articulatie en non-verbale aspecten van stemvervrouwelijking."


Anyway, stemband operaties richten zich specifiek op de inkorting van de stembanden, zodat de lengte van de mannelijke stembanden in de vrouwelijke lengte range komt.

Langere stemband = lagere trillingsfrequentie = lagere toon, en vice versa.

Intonatie, door jou specifiek genoemd als zijnde aan te pakken dmv operstie, is niet een opereerbaar iets; intonatie is de subtiele verandering TIJDENS het spreken, een variatie, om nadruk te leggen op een bepaald deel van de zin. Zoals klemtoon leggen, of een vragende zin waar aan het einde van de zin de pitch iets omhoog gaat, of het "-en" einde van een werkwoord wat bijna altijd iets zakt in toonhoogte.
Zou je dit kunnen opereren dan word de stem als resultaat heel monotoon; robotisch zelfs.
Denk aan Bassie en Adriaan's robot, Robin: "Robin moet lachen. Ha. Ha. Ha."

Resonantie is het meetrillen van andere lichaamsdelen veroorzaakt door het geluid wat je creeert dmv lucht door je stembanden te persen.
Mannen hebben over het algemeen een borstkasresonantie, en bij vrouwen ligt de resonantie vaak in de mond en neus regio.
Dat valt niet te opereren.

Articulatie, dat gebeurt allemaal met de mond; het samenspel van tong, gehemelte, tanden, lippen.
Ja, technisch kan daarop geopereerd worden.. Als je bijvoorbeeld een erg fanatieke facelift krijgt, en de lippen komem te strak te staan, dan wordt de articulatie slechter, want dan maak je het de lippen onmogelijk om goed de klank te maken. De P wordt dan een B of zelfs een W.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

LauraHeleneN schreef: 15 feb 2019, 01:16 Hoi Jill, een vriendin van me heeft 2 weken geleden haar operatie in Luxemburg gehad, ik vraag even na of dit Remacle or UCL was, maar ik vermoed Remacle, die qua techniek bijna identiek schijnt te zijn aan Yeson.
Correctie: MArc Remacle is als professor verbonden aan UCL, dus wat ik eerder schreef "Remacle of UCL" is niet juist. Ik had even een brain fart over het woorde "of" toen ik het Engelse bericht van m'n Bangkokse buurvrouw las.

Remacle schijnt VFS operaties uit te voeren via CHL, zie ook deze url.
Of hij dit ook doet via 2pass kan ik niet achterhalen. Die speurtocht laat ik aan iemand over die zelf in VFS is geinteresseerd. ;)
Plaats reactie