Stemoperatie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Stemoperatie

Bericht door Fiona »

Goed bericht voor transvrouwen die een stemoperatie willen ondergaan. Vanuit de basisverzekering wordt de operatie vergoed door de zorgverzekeraar. Maar de vergoeding gaat niet automatisch. Het ziekenhuis bepaalt van geval tot geval of een operatie wel zinvol is en medisch verantwoord is. Het ziekenhuis kan dan een machtiging aanvragen bij de zorgverzekeraar. Er wordt ongeveer tot 1500 euro vergoed. Dit is inclusief vooronderzoek en nazorg. Daarboven moet je zelf betalen. Ook de reiskosten moet je zelf dragen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemoperatie

Bericht door Emma »

Helemaal goed nieuws is dat niet... Als het vergoed wordt uit de basisverzekering is er geen eigen bijdrage verschuldigd, tenzij natuurlijk je eigen risico nog niet opgebruikt is. Welke verzekeraar is dat? Ik vrees dat ze een kunstje flikken...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie

Bericht door Cait »

Ik heb 3 weken geleden een stembanden operatie gedaan in het vu , daarvoor heb ik ook een kort protocol gevolgt . Deze is helemaal vergoed . Een stemband operatie is zo'n 7500 euro .
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Stemoperatie

Bericht door Ylse »

Dan zit er best nog wel een gat tussen het bedrag dat Fiona noemt en het bedrag dat Caitlyn noemt.

Dan heb ik nog geen overtuigend bewijs om het te gaan doen als er slechts € 1.500,= vergoed gaat worden. Pas als de hele procedure vergoed gaat worden is et bespreekbaar voor mij.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie

Bericht door Cait »

een verzekeraar vergoed wat er staat bij de code van de operatie. Het ziekenhuis heeft ook deze codes. Als je bijvoorbeeld dezelfde operatie in het buitenland wil dan vergoeden ze maximaal hetgeen het in nederland kost bij de code.. Zo is een adamsappelreductie in Nederland 4200 euro. Dr Bart v.d. Ven kost 2400 euro (zonder volledige narcose) en krijg je dus alles vergoed. stel je voor dat die operatie 6000 euro koste dan had je hiervan maximaal 4200 euro vergoed gekregen omdat dit bij de nederlandse code staat voor de operatie. Zo dus ook bij de stemoperatie..de 1500 euro die Fiana noemde is daarom zoiezo niet correct.
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie

Bericht door Fiona »

Tja, dan is Eveline van den Boom niet correct wat ze op facebook heeft geplaatst. Zij werkt als vrijwilligster bij Transvisie. Maar ik begrijp dat het in ieder geval wordt vergoed. Voor meer info dus beter vragen bij het genderteam en zorgverzekeraar. Dan weet je het zeker.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemoperatie

Bericht door Emma »

Heb je een link naar dat FB bericht? Ik kan het nl niet vinden in de bij mij bekende groepen. Ik ben toch wel benieuwd naar de achtergrond ervan.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemoperatie

Bericht door Emma »

Ah, gevonden. Het gaat om een operatie in België en daarom is er een toestemmingsbrief verstuurd. Vandaar. Geen idee hoe het zit met de bedragen, maar als het zo goedkoop is ga ik me ook eens melden in België ;)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Stemoperatie

Bericht door Janice »

Iemand meer info op de arts en de procedure in België?
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie

Bericht door Cait »

Maar waarom België als wij het geluk hebben dat er een super goede chirurg is in het vu ? Je hoeft dan nauwelijks wat te regelen en je krijgt optimaal resultaat . Laat je niet leiden door commercie