Zingen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Zingen

Bericht door LunaWeisse »

Hoi allemaal,

Dit is een beetje een lastig onderwerp, en hoeveel ik ook rond zoek op het internet, blijft het onduidelijk; zingen.
Is het mogelijk om te kunnen blijven zingen als transvrouw, en dan vrouwelijk te klinken?
Telkens als ik op transgender zangeressen zoek kom ik of bij transvrouwen terecht die al voor hun pubertijd zijn begonnen, en dus nooit een zware stem hebben gekregen, of bij een beetje 'gimmicky' transvrouwen die gewoon in hun mannelijk bereik blijven zingen. Het eerste is voor mij te laat en tweede wil ik niet, want ik wil geen mannenstem hebben.
Zingen is echter voor mij een must, net zoals schrijven, en dus een probleem. Ik ben bezig met eigen nummers en wil dan zelf ook m'n eigen teksten kunnen blijven zingen.

Heb al gekeken naar stemoperaties, en hoewel sommige artsen (yeson voice centre) beweren dat zang gewoon nog mogelijk is, heb ik daar nog geen bewijs van gevonden. Maar als het zonder operatie zou kunnen heb ik dat veel liever, want het idee dat er iets met m'n stembanden gebeurt is een nachtmerrie.

Mijn zangstijl is overigens niet zo heel luid, dus geen 'belten' of 'klassieke zang' iets dergelijks, maar vaak een beetje mellow.
Aan de ander kant, heb ik wel een hele lage stem, helaas(bas/baritone).

Als iemand informatie heeft, hoor ik het graag.

Hier zijn voorbeelden van mijn range en stijl:
Spoiler:
Deze zanger heeft een soortgelijke stem en range:


En dit kan ik inmiddels op de juiste hoogte meezingen, maar klinkt nog steeds als een man die hoog zingt.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Zingen

Bericht door Anon20180501 »

Na het lezen van je post moest ik hieraan denken Luna. Niet dat je er verder iets aan hebt denk ik, maar ik vond haar zware stem nooit storend, integendeel...

Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Zingen

Bericht door Eveliene »

Amanda Lear, geweldig nummer.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Zingen

Bericht door Anon20210626 »

Een operatie aan de stembanden....., nee ik denk niet dat je dat wil . De resultaten zijn vaak een beetje een metalige stem .

Ik denk dat je met zanglessen veel verder zult komen .
Iemand die goed laag kan , heeft meestal ook wel mogelijheden in het hoog maar verwacht geen wonderen. Niet alle dames halen sopraan , integendeel .

Ach ik heb ook een ' tenant ' een cis dame die met de tenoren mee zingt omdat de alt voor haar gewoon te hoog is

Zelf was ik vroeger een jongenssopraantje ........
Na de verwoestende werking van de testo kon ik na veel oefenen nog wel een alt / mezzopartij zingen maar nu is het op zijn hoogst alt . ( bloemenlied , lakmé)
In mijn koor zing ik meestal tenor , soms alt , soms bas.....
Ik vind trouwens af en toe gewoon een eerste Bas zingen ook wel erg leuk hoor.

Het gaat erom dat je plezier houdt in het zingen hebt en dan maakt het niet zoveel uit .

Lana del rey komt ook niet erg hoog maar wat een stem .....




3 oktaven is wat ik nu nog haal ......
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Zingen

Bericht door Cait »

hoe komen jullie toch steeds aan die onzin met stem operatie= metalige stem........ echt die bronnen die gecheckt worden...
Heb al zo vaak op het forum gemeld dat er 2 stem operaties zijn door de korte bocht...1 is van vroeger..die samen gaat met de adamsappel reductie in het vu.. ze klemmen dan de stembanden..en de 2e bij Yeson, wat ze OOK doen bij het vu.. deze operatie heb ik 4 weken geleden gehad, en ik kan je vertellen dat ik helemaal dikke prima in vrouwelijk bereik kan zingen, net als vrouwen. ook al is mijn stem nog niet helemaal genezen. Het is ook logisch dat je in vrouwelijk bereik kan zingen na de operatie, omdat je stembanden korter zijn.. je normale toon zit al veel hoger..Als je het in herz spreekt was mijn stem eerst rond de 120hz en nu 220. zonder enige moeite te doen.
Ik ben zelf zangdocent, kan vertellen dat het wel prima zit met de stem +operatie. Uiteraard vergt het wel weer oefening om de spier te trainen
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Zingen

Bericht door Anon20210626 »

Ok excuses , het zal dan best mogelijk zijn. De resultaten die ik gehoord heb , no way maar als het kan laat je dan niet tegenhouden ........ Succes
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Zingen

Bericht door Veronica »

Ik heb zelf ook resultaten gehoord, zelfs paar van mensen die stem operatie 2 jaar terug hadden en paar mensen die deze recenter hadden, stem viel tegen.

Ik denk dat het gewoon 50/50 kans is dat het goed komt.

@Caitlyn, die 2de optie bij het VU zou ik niet krijgen, ik vroeg namelijk ernaar en aangezien ik een adamsappel reductie wil zou ik mitst ik een stembanden operatie wil alleen de keuze krijgen voor een combi operatie, nou wil ik die operatie niet maar stel dat ik het wou, ze geven geen jouw keuze als je adamsappel reductie krijgt.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Zingen

Bericht door Cait »

Ik heb zelf een adamsappel reductie geregeld zoals je weet van mij. En daarna met Dr Rinkel er over gehad, toen kwam het ter sprake dat zij ook de stem operatie hadden zoals in Yeson. De logopedist daar (naam vegeten) doet en deed nogal lastig, maar Dr Rinkel stond aan mijn kant en ik kwam op wachtlijst te staan.
Want de INWENDIGE operatie (zoals die bij yeson) heeft niet veel te maken met de adamsappelreductie omdat er geen snee gemaakt word in de keel, maar het via een kijkbuis gaat door de mond.
de UIDWENDIGE operatie is die met de snee in de keel en willen ze samen doen met de adamsappel.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Zingen

Bericht door Veronica »

Caitlyn schreef:Ik heb zelf een adamsappel reductie geregeld zoals je weet van mij. En daarna met Dr Rinkel er over gehad, toen kwam het ter sprake dat zij ook de stem operatie hadden zoals in Yeson. De logopedist daar (naam vegeten) doet en deed nogal lastig, maar Dr Rinkel stond aan mijn kant en ik kwam op wachtlijst te staan.
Want de INWENDIGE operatie (zoals die bij yeson) heeft niet veel te maken met de adamsappelreductie omdat er geen snee gemaakt word in de keel, maar het via een kijkbuis gaat door de mond.
de UIDWENDIGE operatie is die met de snee in de keel en willen ze samen doen met de adamsappel.
Dat weet ik, leg dat eens uit aan mevrouw Van Gogh (KNO) bij het VU, "nee daar doen wij niet aan" zegt zij meerdere keren.

Alsnog doe ik die operatie niet, maar waar ik op doel dat mocht ik het wel willen doet de KNO en het VU er moeilijk over.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Zingen

Bericht door Janice »

En voor beide is logopedie vereist?