Progresteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Progresteron

Bericht door Eva »

Toen ik indertijd moest stoppen met Androcur (ik werd er in de loop van de dag te moe door) had ik al snel minder borstvolume. Dat is ook na de SRS niet meer helemaal goedgekomen. Het duurde even voordat ik een recept bij de huisarts kon lospeuteren, maar ik gebruik progesteron nu een week of vijf: Utrogestan 100mg, 1 capsule per dag.

Twee dingen die me opvallen. Mijn borsten zijn weer pijnlijk, zoals in het begin met Androcur (plus Systen 100). Ik meen (wij menen) ook enige verandering in vorm te zien. Hoopgevend!
Maar er is nog iets. In het begin dacht ik dat het verbeelding was, maar langzamerhand valt niet meer te ontkennen dat ik veel fitter ben. En dat terwijl de bijsluiter eigenlijk het tegendeel 'belooft'. Verlies van aandacht, oppassen met autorijden, en zo voort. Nou, ik heb er de afgelopen dag zo'n 450 kilometer opzitten en ben eigenlijk nog steeds fit.

Het lijkt er op dat mijn hormoonhuishouding nu meer in balans is. Het bevalt me in elk geval goed. Heel goed :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progresteron

Bericht door Danielle »

Blijf je de komende tijd wat updaten over je ervaringen? Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden, nu ik een huisarts heb die ervoor open lijkt te staan.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Progresteron

Bericht door Anon20190501 »

Tvp
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Summer
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2014, 17:21
Gender: Vrouw
Locatie: Soest

Re: Progresteron

Bericht door Summer »

Ik ben heel benieuwd Eva!
Na mijn operatie stortte ook mijn geveltje in, zit nu weer op 10mg cypro via vu, dat houd het overeind, maar daar is ook alles mee gezegd....
Systen 100 heeft het vu ook laten staan, maar groei zit er niet in.
En energie is ook ver te zoeken, ik heb maar een klein batterijtje wat problemen geeft.... (vlug leeg)
please hou me op de hoogte?
J170503jessica26
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 aug 2014, 21:49
Gender: Trans MtF

Re: Progresteron

Bericht door J170503jessica26 »

sinds ik vitamine d slik met de hormonen(progynova) ben ik veel fitter. door de hormonen kwam ik vitamine d en b tekort. gwn dat in balans brengen en je voelt je weer fit
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Progresteron

Bericht door Eva »

Korte update.

In de spiegel is er nog niet zoveel te zien, vind ik. Wel krijg ik begrip voor transmannen. Mijn push-up beha van Hema begint hoe langer hoe meer als een binder te voelen...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Progresteron

Bericht door Fiona »

Ik kreeg zonder problemen progesteron van mijn huisarts. Ik moest hem alleen even vertellen hoeveel mg en hoe vaak per dag. Dat heb ik toen gezegd. 100 mg en 1x daags. Ze hebben het recept naar mijn apotheek gestuurd en kon het toen ophalen. Nu maar even afwachten hoe het verder gaat. Gebruik het nu 14 dagen.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Progresteron

Bericht door Eva »

Afgelopen vrijdag was dan de dag. De dag van de confrontatie met de endo. Ik had hem al langs zien komen in de scharrelruimte van receptie K. Wie was er nerveuzer? Kweenie, maar hij struikelde een beetje over mijn naam en de hakkelende verontschuldiging kwam ook niet echt tot z'n recht.
In de spreekkamer aangekomen bleek hij vriendelijker dan ik had verwacht, maar mijn bloeddruk was toch wel verbazend hoog.

Mijn voorgeschiedenis bleek niet heel duidelijk vastgelegd, maar uiteindelijk vond hij wel bewijs dat ik de SRS inderdaad had ondergaan. Of mijn medicijnlijst nog klopte. Nee, ik gebruik nu ook progresteron. Oh, welke dosering? En via welke arts?
Hij vond het prima, geen verkeerd woord. Werd gewoon netjes vastgelegd.
Oh ja, en ik wil graag een overdracht aan mijn huisarts, was mijn laatste vraag. Geen probleem; het bericht ging gewoon uit.

Geen enkel probleem. Nix, noppes, nada.
Om eerlijk te zijn had ik niet durven hopen dat het zó soepel zou gaan. Zou er daar in Mokum tóch iets aan het veranderen zijn?

Maar goed, dat was nog niet het einde van het consult. Emma, die naast me zat, had over de overdracht al de opmerking gemaakt dat dit ook een gunstige invloed had op de wachtlijsten. Bij het einde van het gesprek zijn we daar nog dieper op ingegaan. Met de endo (wiens naam we niet hebben opgevangen) en een aio. Hij redelijk jong, de aio jong. We hebben een heel duidelijke boodschap overgebracht over welke taak hen te wachten staat. Wat hen te doen staat. Wat er verbeterd moet worden. Ze schrokken duidelijk en we zijn vertrokken met het gevoel dat ons pleidooi is verstaan.
Zou mooi zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Progresteron

Bericht door Anon20180501 »

Ik denk van wel Eva, en anders wel hierdoor; http://fadinggender.nl/2016/12/08/somat ... enderzorg/
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Progresteron

Bericht door Cait »

Wat heb je aangegeven bij de huisarts Eva ? Hoeveel mg en wat voor product ? Gebruik je dat ook nog naast oestrogeen en androgeen? Ik gebruik nog 10mg androcur omdat ik nog best veel donkere haren op lichaam krijg na stoppen 50mg (na srs) ...vooral op buik en borst. T= 1 bij mij. Ik snap echt niet waar al die haren weer vandaan komen