Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door 3B67-A22C »

De dag dat ik mijn recept op ging halen bij de endocrinoloog kreeg ik ook allemaal bloedtests en een dexascan. De uitslagen daarvan staan nu in mijn VU app en ik begrijp dat het allemaal prima is (los van het feit dat ik beginnende botontkalking heb), maar heb geen flauw benul wat het allemaal betekent. Kan iemand hier me helpen het een beetje te duiden? Ik geef eerst de waarde die ik had aan en daarna de waarde waar het binnen moet vallen, met wat ik ervan begrijp ernaast. Maar dat is ook alleen maar Wikipedia kennis, heb vaak geen flauw benul waar het over gaat en waarom het van belang is om te meten. Volgens mij krijgt iedereen hier die tests en zou een verklarende woordenlijst handig kunnen zijn, want nu staan er wat onbegrijpelijke termen in mijn app:

prolactine 0.14 —- <0.3: ik begrijp dat dit het melkproducerend hormoon is, maar waarom willen ze het weten? Hangt het los van melkproductie ook samen met borstgroei?
SHGB 37 —- 13-71: Ik begrijp dat het een bindmiddel is tussen androgeen en oestrogeen? Wat moet deze waarde op hormonen gaan doen? Stijgen? Dalen?
IGF-1 18 —- De "Insulin-like growth factor" begrijp ik, wat een groeihormoon is. Klopt het dat deze waarde door oestrogeen beinvloed wordt? Wat doet het precies?
Igfbp-3 1.9 —- 1.7 - 5.5 Dit is Insulin-like growth factor-binding protein 3 en hangt neem ik aan samen met het voorgaande?
vitamine D 27 —- >50 Vitamine D snap ik wel, maar wat ik niet snap is waarom een waarde van 27 te laag zou zijn.
calcium 2.38 —- 2.20 - 2.60 Mijn calcium peil lijkt ook normaal te zijn. Hoezo kan ik dan botontkalking hebben?
Egfr >90 —- >60: (Epidermal growth factor receptor) Klopt het dat je hieruit op kan maken wat de borstgroei is/ gaat zijn?
free androgen index 62 —- 30-85: Is dit een alternatieve manier om de testosteron in mijn bloed te meten? Ik begrijp dat dit testosteron gedeeld door het SHGB niveau maal honderd is? wat zegt het precies?
Sd lgf-1 -0.4 —- -2.0 - 2.0: Ik snap dat het een endocrien groeihormoon is, maar geen idee wat het doet en wat er op hormonen met die waarde zou moeten gebeuren.
alkalische fosfatase 58 - 0-120: Een enzym dat fosfaatgroepen van moleculen kan verwijderen. Maar waraom wordt het gemeten? Zegt het iets over botontkalking?
Alat 18 —- 0-45: Alanine transaminase. Meten ze dit om te kijken hoe gezond je lever is?
Asat 18 —- <35: Aspartaat aminotransferase. Gaat dit eveneens over de lever?
Gamma Gt 18 —- 0-55: Klopt het dat hierin gekeken wordt hoeveel je zuipt? waarom heeft dit überhaupt een waarde? Ik drink zeer weinig alcohol.
kreatinine 77 —- 64-104: Zegt dit iets over de nierfunctie en ook over de mate van spiermassa die je prodiceert? Betekent dit dat deze waarde op hormonen omlaag gaat?
Cholesterol 4.5 —- 0.0-6.5: cholesterol is natuurlijk duidelijk. Is 4.5 te hoog? Ik heb deze waarde zelfs terwijl ik cholesterol afbrekers neem voor mijn hart.
Hdl cholesterol 0.90 —- >0.90: Ik begrijp dat dit de "goede" cholesterol is en dat je hiervan beter hoge waardes kunt hebben. Gaat deze waarde veranderen op hormonen? Omhoog? Omlaag?
Triglyceriden 1.0 —- 0.0-2.0: Het vet in je bloed. Is er precies tussenin een mooie waarde, of eigenlijk te hoog?
glucose 5.4 --- 3.9-10.0 duidelijk. Suiker.
hematocriet 0.47 0.40-0.50: Zegt iets over de rode bloedcellen en ik begrijp dat de waardes daarvan tussen mannen en vrouwen verschillen. Nu is 0.47 nog een mannelijke waarde (met 1/10 punt), kan ik ervan uitgaan dat dit op hormonen in het vrouwelijke bereik komt?
testosteron 23.0 —- >8.0: De grote boosdoener. Kan ik ervan uitgaan dat deze bagger in een paar maanden tijd vrijwel helemaal uit mijn systeem verdwenen is? Ik begreep dat 23 een gemiddelde mannelijke waarde is.
17-beta-oestradiol 101 —- 0-180: ok, ik heb dus voor een man iets bovengemiddeld vrouwelijk geslachtshormoon.
Lh 7.2 —- 1-8.4: Dit is toch het hormoon dat oestrogeen gaat produceren? Volgens mij is deze waarde vrij hoog
dexascan:
lumbale wervelkolom —> osteopenie
heup links —> osteopenie
: tja, beginnende botontkalking dus. Maar als ik naar mijn calcium en vitamine D niveau's kijk zijn die toch niet superlaag? Gaat nog meer vitamine D nemen wel helpen? Ik ving trouwens ook op, dat oestrogeen bescherming tegen botontkalking biedt en dat dit op HRT al uit zichzelf gaat verbeteren?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door Emma »

Prolactine: een te hoge productie levert het risico van een prolactinoom, een verdikking van de hypofyse die je oogzenuw kan afknellen.
Vitamine D: Die is standaard bij iedereen te laag.We zitten te veel binnen en zo.
Calcium: botontkalking is een risico bij HRT, als je het verkeerd doet. Is eigenlijk niet aan de orde.
ALAT/ASAT zijn stoffen die in je levercellen horen en maar weinig doorsijpelen naar de bloedbaan. Gebeurt dat wel, dan kan er sprake zijn van een leverbeschadiging.
γ-GT: inderdaad een waarde die bij zware drinkers erg hoog is. Wijst ook op leverbeschadiging. Leverwaarden zijn ook handig om te bepalen of je progynova of systen krijgt, hoewel systen boven de 40 wel standaard is.
Glucose en cholesterol spreekt voor zich. Mijn 'slechte' cholesterol is altijd mooi laag maar mijn 'goede' cholesterol nog lager waardoor de conclusie toch altijd is dat mijn cholesterol te hoog is. Go figure.

Estradiol: hield het VUmc vroeger altijd rond de 200, tegenwoordig neigt men naar de 400. Testo zal wel naar de <0,7 gaan, ofwel onmeetbaar.

De overige waarden kan iemand anders vast meer over zeggen. Bij mij zijn ze nooit gemeten omdat ik al begonnen was met hormonen en die waarden dus niet intererssant meer waren. En niet onwaarschijnlijk is dat ze wat extra dingen voor je hart willen weten.

Van Houten in het Haga laat bij mij standaard het rijtje meten wat ik opgenoemd heb, het VUmc was de laatste keer (misschien wel letterlijk de laatste keer) alleen nog geïnteresseerd in mijn prolactine. Daarvan dacht men tot een anderhalf jaar geleden dat dat verhoogd kon raken door een te hoge oestrogeenspiegel, maar dat lijkt toch meer aan de progesteron te liggen, oftewel de cyproteronacetaat/androcur.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door Hakuna »

Staat deze informatie dan gewoon onder mijn dossier van het VUmc? Ik heb ook een eerste bloedonderzoek gehad en zou wel eens willen weten wat mij testosteronwaarde was bij de nulmeting.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door Anon20190516 »

Typisch,bij mij is er ook bloed afgenomen en een dexascan gemaakt,maar mij is niet verteld dat ik de uitslagen kon nakijken?!ik moet snel weer heen,dus zal eens vragen bij ze.
Offline
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door Hakuna »

Het lukt mij helaas niet meer om in te loggen onder mijn dossier, mijn telefoon wordt volgespamt met smsjes maar geen enkele code blijkt juist te zijn.

Is mij nu wel gelukt, en dit zijn enkele waardes.

Vitamine D 25 OH 78 nmol/L >50 nmol/L
Testosteron 33.0 nmol/L >8.0 nmol/L
Estradiol 147 pmol/L 0 - 180 pmol/L
Calcium totaal 2.33 mmol/L 2.20 - 2.60 mmol/L
Glucose 4.0 mmol/L 3.9 - 10.0 mmol/L
Kreatinine 87 umol/L 64 - 104 umol/L
Prolactine 0.15 U/L <0.3 U/L
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door 3B67-A22C »

@Irene
Dank voor de informatie. Interessant van die prolactine, de relatie met mijn oogzenuw had ik nooit gelegd! Ik hoorde inderdaad van andere transen dat die ook een te lage vitamine D waarde hebben. Toch maar eens het zonnetje in, in plaats van mezelf een soort agorafobie inwerken. Dat van die "goede" en "slechte" cholesterol was ook nieuw voor me. Betekent een hoge "goede" cholesterolwaarde dat mijn cholesterolpeil uiteindelijk wel meevalt? streep je dat op een bepaalde manier tegen elkaar weg? en hoe kom je aan die goede cholesterol? Bijvoorbeeld omdat ik altijd met olijfolie kook?

@Hakuna
Na een tijdje verschijnt die informatie in die app. Van mij hielden ze die even vast, omdat ik een belafspraak met de endocrinoloog had, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van, ze gaf eigenlijk alleen maar aan dat het allemaal prima was los van de vitamine D. Maar een dag erna stonden die waarden in mijn iPhone.

@Rikki
Wanneer had je je bloedtests? Bij mij duurde het een dikke drie weken voor die in de app verschenen en dat was pas na het gesprek met de endo.

Ik ben nu in google charts voor elke afzonderlijke bloedwaarde een linechart op aan het zetten. Die metingen vinden met intervals van drie maanden plaats toch? Zo zet ik het in ieder geval nu wel uit in mijn tabelletjes. Voor elke chart probeer ik ook een goede beschrijving te vinden en er wat linkjes bij te zetten. Vind het leuk om die waarden goed bij te houden en zal de broncode wel online zetten, zodat anderen die ook kunnen gebruiken. Zal later ook proberen er een soort formulier bij te maken, zodat je die waardes niet meer in de code zelf hoeft aan te passen.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door Danielle »

Ik kan alleen van je botdichtheid war zeggen. Daarvan heeft Van Trotsenburg me destijds verteld dat die score die je krijgt een standaarddeviatie is. En ik heb precies genoeg statistiek op school gehad om dat te snappen.

Een standaarddeviatie (SD) is de gemiddelde afwijking van het gemiddelde. Stel het gemiddelde is 5 en de SD 1, dan varieert het grootste deel tussen de 4 en 6. Je T-score van een dexascan is het aantal standaarddeviaties die je afwijkt van het gemiddelde van je referentiegroep. Je Dexawaarden zijn dus relatief, niet absoluut.

Bijvoorbeeld in mijn geval: ik scoorde -1,8. Met andere woorden ik zat 1,8X de gemiddelde afwijking onder het gemiddelde. Daar moet je wel bij inachtnem dat mijn referentiegroep voor de nulmeting 'mannen van 25 jaar' was. Daar had ik destijds hormonaal het meeste verwantschap mee. Arts deed nog bijzonder moeite om dat heel voorzichtig te brengen. Ik had alleen maar een 'Ja, dus. Da's toch logisch.'
Mijn transitieblog: Fading Gender
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door Danielle »

Rikki schreef:Typisch,bij mij is er ook bloed afgenomen en een dexascan gemaakt,maar mij is niet verteld dat ik de uitslagen kon nakijken?!ik moet snel weer heen,dus zal eens vragen bij ze.
Dit is iets nieuws. Ik kwam er laatst ook achter dat het VUmc en AMC dit hebben. Je moet er wel een meer voor naar het ziekenhuis om je aan te melden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door 3B67-A22C »

Danielle schreef:Ik kan alleen van je botdichtheid wat zeggen. Daarvan heeft Van Trotsenburg me destijds verteld dat die score die je krijgt een standaarddeviatie is. En ik heb precies genoeg statistiek op school gehad om dat te snappen.
Ok, snap ik.
Danielle schreef:Bijvoorbeeld in mijn geval: ik scoorde -1,8. Met andere woorden ik zat 1,8X de gemiddelde afwijking onder het gemiddelde. Daar moet je wel bij inachtnem dat mijn referentiegroep voor de nulmeting 'mannen van 25 jaar' was. Daar had ik destijds hormonaal het meeste verwantschap mee. Arts deed nog bijzonder moeite om dat heel voorzichtig te brengen. Ik had alleen maar een 'Ja, dus. Da's toch logisch.'
Dit is de uitslag die ik kreeg:

Afbeelding

Ik zie daar niet één, maar drie waarden staan: een BMD score, een T-score en een Z-score. Welke van deze bedoel je? De laatste twee staan bij mij allebei in de min. Bij de "total body" noemen ze ook nog het vetgehalte (duidelijk) en de "AM".
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Bloeduitslagen: wat betekent dit allemaal?

Bericht door Danielle »

De z-score zou je moeten googlen. Naar wat ik begreep is die T-score leidend en nemen ze daar een (gewogen) gemiddelde van verschillende botten voor in je lijf.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Plaats reactie