Eerste dag HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Amber Vlinder »

Hi meiden,
Inmidddels ben ik nu 10 dagen aan de hormonen. Ik ben gestart met 50 microgram estradiol (Sandoz van de apotheek in het vu) en 25 mg Cypro.
Ik voel me nog erg jong, maar ben toch al 52, dus vandaar waarschijnlijk dat ze met deze waardne zijn begonnen. Ik ga natuurlijk wel balen als na 3 maanden blijkt dat de dosis te laag is ingeschat.

Ben benieuwd wanneer ik voor het eerst iets ga merken.

Groetjes,
Amber
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Dieuwertje »

De cypro merk je vermoedelijk heel snel de vrouwelijke hormonen gaan wat langzamer.
Wel gisteren een woede in mij gevoeld en een bijna onbedwingbare zin om dingen de vernieling in te werken. Dat herken ik helemaal niet van mezelf op deze manier. Dat zou natuurlijk een gevolg van de HRT kunnen zijn (met een beetje hulp van de bank).

Ruim 2 maanden geleden begonnen en nog 50mg cypro voorgeschreven gekregen (nog net iets ouder). Ga het vanaf vandaag ook maar halveren.
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Amber Vlinder »

Hi Dieuwertje,

Ach alles heeft zijn tijd nodig en het is ook niet niks wat er allemaal in je lichaam in gang word gezet.

Met hoeveel estradiol ben jij begonnen?
En merk je al iets lichamelijks als gevolg daarvan?

Groetjes,
Amber
EricaTS
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 okt 2017, 11:52
Gender: Trans MtF

Re: Eerste dag HRT

Bericht door EricaTS »

Van harte gefeliciteerd, super!
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Dieuwertje »

Amber Vlinder schreef: 18 okt 2017, 00:01Met hoeveel estradiol ben jij begonnen?
Pleisters 50mcg/24u

En wat merk ik tot nu toe.
Haargroei op armen/benen en dergelijke is minder snel. Tot mijn verrassing al enige borstvorming.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Janna »

Dieuwertje schreef: 20 okt 2017, 07:17
Amber Vlinder schreef: 18 okt 2017, 00:01Met hoeveel estradiol ben jij begonnen?
Pleisters 50mcg/24u

En wat merk ik tot nu toe.
Haargroei op armen/benen en dergelijke is minder snel. Tot mijn verrassing al enige borstvorming.
Vergeet de veranderingen in je gezicht niet!
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Charlotte_C »

Ik ben op 1 augustus begonnen met cypro 50mg en systen100 pleisters. Van de beruchte Vermoeidheid merk ik eigenlijk heel erg weinig. Het is wel belangrijk dat ik even de situatie schets zoals hij was en hoe hij geworden is.

Voor het begin HRT sliep ik tussen 21.30 en 03.00 gemiddeld genomen en soms zelfs al eerder. Als ik rond 07.00 dan weer thuis was, ging de pc aan of ging ik even wat huishoudelijke taken doen.

Tegenwoordig kom ik om 7 uur terug en kruip ik terug in bed. Tv kijken maar dat resulteert steevast in nog even slapen tot om en nabij 09.30. Als ik dan wakker ben kan ik in veel gevallen door tot zelfs na 22.00. Meer dan eens moet Patricia me dan vragen of ik niet eens zou gaan slapen omdat ik de volgende dag weer vroeg op moet.

In het uiterste geval ben ik dus 2,5 uur meer gaan slapen. Maar aangezien ik voorheen maar aan vijf uurtjes kwam vind ik dit voor mij een te verwaarlozen verschil.

Hopelijk draagt dit iets bij :)

Groetjes,

Lotte / Charlotte (mag allebei. Als het beestje maar een naam heeft )
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Na laatste bloedonderzoek is E waarde nu 240pmol/l dus dat lijkt me wel in orde. Nog steeds met 2 pleisters 1x50mcg en 1x100mcg
T is ook nog steeds <0.5nmol/l met 25mg cypro.

Endo heeft wel gezegd dat Cypro na een jaar verlaagd zal moeten worden, of overstap op ander middel zoals Spiro. En aanzien ik in principe geen behoefte heb aan SRS zal T onderdrukt moeten blijven worden maar Cypro kun je blijkbaar niet eeuwig blijven gebruiken in een te hoge dosering.

groetjes

Blue
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Anon20230219 »

Ok dank Blue voor je update.

Dacht zelf dat je alleen hormoon pleisters in geval dat je geen SRS onderging kreeg maar dat heb ik dus verkeerd gedacht.

Lisa,
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste dag HRT

Bericht door TanjaUneken »

Ruim drie maanden geleden begonnen met cyproteronacetaat 25 mg/dag. In ongeveer vier weken tijd verdween iedere mannelijke aanwezigheid uit mijn lichaam - wat een zalige rust - in de daarop volgende vier weken kwam ik qua gevoel steeds meer in een soort van pre-puberale fase. Last van vermoeidheid en weinig energie (traplopen en tegen de wind in fietsen ging een stuk moeilijker). Emotioneel gezien voelde ik me prima en liep min of meer rond in staat van constante blijdschap. Toch ook in staat om diep verdriet te ervaren, zonder dat dit mij hinderde. Nu twee weken geleden gestart met estradiol pleisters 100 ug/24 uur. Effecten worden over enige tijd verwacht.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.