Zingen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Zingen

Bericht door Veronica »

Janice schreef:En voor beide is logopedie vereist?
Ik denk het wel, ik heb al vaker gezegd wat voor gedoe ik met die adamsappel correctie heb, in het kort als ik daarvoor logopedie moet hebben gehad denk ik dat voor de stembanden operatie alleen dat ook zo is.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Zingen

Bericht door Ilse »

Janice schreef:En voor beide is logopedie vereist?
Voor de stemoperatie wel ja, voor de adamsappelreductie weet ik het zelf niet en wat tegen Veronica is gezegd is best vreemd en ook niet fijn, omdat ze heel duidelijk had aangegeven dat het alleen om haar adamsappel gaat.

Als je wel dezelfde stemoperatie zou krijgen als bij Caitlyn, dan is na de operatie logopedie ook nog noodzakelijk.
Renée schreef:Ok excuses , het zal dan best mogelijk zijn. De resultaten die ik gehoord heb , no way maar als het kan laat je dan niet tegenhouden ........ Succes
Renée jij zingt toch zelf ook veel en dan hoor jij waarschijnlijk veel meer dan iemand die nog nooit gezongen heeft, zoals me :oops: , maar weet jij misschien ook welk soort operatie is uitgevoerd bij degenen waarvan jij de resultaten hebt gehoord?
Als jij dan luistert, hoor je dan echt verschillen tijdens het zingen of ook gewoon tijdens het praten of bij allebei?

En jij dan Veronica, weet jij ook welke operatietechniek is toegepast bij de resultaten die jij hebt gehoord?
Groetjes,
Ilse
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Zingen

Bericht door Anon20210626 »

Nee , ik weet niet wat voor technieken er toegepast zijn omdat ik daar toen helemaal niet mee bezig was .

Als je zingt en je hebt een mooie stem , zou ik heel voorzichtig zijn met een operatie aan je stembanden Ik zou het eerder zoeken in zangles en gaan zoeken in stemtechnieken. Dus kijken wat voor jou kan werken . Een operatie zie ik als een uiterst middel en ik blijf dan wel van mening , met risico's . Ik wil ze niet nemen .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Zingen

Bericht door LunaWeisse »

Caitlyn schreef:hoe komen jullie toch steeds aan die onzin met stem operatie= metalige stem........ echt die bronnen die gecheckt worden...
Heb al zo vaak op het forum gemeld dat er 2 stem operaties zijn door de korte bocht...1 is van vroeger..die samen gaat met de adamsappel reductie in het vu.. ze klemmen dan de stembanden..en de 2e bij Yeson, wat ze OOK doen bij het vu.. deze operatie heb ik 4 weken geleden gehad, en ik kan je vertellen dat ik helemaal dikke prima in vrouwelijk bereik kan zingen, net als vrouwen. ook al is mijn stem nog niet helemaal genezen. Het is ook logisch dat je in vrouwelijk bereik kan zingen na de operatie, omdat je stembanden korter zijn.. je normale toon zit al veel hoger..Als je het in herz spreekt was mijn stem eerst rond de 120hz en nu 220. zonder enige moeite te doen.
Ik ben zelf zangdocent, kan vertellen dat het wel prima zit met de stem +operatie. Uiteraard vergt het wel weer oefening om de spier te trainen

Dankjewel, dat geeft me meer hoop dan je voor mogelijk houd :D


Dit is voor mij een heel groot punt namelijk, en heeft zelfs een tijdje voor twijfel gezorgd of ik wel wilde transitioneren, uit angst dat ik niet meer normaal kon zingen.

Mijn stem is ietsje lager, nu klok ik mezelf op 100 hz met iets dat 'praat' heet, maar maakt niet zo veel uit denk ik.

Nogmaals, veel dank voor de info! :wship:
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Zingen

Bericht door Ilse »

Renée schreef:Nee , ik weet niet wat voor technieken er toegepast zijn omdat ik daar toen helemaal niet mee bezig was .
Jammer dat je er toen nog niet mee bezig was en ook wel begrijpelijk, waarschijnlijk nog zoveel andere dingen aan jou hoofd.

Als het dan al wat langer geleden is, dan moet dat eigenlijk wel 1 van die oude technieken zijn geweest en om heel eerlijk te zijn, dat was voor mij ook absoluut geen optie geweest. Daar had ik denk ik echt niet aan begonnen, dan maar zoals het nu is en eigenlijk had ik mij daar ook wel bij neergelegd, totdat iemand mij vertelde over het yesonverhaal.
dat was toch echt even wel wat anders en voor het eerst las en hoorde ik wel bevredigende resultaten.
Ik ben me er toen ook verder in gaan verdiepen en echt waar, ik kwam zo ontzettend veel positieve reacties en ervaringen tegen, dat je voor de mindere reacties echt moest gaan zoeken hoor, die waren echt ver uit in de minderheid.
de eigenlijke procedure heet de wendler glottoplasty, zoek het maar eens op.
ik heb het toen aan mijn logopediste laten horen en zien en ook zij was echt onder de indruk.

uiteindelijk met de vu hierover in gesprek gekomen en tijdens mijn laatste gesprek bij de kno hebben ze ook alles goed uitgelegd en is deze techniek volgens hen het beste voor mij en ook nog de minst ingrijpende operatie. Een vrij simpele procedure en mocht er iets niet goed zijn of weet ik wat, dan nog konden ze daarna veel herstellen.
in principe is het niet meer dan dat ze een randje verwijderen of wegbranden over circa 1/3 deel van je stembanden, zodat er een open wondje ontstaat en doen ze uiteraard bij beide stembanden.
daarna hechten ze deze stukjes aan elkaar en is het de bedoeling dat ze aan elkaar vastgroeien.

misschien moet Caitlyn over een week of 3 maar even een stukje zingen en/of inspreken en het hier plaatsen :P
Dan kun je eens luisteren.
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Zingen

Bericht door Eveliene »

Yesson heeft hele mooie resultaten, bijna onvoorstelbaar. Helaas zitten wij te hoog om in aanmerking te komen.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Zingen

Bericht door Cait »

Om in aanmerking te komen voor die ingreep moet je normale spreekstem onder de 160 hz zitten . Verder een mooie uitleg Ilse. Ik heb gister mijn stem een beetje laten horen aan Luna, helaas was het einde van een intensieve spraakdag en was mijn stem bijna weg + hees . Ik hoop dat ze er wel een beetje een beeld heeft gekregen .
En ik praat gewoon te veel . Vandaag ga ik proberen 100% stil te zijn . :)
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Zingen

Bericht door LunaWeisse »

Ja het heeft me inderdaad een beeld gegeven en ik ben nu ook blij te weten dat we niet meer helmaal naar Korea hoeven voor een degelijke stemoperatie. Nogmaals bedankt!
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Zingen

Bericht door Cait »

Degelijk ? :(
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Zingen

Bericht door LunaWeisse »

D.w.z. non-invasive. Dus, de nieuwe techniek :P

Niet te veel op m'n woordkeus letten... Zoals ik al zij, niets mis met je stem.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!