Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
SophiaW
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:38
Gender: Vrouw

Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door SophiaW »

Lieve mensen,

Ik wil binnenkort beginnen met het ontharen van de geslachtsdelen, en volgens het vu kan ik zo beginnen.

Maar is het gebied dat onthaard moet worden niet per chirurg anders? En wat nou als ik door mijn besnijdenis te weinig huid heb en dat ze ergens anders huid van moeten nemen, dan heb ik dat nog niet onthaard.

Ik vind het maar een beetje raar dat ik van het vu zo maar moet beginnen met ontharen voordat ik met een chirurg gesproken heb over wat er onthaard moet worden, omdat dat volgens mij persoonlijk is.

Hebben jullie hier ook zo bij stilgestaan?

Groetjes, Sophia
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door Amy »

Oh dat probleem ken ik ook.
Ik ben er ook al een tijdje mee bezig en ik had van het VU een vage tekening meegekregen, ik denk dat het een kopie was van iets waarop met een niet zwarte stift het gebied was aangegeven waar we dus niet veel aan hadden.
De vrouw die me behandeld weet wel ongeveer wat er weg moet maar ze weet het ook niet heel precies. Ze was deze week toevallig zelfs uitgenodigd om een SRS operatie bij te wonen zodat ze een meer precies idee krijgt van wat er weg moet. De communicatie van het VU was slecht gaf ze aan want ze had er niets meer over gehoord dus het zal wel niet door gaan.

Ik weet niet of het per chirurg verschilt en heb er ook nog niet met een chirurg over gepraat. Ik ben ook op zoek naar een beetje een fatsoenlijke illustratie van het stuk dat onthaard moet worden voor wat meer duidelijkheid.

Voor mij is het extra belangrijk omdat het met electrolyse gedaan moet worden en dat is erg veel werk wat veel tijd kost dus dan is het wel fijn als er geen stukken voor niets onthaard worden.
SophiaW
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:38
Gender: Vrouw

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door SophiaW »

Jaa ik begrijp het ze moeten dat ons gewoon duidelijk vertellen.

Teveel ontharen is niet handig, zeker niet met elektrolyse en ook niet om later littekens mee te verbergen. En te weinig lijkt me ook absoluut niet fijn want dit kost gewoon bijna een jaar tijd voordat het weg is. Als je dan na een jaar te horen krijgt dat er meer onthaard moet worden kan je opnieuw beginnen..

Ik ga het binnenkort wel aan het vu vragen. De vorige keer kreeg ik een onduidelijk antwoord maar wie weet. Zodra ze er meer duidelijkheid over geven zal ik het hier ook wel uitleggen.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door Ilse »

Hoi, misschien heb je hier iets aan, bladzijde 6 of zo

http://internet-extra.vumc.nl/communica ... index.html
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door Fay »

Ik ben er tot noch toe een beetje vanuit gegaan dat de behandelkliniek het wel weet, overigens doorverwezen vanuit vu naar die kliniek, ivm vergoeding, je krijgt van vu een code mee die je door moet geven anders krijg je niets vergoed

Binnenkort heb ik een intake en dan hoor ik graag van hen hoeveel ervaring ze hebben en of men weet waar men over praat,zonee, andere kliniek, btw die folder van het vu is vrij duidelijk, in theorie dan

Fay
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door Jannet V »

Ergens denk ik dat het heel belangrijk is om je twijfels en vragen bij de aangewezen personen neer te leggen in plaats van op een forum vraagtekens te gaan plaatsen bij behandelingen. Als ik dat wat hier bijna standaard gebeurt, met mijn reuma klachten gedaan had, zou ik nu zeker in een rolstoel zitten. En ga me nu niet vertellen dat er enkel dingen bij de genderpoli's fout gaan, want dat is zeker niet het geval.
Heb in ieder geval een beetje vertrouwen, mensen die ons kunnen helpen willen dat ook heel erg graag doen. En ik begrijp niet waarom daar zo sterk aan getwijfeld wordt. Als ik niet volledig op het team vertrouwd had, was er niet eens een operatie geweest!
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
SophiaW
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:38
Gender: Vrouw

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door SophiaW »

Jannet V schreef:Heb in ieder geval een beetje vertrouwen, mensen die ons kunnen helpen willen dat ook heel erg graag doen. En ik begrijp niet waarom daar zo sterk aan getwijfeld wordt. Als ik niet volledig op het team vertrouwd had, was er niet eens een operatie geweest!
Daar twijfel ik aan omdat zij min of meer een monopoliepositie hebben, wat inhoud dat ik best wel afhankelijk van ze ben. Ik snap echt wel dat ze hun best doen voor me en dat begrijp ik ook wel. Maar als ik een vraag stel en ik krijg een onduidelijk antwoord terug vind ik wel dat ik daar kritisch op mag zijn en mijn antwoord via andere wegen mag proberen te krijgen.

Het lijkt mij onverstandig om volledig op het team te vertrouwen zonder er zelf over na te denken. Het gaat immers over mijn lichaam en ik wil vertrouwen hebben in een behandeling voordat ik die onderga.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door Fay »

Groot gelijk, wees kritisch en stel vragen, het zijn heftige beslissingen en je wil dat het goed gebeurd, niets mis mee

Fay
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Ontharing geslachtsdelen onzeker welke gebieden

Bericht door Jannet V »

Elk antwoord wat ik niet begreep of opnieuw vragen opriep kaatste ik terug. Alles wat ik wilde bespreken is ook daadwerkelijk besproken. Bijna elk stapje is bevredigend afgerond of kort daarna alsnog. Maar daar heb ik wel de tijd voor genomen en ben ook blij dat ik dat gedaan heb. Dat ik daardoor een half jaar langer met dat ding heb moeten rondlopen was eigenlijk fortuinlijk wisselgeld. Vooral de tijd nemen om de juiste beslissingen te kunnen nemen, de juiste vragen te kunnen stellen en de antwoorden op je vragen af te kunnen wegen maken het traject.
Menigmaal is de operatie aangeduid als hergeboorte. Voor mij voelde dat zeker zo. Maar zoals bij elke geboorte is de rust nemen om het te laten gebeuren zo belangrijk. Overhaast veroorzaakt het menigmaal een totaalruptuur.
Mijn stelregel tijdens de transitie, "Opweg zijn is genoeg!"
Stel je vragen aan de juiste mensen, dat scheelt een hoop onrust.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.