Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Blue »

Hallo,

Inmiddels heb ik 5 diagnostische gesprekken gehad bij het VUMC en zullen er 2 extra gesprekken bijkomen (dus 8 in totaal) . Levensverhaal, psychologische tests en de gesprekken beginnen nu al een behoorlijk duidelijk beeld te schetsen dat er sprake is van genderdysforie.
Waar ik echter wel achter ben (daar was ik eerder nog niet helemaal over uit) is dat ik geen geslachtsoperatie meer wil. En dat ik wil dat het zaakje daar beneden blijft functioneren. Ik stoor me eigenlijk aan alles wat mannelijk is aan mijn lichaam (vooral stem en gezicht en bovenlichaam) maar vreemd genoeg nauwelijks aan mijn geslachtsdelen. Het is het meest mannelijke wat je maar kunt bedenken maar zo zie of voel ik dat totaal niet.

Enfin, ik voel me eigenlijk zo'n 75-80 procent vrouw. Maar het kleine stukje mannelijkheid is net zo goed deel van mij als persoon. Dus een volledige transitie is in mijn geval niet de meest ideale oplossing, al zou ik er uiteraard wel voor kiezen als de keuze alles of niets zou zijn, maar gelukkig is dat niet het geval. Een volledige transitie zou dat stukje mannelijkheid "vernietigen" waardoor ik, weliswaar meer dan nu het geval is, maar nog steeds niet volledig mezelf zou zijn.
De buitenwereld hoeft dit trouwens niet te zien en ik kies er nog steeds voor om uiteindelijk te gaan leven als vrouw. Alleen mensen die ik ken of intimiteit mee deel hoeven het te weten.
Dat iemand die heel goed kijkt er misschien nog iets mannelijks er doorheen kan zien nadat mijn transitie is voltooid heb ik vrede mee. Ik ben gewoon een vrouw die soms wat "jongensachtige" trekjes heeft. Wat ook bij cisgender vrouwen voorkomt. Dus ik hoop natuurlijk wel dat ik uiteindelijk ook in t-shirtje en jeans met minimale of geen make-up een vrouwelijk uiterlijk zal hebben.

Het idee van he VUMC was om alleen oestrogeen te gaan nemen (wanneer de diag fase is afgerond) en ik kon me daar prima in vinden, dus vervrouwelijking van lichaam en gezicht maar ook mentaal. Maar libido, spiermassa (die op zich wel okay is) en werking van geslachtsdelen blijven behouden. Dus de meest ideale oplossing voor mij.
De voordelen van t-blockers (verminderen van lichaamsbeharing en stoppen van het kaler worden) zijn voor mij minder interessant omdat ik daar gelukkig geen last van heb. En een beetje spierkracht kan juist wel van pas komen dus dat is ook mooi meegenomen.

Het enige wat misschien een nadeel kan zijn (maar volgens het overzicht wat de psycholoog van het VUMC me liet zien leek dat niet zo te zijn) is dat mogelijke borstgroei minder zou zijn met alleen Oestrogeen omdat dit (denk ik) een combinatie van de twee is. Ik weet dat zowel oestrogeen als bijv androcur voor borstgroei zorgen.
Is er iemand die ervaring heeft of mensen kent die alleen oestrogeen gebruiken en dus net zoals ik kiezen voor een partiële transitie?

Groetjes

Blue
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Ylse »

Hoi Blue,

ik ben de HRT fase ingegaan met wel zowel Spironolactone als Oestrogenen. Echter na amper 3 maand heb ik samen met mijn psycholoog besloten om te stoppen met de blockers. Ik wil wel een volledige transitie maar tot die tijd wou ik ook graag mijn vriendin nog een beetje kunnen verwennen. En daar ik net als jou ook niet heel veel problemen had met mijn penis dacht ik, en overigens ook de medici, dat het zaakje wel weer aktief zou worden.

Nu ruim een jaar later doet het allemaal nog steeds niks en zijn mijn t-waarden nog steeds onder de 1 en mijn oestrogeen schommelt ergens rond de 300.

Tevens maakte mijn psycholoog mij er op attent dat tijdens een congres in Gent vorig jaar er een onderzoek zou zijn gepresenteerd alwaar de noodzaak van de blockers in twijfel werd getrokken. Hij heeft alleen geen afschrift van die presentatie kunnen vinden.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Blue »

Hi Ylse,

Vervelend dat de effecten van Spiro bij jou niet meer terug te draaien zijn, ik had namelijk altijd begrepen dat alleen Androcur onomkeerbare effecten had was maar Spiro niet.
Het lijkt mij ook dat t-blockers niet persé noodzakelijk zijn voor vervrouwelijking. Het VU gaf aan dat het meer een soort van voorbereiding is op SRS, omdat na de operatie de t-waarden natuurlijk wel omlaag gaan. Plus dat veel transvrouwen wel degelijk problemen hebben met alles wat ook maar mannelijk is (zowel lichamelijk als mentaal) en dat t-blockers dan wel meer innerlijke rust geven. En ja, het stopt of verminderd natuurlijk wel de zeer nare typisch mannelijke verschijnselen zoals kaalheid en lichaamsbeharing. Maar het libido neutraliseren en spieren afbreken want ook het gevolg is van t-blockers heb ik altijd al gezien als een vervelende bijwerking en zeker niet iets wat gewenst is.

Het belangrijkste voor vervrouwelijking is natuurlijk de re-distributie van lichaamsvet op zowel lichaam als gezicht en t-blockers spelen daar voor zover ik weet geen rol in. Maar de medische wetenschap is de praktijk altijd veel gecompliceerder dan de theorie. (daarom is het ook veel interessanter dan de saaie voorspelbare machines waar ik mee werk :D )
Het zou wel kunnen (maar ook dat weet ik niet zeker) is dat een verlaagde t-spiegel borstgroei kan veroorzaken omdat de al aanwezige oestrogeen dan meer effect gaat hebben hierop en dus helemaal als je oestrogeen toegediend krijgt.
Maar ja, blijkbaar zijn zelfs medici het hier niet met elkaar over eens dus het enige wat je kan doen is afwachten. Want de effecten zullen toch per persoon verschillen.

Mocht je het nog niet weten: Ik heb dus nog geen Oestrogeen en zal er naar schatting en als alles goed gaat ergens tegen het einde van het jaar mee kunnen starten.
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Ylse »

@Blue,

ach ik maak me er nu niet meer al te druk om, als alles goed gaat ergens in september/oktober de SRS en dan is het bijna klaar. Het lastige is alleen dat ik liever in slaap val nu dan seks hebben met mijn vriendin. En dat vind mijn vriendin dan weer niet zo fijn, dus moet ik soms aan het werk om mijn vriendin te plezieren.

Maar waarom moet jij dan nog zo lang wachten op die HRT? Gaan die gesprekken niet sneller of vaker dan 1 keer per 2 maand? Ik kan mij daar werkelijk over verbazen omdat ik bij Alwin ( De Vaart in Assen ) in de eerste maanden elke 2 weken een gesprek van 2 uur had staan. Ik kon dus na ongeveer 3 maanden de afspraak met de endocrinoloog gaan plannen ( binnen een maand rond ). Overigens ga ik nu inderdaad slechts 1 keer per 2 maanden heen omdat we weinig meer te bespreken hebben.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Blue »

Ik heb elke maand een gesprek, in februari had ik er twee in één maand, maar in april bijvoorbeeld niet. Volgende week heb ik het 6e gesprek. Maar bepaalde onderwerpen waren nog niet aan bod gekomen waardoor er voor goede afronding van de diag fase nog twee extra gesprekken bij zullen komen in Juli en Augustus. Deze gesprekken zijn één uur.
Na het laatste gesprek in augustus verwacht ik op basis van wat ik nu weet wel groen licht te krijgen maar hoeveel tijd daar tussen zit weet ik niet, Alles wat er dan besproken is wordt overlegd met de rest van het team.
Dan zal er nog wel een maand tussen zitten voordat ik terecht kan bij de Endo, en wellicht nog een maand verder (op uitslag van bloedonderzoek wachten enzo) voordat ik daadwerkelijk kan starten met HRT.

Gedurende dit traject zal ik nog wel gesprekken hebben maar niet meer elke maand zoals in de diag fase.
Het zal wel afhangen bij welk ziekenhuis je het proces doorloopt hoe snel het gaat. Bij het VU is het in ieder geval minimaal 6 gesprekken (eigenlijk 5 en 1 sessie van 3 uur met uitgebreide tests en interviews) en zo nodig worden er extra gesprekken aan toe gevoegd (2 in mijn geval)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Emma »

Het schijnt dat met voldoende dosering oestrogeen de testosteron-cyclus al goed verstoord wordt. Het niet nemen van blokkers helpt dus ook niet zomaar om de testosteronspiegel en daarmee libido en functies op peil te houden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20190122 »

Daar sta ik niet van te kijken zelfs een kleine dosis zoals de pil verstoord dat manlijk deel al.
Het is dan niet zo dat het totaal niet meer gaat maar het gaat dan niet meer op de momenten dat jij wil.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Emma »

tanisha schreef:Daar sta ik niet van te kijken zelfs een kleine dosis zoals de pil verstoord dat manlijk deel al.
Het is dan niet zo dat het totaal niet meer gaat maar het gaat dan niet meer op de momenten dat jij wil.
Hangt er dan wel van af welke pil. Een aantal anticonceptiepillen zit cypro in...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20190122 »

Ik weet niet welke Emma ik zie mijn meisje het liefst gisteren nog aan de hrt.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Alice »

Blue schreef:Het enige wat misschien een nadeel kan zijn (maar volgens het overzicht wat de psycholoog van het VUMC me liet zien leek dat niet zo te zijn) is dat mogelijke borstgroei minder zou zijn met alleen Oestrogeen omdat dit (denk ik) een combinatie van de twee is. Ik weet dat zowel oestrogeen als bijv androcur voor borstgroei zorgen.
Is er iemand die ervaring heeft of mensen kent die alleen oestrogeen gebruiken en dus net zoals ik kiezen voor een partiële transitie?
Zelf heb ik geen ervaring. Tijdens mijn transitie gebruikte ik ook anti androgene middelen (zij het in minimale hoeveelheden).
Inderdaad zou het mogelijk zijn dat zonder die blockers er een verminderde of verdaagde werking kan geven bij de borstopbouw.
Antiandrogene middelen geven op zich zelf geen of weinig borstvorming, het is een hulpstof.

Om een idee te geven wat je kunt verwachten bij alleen gebruik estogenen zie transgenders die, beroepshalve, geen blockers gebruiken zoals Newhalfs, Ladyboys, Shemales etc..
Men moet wel estrogenen blijven gebruiken anders neemt de, testo, vermannelijking weer de overhand.

Veel van de Pil-len zijn een combinatie met Ethinylestradiol die x (100?) keer een sterkere werking geeft dan estradiolvaleraat.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.