Nieuwe chat! Zie dit topic.

Eerste dag HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
féj
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:20
Gender: Vrouw
Locatie: Berlijn

Re: Eerste dag HRT

Bericht door féj »

TanjaUneken schreef: 31 jan 2018, 19:23 Ruim drie maanden geleden begonnen met cyproteronacetaat 25 mg/dag. In ongeveer vier weken tijd verdween iedere mannelijke aanwezigheid uit mijn lichaam - wat een zalige rust - in de daarop volgende vier weken kwam ik qua gevoel steeds meer in een soort van pre-puberale fase. Last van vermoeidheid en weinig energie (traplopen en tegen de wind in fietsen ging een stuk moeilijker). Emotioneel gezien voelde ik me prima en liep min of meer rond in staat van constante blijdschap. Toch ook in staat om diep verdriet te ervaren, zonder dat dit mij hinderde. Nu twee weken geleden gestart met estradiol pleisters 100 ug/24 uur. Effecten worden over enige tijd verwacht.
ikzelf ben 19 december 2017 begonnen met HRT. ik slik per dag 25 mg cypro en 2 maal daags 2mg estradiol dus 4mg per dag.
Wat ikzelf gek vind is dat ik op recept genoeg heb gekregen voor 6mg estradiol. ik heb dus bij de arts van dijk de optie gekregen om meteen met pilletjes te beginnen en niet met pleisters.

iemand anders ook deze optie gekregen/overwogen?
My Story Féj Hyacinthe - My life in Berlin
HRT Started 19-12-2017 SRS 14-01-2019 @ Dr. Chettawut
I feel so much more with my body after this operation, verry happy with the results and setisfection in feelings (:
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Anon20210626 »

Ik heb tabletten op eigen verzoek .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Vera »

ikzelf ben 19 december 2017 begonnen met HRT. ik slik per dag 25 mg cypro en 2 maal daags 2mg estradiol dus 4mg per dag.
Wat ikzelf gek vind is dat ik op recept genoeg heb gekregen voor 6mg estradiol. ik heb dus bij de arts van dijk de optie gekregen om meteen met pilletjes te beginnen en niet met pleisters.

iemand anders ook deze optie gekregen/overwogen?
Ik kreeg bij de endo in het VU ook de optie pillen of pleisters. Heb zelf voor pillen gekozen omdat ik dan in mijn toch al af en toe hectische en maffe leventje niet hoef na te denken wat voor dag het is... het is zolaat dus moet ik een tablet slikken is dan een stuk makkelijker
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Eerste dag HRT

Bericht door janine2363 »

féj schreef: 01 feb 2018, 20:00 iemand anders ook deze optie gekregen/overwogen?
Tanisha had mij e.e.a. uitgelegd en verder heb ik met mijn endocrinoloog gesproken.
Ik ben begonnen met pilletjes, makkelijk en een initieel snellere opname (volgens de arts)
later voor "onderhoud" denk ik aan gel, minder belastend dan pilletjes voor de lever als
ik het goed begrepen heb. Endocrinoloog denkt mee en vindt alles best. Pleisters lijken
me wat onhandig, maar misschien gewoon eens proberen later.

Janine
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Elise »

féj schreef: 01 feb 2018, 20:00
ikzelf ben 19 december 2017 begonnen met HRT. ik slik per dag 25 mg cypro en 2 maal daags 2mg estradiol dus 4mg per dag.
Wat ikzelf gek vind is dat ik op recept genoeg heb gekregen voor 6mg estradiol. ik heb dus bij de arts van dijk de optie gekregen om meteen met pilletjes te beginnen en niet met pleisters.

iemand anders ook deze optie gekregen/overwogen?
Nee, ik kreeg het advies eigenlijk precies andersom :D
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste dag HRT

Bericht door TanjaUneken »

féj schreef: 01 feb 2018, 20:00
ikzelf ben 19 december 2017 begonnen met HRT. ik slik per dag 25 mg cypro en 2 maal daags 2mg estradiol dus 4mg per dag.
Wat ikzelf gek vind is dat ik op recept genoeg heb gekregen voor 6mg estradiol. ik heb dus bij de arts van dijk de optie gekregen om meteen met pilletjes te beginnen en niet met pleisters.

iemand anders ook deze optie gekregen/overwogen?
Voor mij was er niet de keuze pillen of pleisters, gewoon vanwege mijn leeftijd (58) en het verhoogde risico op trombose. Wat betreft de hoeveelheid pillen die je meekrijgt en het voorgeschreven recept lijkt mij dat een ruimere hoeveelheid pillen niet betekend dat je eigenhandig de dosering kunt ophogen, tenzij dat natuurlijk vooraf besproken is met je arts. Ik heb voldoendepleisters om tot het volgende consult er steeds twee op te plakken in plaats van één, maar dat zou toch ernstige gezondheidsproblemen kunnen opleveren en mijn borsten gaan er echt niet harder van groeien.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
Gebruikersavatar
féj
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:20
Gender: Vrouw
Locatie: Berlijn

Re: Eerste dag HRT

Bericht door féj »

Bij het inlezen over het gebruik ervan komt het ook naar voren. Maar van de cyproteronacetaat krijg ik op 1 dag na zelfs te weinig dus vandaar dat ik het toch opmerkeijk vind dat ik dus bij Estradiol 30% meer krijg. Maar we gaan het meemaken. Het is nu 46 dagen geleden dat ik begonnen ben met slikken.
Vanwege de vakantie teveel tijd dus ook teveel bezig met mijzelf en alles daaromheen. Ik geniet in volle teugen hihi
My Story Féj Hyacinthe - My life in Berlin
HRT Started 19-12-2017 SRS 14-01-2019 @ Dr. Chettawut
I feel so much more with my body after this operation, verry happy with the results and setisfection in feelings (:
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Annet »

hallo,
ik ben nood gedwongen met pillen begonnen om dat ik niet over plijsters kan dan de lijm er van ik krijg daar rode en open plekken van, gewone pleisters kan ik niet over heb altijd speciale. Ik wil graag aan de gel wand van de pillen heb niet hhet idee dat die lang werken ik blijf altijd zeer gespannen.

Een vraag aan de pillen gebruikers:
Als ik s'morgens mijn 2 mg in neem heb ik in het begin van de middag het idee dat hij is uit gewerkt, hebben jullie daar ook last van?

hoe het ongeveer bij mij gaat, als ik de pil inneem dan naar een half uurtje word ik rustig en niet meer gespannen en de op vliegers zijn dan weer weg, en dan in begin van de middag dan komt dat gespannen gevoel terug met de opvliegers en word weer druk in mijn lijf tot dat ik de volgende pil neem.
Ik heb het ook wel gedoseerd gedaan maar had het zelfde effect alleen dan nog weer vaker op een dag.
En nu heb ik begrepen dat gel anders word op genomen en beter word gedoseerd, maar voor je daar aan mag moet je eerst de andere twee hebben geprobeerd anders mogen ze het niet voor schrijven. ( baal baal)

groetjes Annet
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Anon20190501 »

Mijn endo was grote voorstander van gel. Daarmee gestart en nu in SE nog steeds. Ik vind het een super manier van toedienen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Anon20190209 »

Annet schreef: 03 feb 2018, 16:21 hallo,
ik ben nood gedwongen met pillen begonnen om dat ik niet over plijsters kan dan de lijm er van ik krijg daar rode en open plekken van, gewone pleisters kan ik niet over heb altijd speciale. Ik wil graag aan de gel wand van de pillen heb niet hhet idee dat die lang werken ik blijf altijd zeer gespannen.

Een vraag aan de pillen gebruikers:
Als ik s'morgens mijn 2 mg in neem heb ik in het begin van de middag het idee dat hij is uit gewerkt, hebben jullie daar ook last van?

hoe het ongeveer bij mij gaat, als ik de pil inneem dan naar een half uurtje word ik rustig en niet meer gespannen en de op vliegers zijn dan weer weg, en dan in begin van de middag dan komt dat gespannen gevoel terug met de opvliegers en word weer druk in mijn lijf tot dat ik de volgende pil neem.
Ik heb het ook wel gedoseerd gedaan maar had het zelfde effect alleen dan nog weer vaker op een dag.
En nu heb ik begrepen dat gel anders word op genomen en beter word gedoseerd, maar voor je daar aan mag moet je eerst de andere twee hebben geprobeerd anders mogen ze het niet voor schrijven. ( baal baal)

groetjes Annet

Hai Annet,

De meeste endo's zien de gel als derde keuze vooral om het feit dat het niet wordt vergoed, de prijzen voor de gel zijn bij de Nederlandse apotheek belachelijk hoog vergeleken met bijvoorbeeld België. Dat je eerst pillen en pleisters moet proberen voor je een recept voor gel krijgt is niet waar.

Dit geldt tegenwoordig wel voor merk medicijnen, is er geen indicatie voor een merk medicijn dan willen ze eerst dat je 2 generieke merken probeert, bijvoorbeeld van Sandoz of Mylan.

Weet niet wat je nu slikt, maar wat je ook eerst zou kunnen proberen is een andere "soort" estradiol.
Mylan, sandoz zijn estradiol hemihydraat. Progynova is estradiol valeraat. Wellicht werkt het ene bij jou beter dan het andere daar is inmiddels veel over bekend.

Pillen en ook gel zorgen voor een estradiol piek en dat neemt op de dag langzaam af. Pleisters zorgen voor een stabiele spiegel in het bloed omdat het per 24 uur een constante afgifte heeft.

Maar volgens mij slik je de estradiol nog best wel kort dus zou ik zelf je lichaam de tijd gunnen om er aan te wennen, je hormoonhuishouding is van slag en dat heeft ook tijd nodig. Hop je gelijk van het 1 naar het ander weet je uiteindelijk ook niet hoe je lichaam er op reageert op langer termijn

Groetjes Cher