Nieuwe chat! Zie dit topic.

Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20210626 »

ik slik gewoon een anti conceptiepil , en die bevat 0,03 mg ethynestradiol en 0,15 mg levonorgestrel . Dat laatste is een synthetische progesteron . Dit zijn de werkzame delen van Microgynon, dit is een van de meest voorgeschreven anticonceptiepillen. Het is een zogenaamde 'sub 50 ' pil van de tweede generatie en deze geven over het algemeen weinig problemen . Als het gevaarlijk zou zijn, zou de anticonceptiepil, in het algemeen , heel snel verboden zijn .
Bij enkele middelen is dit ook daadwerkelijk gebeurd , maar zelfs een omstreden Diane welke ook wel eens wordt voorgeschreven aan MtF , is gewoon in de handel . Met deze zijn idd gevallen bekend . Deze bevat ipv levonorgestrel , cyproteron .
De dosering ethynestradiol in HRT lag ook hoger als 0,03mg die ik nu slik .
Alle oestrogeen hormoonpreparaten geven overigens een verhoogde kans op trombose .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Emma »

Ethinylestradiol lijkt op cis- en transvrouwen een andere uitwerking te hebben, vandaar dat het als anticonceptiepil niet verboden wordt. Natuurlijk staat het je vrij om er gewoon mee door te gaan, maar je stelt jezelf onnodig bloot aan een niet onaanzienlijk risico terwijl dat niet hoeft.
De dosering zegt niet zo veel, omdat ethinylestradiol ongeveer 20 keer zo sterk is als de andere twee varianten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Emma »

En deze:

https://www.vumc.nl/verwijzers/nieuwsberichten/4749975/

Het artikel uit De Volkskrant is inmiddels onvindbaar.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20210626 »

Een endocrinoloog van het rode kruis ziekenhuis zag geen problemen en vandaar dat mijn huisarts dit ook aan mij voorschreef. Ik ben overigens om een andere reden ooit hiermee begonnen maar ik ben nu best tevreden over de 'bijwerkingen '.
LDL waardes geven geen aanleiding om dit te heroverwegen en zolang HRT niet gestart is, neem ik dit middel.
Het is overigens wel bekend bij het VU dat ik dit doe . De huisarts heeft dit in haar aanmelding gewoon vermeld en met de intake is dit heel kort ter sprake gekomen.
Het heeft mij in iedergeval door de wachttijden geholpen.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20210626 »

De bijbehorende factoren welke het VUmc opnoemt, zijn voor mij niet van toepassing , ik heb geen overgewicht en ik heb nooit gerookt .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Anon20190122 »

Hrt komt er aan dus gewoon afwachten wat het VU zegt.....
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Alice »

Over ethinylestradiol hoef ik niets te schrijven. Of het handig en verstandig is om het te gebruiken? nee dus!
Het wordt nog wel gebruikt mogelijk omdat het 10x niets kost en in "de pil" vorm redelijk makkelijk verkrijgbaar is.

Wat leeswerk in de krant over dit onderwerp,
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... clots.html
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Blue »

Alice schreef:
Om een idee te geven wat je kunt verwachten bij alleen gebruik estogenen zie transgenders die, beroepshalve, geen blockers gebruiken zoals Newhalfs, Ladyboys, Shemales etc..
Men moet wel estrogenen blijven gebruiken anders neemt de, testo, vermannelijking weer de overhand.
Okay dat is inderdaad ook precies wat ik in gedachte had. Voorop staat voor mij de vervrouwelijking van op de eerste plaats mijn gezicht maar uiteraard ook van mijn lichaam.
De psycholoog van het VU kwam ook "uiterst voorzichtig" met de term shemale.
Ik weet dat veel transvrouwen deze term als beledigend ervaren maar zo voel ik dat totaal niet.

Ik zie een "shemale" gewoon als een volwaardige vrouw, alleen is ze een beetje "anders" voor mensen waarmee ze intimiteit deelt . De term zegt wel dat het vrouw is die vroeger man was maar dat maakt haar er niet minder vrouwelijk om, het is meer een soort gegeven.
Dus ja, ik zou niets liever willen dan passabel zijn en als vrouw door het leven gaan en heb als voorkeur om als vrouw benaderd te worden maar als mensen die dichtbij me staan mij zien als shemale heb ik daar totaal geen moeite mee. Want hoe perfect ik er ook uit zou kunnen zien, het feit dat ik als jongetje geboren ben is niet te veranderen.
Dus ja, als mensen mij shemale of "tranny" noemen vind ik wel enigszins vermakelijk. ik voel me pas echt slecht als iemand: man, mijnheer, vent, hij. hem tegen me zegt. Want dat voelt als een ontkenning/afwijzing van wie ik daadwerkelijk ben. "omgebouwd" wat mensen vaak zonder kwade bijbedoelingen zeggen heb ik wel een gruwelijke hekel aan. Ik ben geen bouwpakket....


Dus om even terug te komen op mijn originele post, Het is inderdaad de bedoeling om een "shemale" te worden want dat komt het meest overeen met hoe ik mij voel (overigens niet beroepsmatig) . Maar omdat ik zoveel verschillende verhalen gelezen had was ik gewoon benieuwd of de vervrouwelijking door alleen Oestrogeen echt effectief is. En dat oestrogeen de testosteron spiegel overhoop gooit is mooi meegenomen want die mag best ietsje minder, alleen zal ik er geen extra medicatie (tblockers) voor nemen.

Maar goed, ik wacht wel geduldig af en probeer mijn balans te vinden, ik word soms kwaad als ik op mijn werk in de spiegel kijk en een "vent" zie die mijn ware ik gevangen houd en onzichtbaar maakt voor de buitenwereld. Ik weet dat dit gaat veranderen maar het blijft soms moeilijk voor me. Ik weet ook wat ik er in dit stadium aan kan doen met minimale make-up en door mijn haar los te doen. Maar helaas kan dat op mijn werk niet.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Jeste »

Blue schreef:Het idee van he VUMC was om alleen oestrogeen te gaan nemen (wanneer de diag fase is afgerond) en ik kon me daar prima in vinden, dus vervrouwelijking van lichaam en gezicht maar ook mentaal. Maar libido, spiermassa (die op zich wel okay is) en werking van geslachtsdelen blijven behouden. Dus de meest ideale oplossing voor mij.
De voordelen van t-blockers (verminderen van lichaamsbeharing en stoppen van het kaler worden) zijn voor mij minder interessant omdat ik daar gelukkig geen last van heb. En een beetje spierkracht kan juist wel van pas komen dus dat is ook mooi meegenomen.
Blue schreef:Dus ja, ik zou niets liever willen dan passabel zijn en als vrouw door het leven gaan en heb als voorkeur om als vrouw benaderd te worden
Blue schreef:Dus om even terug te komen op mijn originele post,Het is inderdaad de bedoeling om een "shemale" te worden want dat komt het meest overeen met hoe ik mij voel (overigens niet beroepsmatig). Maar omdat ik zoveel verschillende verhalen gelezen had was ik gewoon benieuwd of de vervrouwelijking door alleen Oestrogeen echt effectief is. En dat oestrogeen de testosteron spiegel overhoop gooit is mooi meegenomen want die mag best ietsje minder, alleen zal ik er geen extra medicatie (tblockers) voor nemen.
Nu weet ik aan de hand van wat je schrijft niet hoe het precies bij jou zit, dus misschien is het daardoor niet zinvol wat ik ga schrijven. Toch een reactie.
Je schreef dat je dit graag wil: "werking van geslachtsdelen blijven behouden" Bedoel je daarmee dat je dus op een mannelijke manier seksualiteit wilt kunnen hebben? Dat zal moeilijk worden met t-blockers, maar misschien heeft alleen oestregeen ook wel zo'n effect. Het is echter niet zo dat er bij het gebruik van t-blockers er geen seksualiteit en intimiteit meer mogelijk is. Alleen op een andere manier. Voor een groot deel is dat ook psychisch. Je hoeft dus niet bang te zijn dat dat gegarandeerd verdwijnt. Voor je uiterlijk kan het juist wel heel goed zijn om dat testosteron weg te krijgen. Met de afname van spierkracht valt volgens mij ook best te leven. Misschien valt dat juist wel weer op te heffen door extra aan sport te doen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Iemand ervaring met enkel oestrogeen zonder t-blocker?

Bericht door Blue »

@Jeste,

Op een mannelijke manier seksualiteit kunnen hebben is voor mij weliswaar niet het allerbelangrijkste maar het zou wel prettig zijn als ik deze optie zou blijven behouden. zoals ik al eerder aangaf stoor ik mij niet aan mijn geslachtsdelen en zal ik me er niet minder vrouw door voelen wanneer mijn lichaam en vooral mijn gezicht veranderd zijn. Ik zie het gewoon als iets wat mij genot kan geven, (ik ben overigens wel onvruchtbaar omdat ik me jaren geleden heb laten steriliseren, alleen al het idee vader te worden gaf mij kippenvel) en om die reden is het een zware ingreep als SRS met alle risico's van dien voor mij niet waard. Als ik met een simpel pilletje op magische wijze ineens 100% vrouw zou kunnen worden zou ik het zonder enige twijfel meteen gedaan hebben. Maar SRS is geen simpele poliklinische ingreep zoals een vasectomy dus kies ik daar niet voor.
Plus dat ik ook veel verhalen heb gelezen dat met t-blockers vaak geen orgasme meer bereikt kan worden en dat is voor mij wel belangrijk. Een erectie kunnen krijgen is mooi meegenomen maar een orgasme kunnen krijgen is een must.

Dat mijn libido afneemt zou ik eerlijk gezegd wel prettig vinden maar dat zal ook met alleen Oestrogeen wel wat minder worden verwacht ik, maar ik wil niet dat het helemaal of bijna verdwijnt.
Ik weet nu van mezelf (na veel zelfonderzoek, gesprekken en ervaringen) dat ik nu in ieder geval erg ongelukkig ben in het verkeerde lichaam, dat ik met een volledige transitie me hoogstwaarschijnlijk wel gelukkig maar nog steeds niet helemaal compleet zal voelen en dat een partiele transitie in mijn geval de beste oplossing is. Dus inderdaad als "shemale" , mijn excuses voor het gebruik van deze term maar dit komt wel het dichtst in de buurt van hoe ik mezelf classificeer, althans met mijn innerlijk.

De enige reden waarom ik in eerste instantie wel t-blockers wilde is om het effect van oestrogeen (de vervrouwelijking dus) te versterken. Maar als het verschil minimaal is dan kan ik het inderdaad beter weglaten, mijn lichaamsbeharing is vrij licht in prima bij te houden met de DIY ontharings methodes, eigenlijk niet veel anders dan cisgender vrouwen dat doen. , desnoods af en toe eens laten harsen voor gladder resultaat en kaalheid heb ik gelukkig ook geen aanleg voor. (alleen wel grijs maar dat laat ik door mijn kapster kleuren :D ) .
Daarnaast gaf het VU ook aan dat mocht ik over een aantal jaren toch nog besluiten dat ik SRS wil, dat het ook dan nog altijd mogelijk is. Een transitie is op zich al een lang en zeer ingrijpend traject, dat merk ik nu al want mijn leven is echt drastisch veranderd na mijn "coming out" dus wil ik het niet extra zwaar maken met ingrepen waarbij in mijn geval de nadelen veel groter lijken dan de voordelen.

Maar inderdaad de testosteron mag best wel wat omlaag, graag zelfs.