oestrogeen implantaat

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: oestrogeen implantaat

Bericht door janine2363 »

Cher schreef: 03 mar 2018, 13:59 Met 3 pompjes per dag doe je met 1 flacon van 100ml 27 dagen....
1 pompje is 1,25 ml dus is heel makkelijk uit te rekenen
Met 0.6mg/ml dus 0.75mg/pompje geeft 3 pompjes 2.25mg/dag

Met Ilse's (dit keer wel de goede referentie hoop ik) info dat voorgeschreven doses over het algemeen leiden tot te lage bloedwaarden

Met 4mg/dag met Progynova pilletjes heb ik zelf 78ng/L bloedwaarde, dat zou al 6 pompjes/dag zijn, tenminste als de opname naar bloed
hetzelfde is (kweenie, is daar al iets over geschreven ?)

Maar als het gelijk zou zijn dan, om op 100-200ng/L of zelfs 300ng/L uit te komen moet ik misschien in een baedkuip met Gel gaan liggen. ... Hmmmmm :-)

Janine
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: oestrogeen implantaat

Bericht door Anon20190209 »

Progynova moet eerst de lever passeren, voordat het in het bloed wordt opgenomen is er al heel wat progynova verloren gegaan. Gel wordt net als pleisters via de huid in het bloed opgenomen, dus niet eerst passeren langs maag darm lever. Fabrikant van estrogel geeft aan de hand van onderzoeken aan dat 1 pompje estrogel van de 0,06 variant een estradiolwaarde geeft van ongeveer 46 pg/ml das rond de 170 pmol. Dit staat gewoon in de bijsluiter van de estrogel. Pillen zijn in mg's totaal niet te vergelijken met pleisters of gel.

Groetjes Cher
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: oestrogeen implantaat

Bericht door janine2363 »

Cher schreef: 04 mar 2018, 15:26 1 pompje estrogel van de 0,06 variant een estradiolwaarde geeft van ongeveer 46 pg/ml das rond de 170 pmol. Dit staat gewoon in de bijsluiter van de estrogel. Pillen zijn in mg's totaal niet te vergelijken met pleisters of gel.
Dankjewel voor dit antwoord, daar had ik dus overheen gelezen !

Maakt het gebruik van pillen, gegeven de andere nadelen, dus nog onlogischer ...
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: oestrogeen implantaat

Bericht door Anon20190122 »

De hoeveelheid estrogel die je binnen krijgt zit variatie in zeker op de laatste week van de bus merk je dat je minder per pompje krijgt.
Ook met warm weer krijg je wat minder binnen en bij ziekte krijg je ook minder binnen.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: oestrogeen implantaat

Bericht door NaomiClareNL »

Nadat ik destijds niet bij de bekende inpandige apotheek kon kopen heb ik via VUmc dezelfde merk pleisters voorgeschreven gekregen en vergoed. Moet je wel nadrukkelijk laten vermelden dat het medisch noodzakelijk is, anders is de kans zeer groot dat de vergoeding nul is.

Belachelijke rare regel dat het òf het generieke medicijn wordt vergoed òf niets als je een duurder merk wilt. Laat ze gewoon in alle gevallen tot een bepaald bedrag vergoeden.

Voor diegenen die een ander merk hebben / willen dan je apotheek standaard heeft:

- neem contact op met de apotheker en maak een afspraak
- laat de alternatieven zien
- vraag of hun groothandel die nog kan leveren
- zo niet laat de apotheek dan via een importerende apotheek leveren, scheelt hooguit 1 à 2 dagen met de normale levering.
- destijds maakte mijn apotheek gebruik van de Internationale Apotheek Venlo, nu onder een andere naam (Orly pharmacy geloof ik) maar nog steeds bijzondere en slecht verkrijgbare medicijnen leverend aan jou apotheek.
- in plaats van de volgende werkdag was het medicijn er na 2 werkdagen, te overzien.
- maak ook aan de apotheek duidelijk dat dit op doktersvoorschrift is (neem zo nodig ook contact op met je huisarts!) en dat je dus niet hoeft te betalen (wel via de eigen bijdrage maar dat hoor je dan van je zorgverzekeraar)!

Kost een beetje meer moeite maar als je een medicijn krijgt dat voor jou wel werkt dan is dat toch geen probleem.

PS de aan het begin gememoreerde apotheek uit verweggistan heeft nog steeds Estradot pleisters, die moeten dus gewoon leverbaar zijn in Nederland via een importerende apotheek.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: oestrogeen implantaat

Bericht door Anon20190209 »

Dit verhaal gaat helaas niet op voor de estrogel, de gel staat hier niet in Nederland geregistreerd als medicijn, dus komt niet voor vergoeding in aanmerking. Orly kan het wel gewoon leveren komt uit België. Maar zal wel bij afhalen moeten worden betaald. Mij is wel het advies gegeven vandaag om het wel te declareren bij de zorgverzekeraar met een begeleidend schrijven waar instaat dat de gel het enige alternatief is wat een goede werking heeft en dat alle andere alternatieven zijn geprobeerd zonder resultaat. En dat de gel uiteindelijk goedkoper is in de kosten dan de pillen die ik nu gebruik. Wellicht dat de zorgverzekeraar dan wel overgaat tot vergoeding.

Pleisters zijn in Nederland wel geregistreerd als medicijn dus wellicht dat vergoeding van estradot makkelijker gaat ipv de gel.

Organon heeft in het verleden sandrena gel op de markt gebracht, maar is ook door economische redenen en overname door MSD van de markt gehaald. Dit was de enigste gel op de Nederlandse markt. Nu dit is komen te vervallen staat de gel niet meer geregistreerd als medicijn in Nederland.

Heb vandaag met Mylan en Sandoz contact gehad met de vraag of zij dit op de markt zouden willen brengen, nu er steeds meer gel wordt voorgeschreven. Hier komen ze beide later op terug.

Estrogel komt uit België registratiehouder is Besins, waar ook utrogestan ondervalt. Het komt steeds vaker voor dat er leveringsproblemen zijn, puur omdat ze de productie niet aankunnen omdat er veel vraag naar is. Zou dus heel fijn zijn dat er een andere fabrikant zou gaan produceren, en niet afhankelijk zijn van 1 merk.