Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ervaringen hormonen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Sophie88
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Ervaringen hormonen

Bericht door Sophie88 »

Hoi,

Ik zou graag wat ervaringen willen horen met betrekking tot hormonen. Ik heb alle gebruikelijke voorlichtingsinformatie wel gelezen, maar ik ben benieuwd hoe mensen zélf het gebruik hebben ervaren, zoals: hoe was het emotionele effect, werden jullie er emotioneel instabieler van? Hoe snel traden er lichamelijke effecten op en in welke mate? Welke bijwerkingen hebben jullie ervaren?

Groetjes,
Sophie
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Emotioneel werd ik er al heel snel rustiger van. De eerste resultaten lieten zich ook al behoorlijk snel zien (borstvorming, verminderde lichaamsbeharing) De rest gaat allemaal veel langzamer, ik bespeur zelf wel wat kleine veranderingen (heupen, ronder in het gezicht) maar voor de buitenwereld gaat dat zo langzaam dat het niet echt opvalt. De enige bijwerking die ik bemerk is dat ik eerder moe ben en dat ik daardoor op tijd naar bed moet gaan, om gewoon goed te blijven functioneren.
Irene
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door Marijntje »

ten eerste: het verschilt sowieso heel erg per persoon.

Ik zit nu ongeveer 13 maand aan 'de' hormonen. De eerste 2 maanden merkte ik emotioneel niet veel. Business as usual. Afgezien van de testosteron-blokker, waardoor ik de eerste twee weken doodmoe was. En na ongeveer een maand lukte een erectie krijgen niet meer echt.

Na een maand of 2/3 begon ik emotioneel (en fysiek) meer te merken. Ik begon vrij rap borsten te krijgen, die ook snel groeiden. En die waren behoorlijk gevoelig, op het pijnlijke af. Wel heel gaaf.

Ik had het op dat moment nog niet eens echt door, maar mijn behoefte aan aanraken, intimiteit, zoenen, seks en een relatie werd steeds heftiger. En superfysiek. Ik kreeg een permanente kriebel over mijn lichaam, en fantaseerde me helemaal suf over vrijen met iemand. Het duurde zeker een maand voordat ik überhaupt door had dat dat door de oestrogeen kwam. Mijn tepels waren altijd al mijn erogene zone, maar dat werd nu nog eens drie keer zo intens.

Ik weet niet of je ooit XTC gebruikt hebt, maar bij mij voelt het sindsdien alsof ik er elke dag een soort microdosis van naar binnen krijg. Sommige mensen rapporteren een geheel verlies aan libido (maar wel een grote behoefte aan knuffelen), maar bij is mijn behoefte aan alle intimiteit - en dus ook seks - alleen nog maar meer geworden. Klaarkomen is wegens de testosteronblokkers wat lastig geworden. :-)

Dat is allemaal in principe superlekker, maar ik heb niemand om mee te vrijen, en daarom word ik er ook godsgruwelijk eenzaam door. Ik had een paar jaar geleden een vriendin, maar die is overleden. Mijn verlangen naar haar werd zó aangezwengeld. En daardoor ook de rouw. En dat is extreem heftig. Tegelijkertijd ben ik ook weer zó verliefd geworden, op een manier die ik decennia niet meer had meegemaakt.

Dus ja; de hormonen versterken bepaalde emoties heel erg bij mij, maar zeker niet allemaal. En op manieren die ik van tevoren niet helemaal zag aankomen.

De verdere lichamelijke veranderingen gaan langzamer: mijn gezicht en lichaam worden ronder en zachter en vrouwelijker, maar dat zie ik zelf nauwelijks. Maar iedereen zegt het, dus het zal wel zo zijn :-) En ik ben verdorie bijna 8 kilo aangekomen. Ik startte met oestrogeen exact toen Corona losbarstte en ik ook veel minder ging bewegen, maar ik vermoed dat dat niet eens zo'n grote rol speelt.
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door AnneCeleste »

In mei 2018 ben ik begonnen met de hormoontherapie, dus bijna drie jaar geleden. Aan het begin kreeg ik een testosteron blocker (androcur) en een lage dosis estradiol, daarna nog wat andere dingen geprobeerd en sinds mei vorig jaar gebruik ik injecties en sinds negen maanden bicalutamide als blocker.

De eerste paar maanden merkte ik al vrij snel dat ik makkelijker toegang had tot mijn emoties; ze liggen nu veel meer aan de oppervlakte. Ik huil echt super makkelijk nu. Tegelijk dropte mijn libido als een baksteen, en die is ook nooit meer terug gekomen. Ik zou mezelf nu bijna aseksueel noemen. Aan de andere kant, knuffelen heb ik wel heel veel behoefte aan 😊

Voor fysieke veranderingen wordt vaak door endocrinologen naar deze tabel verwezen:
Afbeelding

Vergeleken met mezelf:
  • Vetverdeling: die is bij mij helemaal niet veranderd. Ik heb enorm moeite met aankomen, maar alles komt nog steeds op de oude plekken rond mijn middel terecht. Ook heb ik geen onderhuids vet laagje wat veel anderen wel krijgen. Dit is het effect waar ik het meest naar uitkeek, maar helaas pindakaas.
  • Spieren: niet echt zichtbaar afgenomen, maar ik merkte wel een vermindering in kracht en uithoudingsvermogen. Ik ben de afgelopen tijd wel veel meer gaan sporten, dus nu juist sterker en fitter dan voorheen.
  • Huid: yes, die werd al heel snel zachter. Ook veel minder vet, waardoor gelukkig nu mijn haar ook minder snel vet wordt. Heel fijne verandering.
  • Libido: check, die was ik heel snel kwijt. Veel mensen krijgen die weer terug, maar op een andere manier kennelijk.
  • Erecties: die komen inderdaad niet meer vanzelf. Geen ochtend erecties meer gelukkig. Maar het werkt nog wel; iets minder hard als vroeger, maar nog wel functioneel zullen we maar zeggen 😉
  • Borsten: de eerste vijf maanden groeiden mijn borsten, dat begon al vanaf ongeveer 6 weken hormonen. Helaas zijn ze nooit verder gekomen dan een AAA cup, dus ze vielen niet eens op onder een t-shirt, maar dat zal ook te maken hebben met dat mijn vetverdeling mannelijk blijft..
  • Teelballen: bij mij bleven ze even groot, maar wel iets zachter. Ik heb ze uiteindelijk maar weg laten halen.
  • Sperma: dat houdt inderdaad heel snel op dankzij de blockers.
  • Beharing: ik merk niet dat dat heel veel minder of langzamer groeit, maar de enkele losse haar op mijn schouders of rug zijn wel verdwenen.
  • Kaalheid: bij mijn inhammen merkte ik eigenlijk best wat terug groei. Uiteindelijk toch maar een haartransplantatie genomen, maar los daarvan is het haar op mijn hoofd echt voller geworden.
Verdere fysieke veranderingen die ik merkte:
  • Lichaamsgeur is heel erg veranderd, zelfs zo erg dat ik me helemaal de pleuris kan zweten en nog ruik je niks. Echt heel luxe verandering.
  • Nagels zijn super zwak geworden... Ik moet ze nu altijd zo kort mogelijk afknippen want ze splinteren gelijk als ze ook maar een paar mm lang zijn.
En natuurlijk ben ik nog veel antikapitalistischer geworden dan ik al was.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door Marica »

Ik maakte een tweede pubertijd mee, mijn vrouw zit in de overgang.
Leuk joh die clashes :) We kunnen er gelukkig om lachen. Borstgroei ; Ik heb nu een 85B/C van mijzelf, maar met mijn 179 cm is dat in mij ogen wat klein. Morgen zit ik in het ziekenhuis, en hoor ik waarschijnlijk de operatiedatum waar ze tegelijk ook de borstvergroting doen met de geslachts bevestigende operatie.
Zachte huid, verminderde lichaamshaargroei, minder kracht.

Maar wees niet bang, het hoort er allemaal bij.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door Ylse »

AnneCeleste schreef: 08 apr 2021, 13:44 Tegelijk dropte mijn libido als een baksteen, en die is ook nooit meer terug gekomen. Ik zou mezelf nu bijna aseksueel noemen. Aan de andere kant, knuffelen heb ik wel heel veel behoefte aan 😊
Dit herken ik maar al te goed. Nu was ik seksueel niet al te actief maar na een paar maanden spironolacton was het libido compleet verdwenen.
Op aanraden van Alwin Man ben ik toen gestopt met de blockers en heb dit later ook besproken met de endocrinoloog (dr. van Houten, Haga ziekenhuis). Van Houten had er totaal geen moeite mee en in de hoop dat het libido weer terug zou komen was dit wel een goede poging.

Testosteron waarden zijn nooit meer hoger geweest dan volgens mij 0,19 of zoiets. Erg laag dus. Libido is ook nooit meer teruggekomen...
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door SuzanneLemm »

Zo lezende door de reacties is mijn ervaring a-typisch:
Hormonen sinds eind 2018
Testosteron blokker bracht T waarde naar 0 maar libido is er nog steeds
Oestradiol (pleisters, Lenzetto, gel) heeft bij mij geen effect (tav emoties, borstgroei, zachtere huid)
Vanwege dit binnenkort dexa scan en geen groen licht voor operatie
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door Brownie »

Jeetje balen zeg. Hopelijk komt er iets duidelijks uit de scan!
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door SuzanneLemm »

Hi Brownie, de dexa scan is alleen om botontkalking te bepalen. De VUmc endo, vijfde inmiddels, probeert alleen met try-and-error nog wat dingen uit.
Ik sluit bij vorige reacties dat de effecten van hormonen individueel zijn en afhankelijk van bv genen en toedieningsvormen en hoeveelheid.
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen hormonen

Bericht door AnneCeleste »

Pff heftig hoor, ik zie weinig mensen die nog minder effect zien dan ik. Misschien dat je nog teveel DHT aanmaakt? Ik ben geen endocrinoloog, maar mij werd vorig jaar finasteride aangeboden om te kijken of dat het was.

Het valt me wel op dat endo's geen idee hebben waarom er zulke grote verschillen zijn tussen de effecten bij verschillende personen. De meeste die ik sprak haalden hun schouders op en zeiden dat ik maar geduld moest hebben. Nu is het bijna drie jaar en ben het aardig zat.