Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Jeste »

Blue schreef:En aangezien het vervrouwelijken van mijn lichaam voor mij belangrijker is dan het functioneren van het "gereedschap" was de keuze voor mij niet moeilijk meer, bovendien kwam ik laatst achter dat mijn haar angstvallig dunner aan het worden is maar dat was me nooit opgevallen vanwege mijn lange haar. En ook dat zal met de t-blockers stopgezet worden en deels teruggedraaid worden.
Schrik niet als als het aan het begin erg tegenvalt, vooral dankzij vermoeidheid. Dat is even (en dat kan best wel flink lang zijn) doorbijten. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het dan voor jou zal zijn wanneer je de mannelijke seksualiteitsbeleving niet meer kunt hebben. Is gewoon uit nieuwsgierigheid.
In mijn situatie was het zo dat ik die behoefte aan een mannelijke seksualiteitsbeleving nooit had, maar tegelijkertijd had ik ook geen behoefte aan een SRS. Maar hoe is dat dan voor iemand die als vrouw door het leven wil gaan maar er eigenlijk toch wel de voorkeur voor zou hebben om op dat gebeid wel iets mannelijks te hebben?
Nou ja, zoals ik al eerder schreef kan het op het gebied van seksualiteit juist ook positeif uitpakken. Misschien ga je dus wel nieuwe dingen ontdekken.

Veel geluk met de start van de HRT.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20190501 »

Zelf ben ik dan wel (Nog eventjes) pre hrt, dus ik kan nog niet uit ervaring spreken, maar de psychologe,-seksuologe die me begeleidt heeft mij toch uitgelegd dat zelfs de volledige hrt niet noodzakelijk betekent dat het gereedschap helemaal niet meer functioneert. Klopt dat dan niet?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Jeste »

Sigy schreef:Klopt dat dan niet?
Als het goed is, dan functioneert het niet meer op de manier zoals het bij een man werkt. Penetratie zal lastig zijn, lijkt mij. Seksulateit zou evengoed wel kunnen, maar op een andere manier. Seks kan natuurlijk ook zonder penetratie.
Maar het zal wel voor iedereen anders uitpakken.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20190501 »

@Jeste: dank je.

Mijn psychologe spreekt natuurlijk niet uit eigen ervaring :-)

Ik ben vooral erg benieuwd en ga er sowieso vanuit dat ik qua seksualiteit heel veel zo niet alles opnieuw zal moeten leren.

@Blue: excuus voor het interfereren in jouw draadje
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Loesje
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2016, 00:28
Gender: Trans MtF

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Loesje »

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum, maar niet in dit wereldje. Ik kwam tijdens het surfen dit draadje tegen, en weet ook uit eigen ervaring dat er genoeg informatie is over het 'standaard' transitiepad van de meeste transseksuelen/transgenders, maar dat er weinig concrete (of anecdotale) informatie te vinden is met betrekking tot transgenders die ervoor kiezen om géén SRS te ondergaan, zoals topicstarter in haar eerste bericht aangeeft. Hopelijk kan ik vanuit mijn eigen ervaring een steentje bijdragen en misschien het één en ander ophelderen voor mensen die zelf nog op zoek zijn.

Ik ben een 34 jarige MtF 'non-op' transgender, shemale, of hoe je het wilt noemen. Ik vind shemale overigens ook niet per se een denigrerende term, dat heeft meer te maken met hoe het gezegd wordt (net als het woord 'homo'), en ik vind dat we dat woord best kunnen reclaimen en dat we moeten stoppen met dat negatief te beladen.
Ik slik hormonen via het Vu en heb een trachea shave en borstvergroting achter de rug en natuurlijk het nodige IPLen, en mijn paspoort en geboorteakte zijn ook gewijzigd. Een SRS heb ik geen behoefte aan, en eigenlijk ook nooit gehad. Dat is ook altijd een grote reden geweest waarom ik het lang heb uitgesteld om me bij het Vu aan te melden. Destijds gingen er berichten rond dat je alléén het traject kunt volgen wanneer je ook een SRS nastreeft en dat je anders verbannen werd en nooit meer er op terug kon komen. De sfeer binnen de t-gemeenschap was ook dusdanig dat je een beetje in een verdoemhoekje gezet werd, als 'niet een echte trans' en dergelijke. Voor mensen met dezelfde angsten als die ik toen had heb ik goed nieuws: Je kunt gewoon bij het Vu terecht, als je gewoon oprecht bent. Ik ben vanaf het eerste moment eerlijk geweest en heb mijn niet-SRS wensen nooit verdoezeld, en eerlijk gezegd is het van een leien dakje gegaan. Inmiddels ben ik 'uitbehandeld' in zoverre dat er niets meer te doen valt, behalve jaarlijkse controles.
Wel ben ik als non-operatieve transgender blijkbaar een erg vreemde eend in de bijt. Er is redelijk wat omgevingsdruk om een SRS te doen, omdat iedereen gewend is dat dat erbij hoort. Inmiddels ben ik al tien jaar patiënt bij het Vu maar tot op de dag van vandaag wordt ik nog wel eens gevraagd of ik al klaar ben voor de SRS, waarna ik ze telkens opnieuw moet herinneren hoe het bij mij zit. Desondanks zijn ze altijd heel lief en correct geweest.

De redenen waarom ik geen SRS wil ondergaan zijn niet zo heel wereldvreemd. Ten eerste, de grootste reden, is dat ik geen hekel ervaar aan mijn geslachtsdeel. Ik heb nooit de behoefte gehad om die weg te stoppen onder de douche, zoals ik bij anderen soms lees. Seksueel kan ik er ook genot aan beleven. Mijn gevoel als vrouw zonder SRS doet niet onder aan dat van iemand met SRS, noch mijn maatschappelijke en sociale status. En wat er tussen mijn benen zit, daar heeft niemand (behalve invitees :D ) iets mee te maken, dus voor de buitenwereld maakt het geen verschil.

De hormonen die ik slik zijn tweemaal 2mg progynova per dag en eenmaal 2.5mg finasteride per dag. Ik kreeg in het begin ook zo'n 3 maanden Androcur in plaats van finasteride, maar dit zorgde voor een compleet gebrek aan libido. Ook hierover is soms weinig informatie te vinden online. Want wat betekent 'libido' in dit geval precies? Concreet kan ik je vertellen: Vrijwel alles wat je pre-transitie onder 'geilheid' verstaat. Androcur leidde niet alleen tot het geen zin hebben in seks, maar ook in de complete onmogelijkheid om een erectie te krijgen. Dat is natuurlijk geen enkel probleem als dit wenselijke zaken zijn, en volgens de endocrinoloog is dit bij de meeste transen het geval. Maar ik hecht veel waarde aan mijn seksualiteit en en seksleven en vond het heel erg om voor de keuze te staan tussen vrouwelijkheid en seksualiteit.
Na drie maanden heb ik mijn beklag gedaan bij de endrocrinoloog en het bleek helemaal niet nodig om androcur te slikken. Ze schrijven dat vooral voor ter voorbereiding op de SRS, omdat daarna toch de productie wordt stopgezet. En omdat veel transen een aversie hebben tegenover erecties en libido, is het voor hen wenselijk. Ben je echter niet van plan om een SRS te ondergaan, dan is het prima mogelijk om alleen oestrogeen te slikken. Het proces verloopt wel iets langzamer dan mét androcur.
Omdat ik bij de endo aangaf me wel zorgen te maken over eventuele verdere vermannelijking van mijn lichaam wanneer ik geen androcur zou nemen, stelde de endocrinoloog voor om finasteride te gaan slikken in plaats van androcur. Het verschil tussen androcur en finasteride is dat androcur ervoor zorgt dat er geen testosteron wordt aangemaakt, terwijl finasteride de aanmaak niet verstoort, maar wél de opname. Het testosteron wordt wel aangemaakt, maar niet omgezet in DHT (dedrahydratestosteron - of iets dergelijks..). Dit zorgt ervoor dat vermannelijking wordt tegengegaan, zaken zoals terugtrekkende haarlijn e.d.

Inmiddels zit ik ruim 8 jaar aan deze hormonen en ze bevallen mij prima. Ik heb weinig gemerkt van borstgroei of bredere heupen, maar dit is vooral aan mijn eigen genen te wijten (het zit niet in de familie). Het is moeilijk te zeggen of ik méér borstgroei had gehad als ik wél androcur zou slikken maar mijn gok zou zijn dat dit niet het geval zou zijn. Ik heb het gevoel dat mijn huid zachterder/vrouwelijker is, hoewel ik dit moeilijk kan uitleggen. Ook vind ik dat mijn gezicht zich goed stand heeft gehouden - ik kan geen vermannelijking detecteren. Ik had niet veel lichaamsbeharing vroeger, en dit is in de loop der tijd niet toegenomen.
Je leest veel over een psychologische en emotionele verschillen na het slikken van hormonen. Sommige transgenders geven aan dat ze emotioneler zijn, of soortgelijke zaken, vermoedelijk door minder testosteron. Ik vind het moeilijk om bij mezelf te beoordelen of dit ook aan de hand is. Ik merk wel dat ik veel meer een gevoelsmens ben dan vroeger, maar dit zou natuurlijk net zo goed gewoon een kwestie van persoonlijke ontwikkeling kunnen zijn. Ook heb ik gemerkt dat ik na het slikken van de hormonen veel meer het gevoel had dat ik mezelf was en en gelukkiger gevoel had over mezelf. Mijn uiterlijk was al vrouwelijk, maar nu voelde mijn innerlijk ook vrouwelijk. Wel ben ik soms nog steeds net zo koppig als vroeger, en ook kan ik nog steeds behoorlijk competitief zijn, maar verkies er tegenwoordig veelal voor om dat aan anderen over te laten. Misschien dat die zaken minder zouden zijn als ik androcur slikte? Geen idee, zo storend vind ik die zaken niet. Op seksueel vlak is mijn libido kort nadat ik ben gestopt met androcur weer hersteld tot het vroegere niveau. Ik ben volledig functioneel en merk geen verschil in seksdrive ten opzichte van vroeger, en heb op dit vlak eigenlijk niets te klagen. Ik heb geen flauw idee of ik nog vruchtbaar ben of niet, maar ik heb geen kinderwens dus dat is geen issue voor mij.
Al met al ben ik aardig tevreden over het effect van de hormonen.

Het is een lang verhaal geworden, en niet per se aan topicstarter of iemand anders gewijd, maar meer ter algemene informatie voor iedereen die er wat aan heeft. En ik hoop dat er ergens een jonge transgender rondsurft, die deze thread tegenkomt, en hier misschien een houvast aan heeft. Ik
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Elise »

Mooi verhaal Loesje. Leuk om een keer ervaringen te lezen over deze transitie mogelijkheid. :)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20180501 »

Een heel duidelijk en leerzaam verhaal Loesje, dank je... :)

Je kan het hier laten staan maar ook laten verplaatsen en er een nieuwe topicnaam aan verbinden... ;)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20190501 »

Dank je wel voor je uitgebreide verhaal Loesje. Alhoewel ik nog bijlange na niet zo ver sta als jij kan ik me grotendeels terugvinden in jouw redenen om non-op te blijven. Waarschijnlijk ga ik op de middellange termijn toch voor de mini-op oplossing, namelijk orchidectomie. Ik probeer namelijk steeds zo weinig mogelijk schadelijke medicijnen te gebruiken en op die manier kan de dosis Androcur tot een minimum beperkt worden. Ik wil namelijk wel een kleine onderhoudsdosis behouden omwille van de progestagene werking.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Venusss »

@loesje namens de jongere transgender generatie bedankt voor het delen van je kennis, wow.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Loesje
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2016, 00:28
Gender: Trans MtF

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Loesje »

Graag gedaan, heb geprobeerd de belangrijkste punten samen te vatten. Maar misschien ben ik iets vergeten, of als iemand nog specifieke vragen heeft wil ik die best beantwoorden.