Logopedie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Suikerklontje
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Vrouw

Logopedie

Bericht door Suikerklontje »

Kent iemand hier een goeie logopedie in de buurt van Amsterdam/Haarlem?

Ik volg al een tijdje lessen.. maar zoek nog een goeie om de puntjes op de i te zetten. Ik dacht iemand te hebben gevonden in Haarlem maar ze is zo chaotisch met afspraken dat ik straks met werk er niet op kan vertrouwen dat te kunnen combineren..

Voor mijn gevoel ben ik er echt bijna.. maar ik heb er nog wel hulp bij nodig > _ <. Dus als je iemand kent, super graag!
Gebruikersavatar
Sophia
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 nov 2014, 11:28
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Helder

Re: Logopedie

Bericht door Sophia »

Ik weet er alleen in Den Helder, niet echt in de buurt
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie

Bericht door Nienke »

hoi,

Logopedie flevoland moet je bellen, ik heb Barbara zij is erg goed, Vanessa heb ik ook gehad, is ook erg goed. ( achternamen noem ik niet vanwege privacy redenen )
ben er al een aantal maanden mee bezig en merk al resultaat.
Wel goed oefenen elke dag.

groetjes Nienke
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Logopedie

Bericht door Cait »

Heb je in Rotterdam niet Barbara Goes? Is dat dichtbij genoeg voor je ?
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Amber Vlinder »

Dag ladies,

Heeft iemand toevallig ervaring met Logopedie Zeist, Elaine van Driel?
Op haar website staat dat ze ook genderdysfonie behandelt, en ze zegt ook dat ze al een aantal transgenders in haar praktijd heeft gehad.
Ik ben er nu tweemaal geweest en weet gewoon niet wat ik er van moet vinden. Dat komt misschien ook omdat ik niet weet wat je precies kunt verwachten aan zaken die men normaal behandelt en de oefeningen die je krijgt. Ze is verder best wel lief en doet haar best.

Bij ons eerste afspraak moest ik mijn stem verhogen tot het moment dat ik weinig tot gene trilling meer in mijn borst voelde. Dus dan haal je de borstresonantie weg en voel je het ook wat meer trillen bij je gehemelte. Je moet ook niet hoger gaan want dan wordt het onnatuurlijk en verdwijnt ook de warmte uit je stem. Dus thuis veel zitten zoeken naar de juiste hoogte, maar ik ben dan wel snel onzeker want je denkt al snel dat je te hoog zit.

Bij ons tweede afspraak heb ik haar over mijn onzekerheid verteld, maar dat was volgens haar niet nodig want ik zat wel op de juiste hoogte. We zijn toen meteen woordjes en zinnen gaan oefenen met de m, n, en ng klanken omdat die voor resonantie zorgen.

Maar er is tot nu toe dus helemaal geen tijd besteed aan ademhaling of het meten van de toonhoogte van mijn stem. Toen ik haar bij onze tweede afspraak vroeg of het niet handig zou zijn dat we kijken hoe hoog mijn stem is, of ik binnen het juiste bereik zit, zei ze, oh ja, een stagere had daar destijds een appje voor, dat is misschien wel handig.
Ook kon ze mij geen voorbeelden laten horen van voor en na ene behandeling van transgenders die bij haar zijn geweest. Ze zei dat ze vaak wel een opname maakt aan het begin (dat heeft ze ook bij mij gedaan), maar dat ze eigenlijk nooit een opname aan het eind maakt.

Kunnen anderen misschien eens vertellen wat zij zoal doen bij ene afspraak?

Lieve groet,
Amber
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Logopedie

Bericht door Cait »

Best of the best: Barbara in almere. Logopedie flevo. Erg kundig en gestructureerd. Erg tevreden mee. Heb zelf ook logopedie gestudeerd en merk aan haar dat ze erg kundig is. Behandeld ook veel transgenders. Geen nat vingerwerk bij haar. Veel opnemen en terug koppelen. Al is het maar om de boventonen te bekijken. Erg tevreden mee.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Logopedie

Bericht door Eveliene »

Wij zijn ook erg tevreden over Barbara van Olffen, gezellig en heel vakkundig. Haar transgender cliënten komen uit alle hoeken van het land speciaal naar Almere toe om van haar logopedie te krijgen.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Logopedie

Bericht door Nisss »

Ik kan ook wel een les geven hierover. Ik heb er destijds zooooveeel over gelezen. Denk eens na.. Hoe kan een cis persoon ts helpen dat terwijl ze zelf nooit zoiets heeft gehad. Pm mij eventueel

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Logopedie

Bericht door Emma »

Een logopedist heeft verstand van de toestand van je stembanden, weet hoe ver je kunt gaan, wanneer je je spieren overbelast (en wat je daar aan kunt doen) en wanneer je misschien naar een KNO arts moet gaan. Een nicht van mij is logopediste (in Engeland, dat wel) en heeft daar toch een jaar of 5 over gedaan.

Ik ken mijn oefeningen ook nog wel uit mijn hoofd. Zo heel af en toe leg ik nog wel eens op een T-avond aan iemand die er naar vraagt uit wat de oefeningen nu eigenlijk inhouden. Maar ik zou toch niet het risico willen nemen iemand knobbeltjes op de stembanden te bezorgen omdat ik denk dat ik het allemaal wel weet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Logopedie

Bericht door Isabelle »

Ik ging naar deze zaak. http://www.logopedie-amsterdam.nl/
De logopediste wist goed hoe de stem werkte en kon me goed helpen.
Ze vragen wat je doelen zijn en wanneer ik aangaf niet iets concreets als doel te hebben, hielp mijn logopediste me goed samen te zoeken naar een richting en iets dat goed voelde en klonk.

Ook leuk was dat ik heel gezellige gesprekken heb gehad met mijn logopediste :lol: Echt aardige mensen die er werken daar en de sfeer is er erg huiselijk vond ik.