Aangekomen tijdens HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Mirthe_s »

Hi iedereen,

De afgelopen vijf jaar had ik een gewicht schommelend tussen de 62 en de 64 kilo. Nu dat ik in maart ben begonnen met de HRT is mijn gewicht gestegen tegen de 69 kilo aan.

Dit is voornamelijk op mijn buik gaan zitten. Hier ben ik niet zo blij mee, want nu al gaan trainen om vet te verliezen lijkt mij niet zo prettig vanwege de borstgroei.

Is dit een bekend verschijnsel? Is het tijdelijk of moet ik actie ondernemen?

Kan het dat met HRT je voedingopname ook zo aanzienlijk verandert dat je er 5 kilo van kan aankomen in 2 maanden?

Groetjes,

Mirthe
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Frederique »

Ja, dat overkwam mij ook. Ik zat aan de onderkant van de BMI-schaal (net-geen-ondergewicht). Sinds ik hormonen gebruik zit ik aan de bovenkant (net-geen-overgewicht).
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Amy »

Ik ben ook nogal aangekomen door de HRT maar helemaal niets daar van is op mijn buik terecht gekomen. Mijn middel is zelfs een paar cm afgenomen in omtrek. Bij mij is het vooral op mijn dijen, heupen, kont en wat minder op mijn bovenarmen terecht gekomen. Het is zelfs zo erg geweest dat ik lichte huidstriemen heb gekregen aan de buitenkant van mijn dijen.

Ik was door de HRT en ik denk door het ophouden met mezelf te verhongeren van 54 kg naar ongeveer 61 gegaan. Later ben ik nog 4 kg aangekomen door veel te gaan wandelen en dat was ook nodig om boven de 18,5 BMI uit te komen voor SRS.

Wat ik wel met mijn buik merk is dat als ik net gegeten heb of als ik moet plassen het wat meer opgezet is waardoor het al snel lijkt alsof ik een beetje een buikje heb dan, mogelijk is dat bij jou ook het geval? Ik beoordeel mijn buik daarom ook alleen in de ochtend na het plassen en voor dat ik ook maar iets eet of drink.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik zelf zit net op de veilige rand nu van 50,0 kilo precies bij een lengte van 1,62.
(Zit nog niet aan de HRT zelf hoor.)
Maar wel meer gehoord en gelezen dat HRT inderdaad je gewicht doet toenemen.
Voor mij zou dat geen kwaad kunnen, echter op mijn buik hoef ik dat niet te hebben, meer op de dijen en kont zou meer welkom zijn hihihi.
Gebruikersavatar
Nisha
Berichten: 177
Lid geworden op: 16 mar 2017, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Limburg, nabij Venlo

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Nisha »

Wat precies de oorzaak is durf ik niet te zeggen, maar HRT kan idd voor zorgen dat je gewichts toename hebt. Alhoewel dit niet bij iedereen gebeurt. Een andere mogelijke bijeffect is juist afvallen hierdoor volgens de bijsluiter, en wat ik nu 3 maanden in zelf ervaren heb.
No flame burns forever, No glory lasts.
Under siege by the night, And so the day falls defeated.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Nisss »

Herkenbaar.. Ik ben 5 kg aangekomen. Ik pas gelukkig nog in alles en ja we moeten opnieuw kijken tijdens hrt hoe je het beste op dieet kan. Ik ben ook bang dat als ik te weinig eet of te gezond er geen borstgroei zal plaatsvinden enz. A. S. Woensdag ga ik de genoemde punten wel bespreken met de arts bij de vumc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Nate_0 »

Lijkt me vrij logisch dat je gewicht omhoog kan gaan en zelfs wenselijk. Vrouwen slaan hun vet anders op dan mannen, én hebben een hoger vetpercentage vanwege nodige reserves. Een biovrouw die niet genoeg reserves heeft zal niet een gezond kind kunnen produceren, en bij een te laag lichaamsgewicht valt de menstruatie weg (dit zie je ook bij topsportende vrouwen). Het onderhuidse vet bij een vrouw is overal een dikkere laag dan bij mannen, waardoor een vrouwenlichaam er minder hoekig en meer rond en zacht uit ziet dan een mannenlichaam--naast nog het vet dat op je heupen, billen, buik en borsten komt te zitten (verschilt per persoon, maar er is best wat vet nodig om flinke veranderingen te zien).

De reden dat vrouwen een buikje hebben is overigens om de interne organen te beschermen. De oestrogeen in je lichaam regelt dat.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Elise »

Om heel eerlijk te zijn is dit wel een beetje een angst van mij. Ik ben er altijd trots op geweest dat ik geen brede schouders of postuur heb. Het feit dat ik vrij slank ben is een van de dingen die ik mooi en vrouwelijk aan mezelf vind. Ik ben soms wel bang om dit kwijt te raken door de HRT, want dan gaat mijn zelfbeeld er uiteindelijk toch niet op vooruit.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Nate_0 »

Een aantal kilo aankomen/meer vetweefsel hebben betekent niet meteen dat je ook niet meer slank bent, hè ;) Omdat het over het hele lichaam verdeelt valt het niet zo op. Je wordt er alleen wat ronder/zachter door wat wél een groot verschil maakt in hoe je gelezen wordt.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Aangekomen tijdens HRT

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,

In het prille begin dat ik lid werd van het forum, stelde ik min/meer dezelfde vraag : Gewicht's toename der testo gebruik. Deze toename werd eerder gezien als iets positief, meer spierweefsel enz,..... Mss, maar als men reeds een wat te hoge BMI kent, der operatieve ingrepen, dan is die extra gewichtstoename totaal niet welkom
( zeker niet na een nodig dieet, der operatieve ingrepen). Of het nu eventueel hard of zacht weefsel is, het zit meestal toch op de verkeerde/minder gewenste plaatsen.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .