BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Mirthe_s »

Mirthe_s schreef: 02 jan 2018, 14:49 Hier maak ik mij ook zorgen om. Ik heb vorige week een intake gedaan bij Bart van de Ven, een mooie photoshop en een dikke offerte mee naar huis gekregen. Dat geld is een losse discussie. Die reviews maken mij wel ongemakkelijk. Op reddit was er ook al een discussie over of de positieve reviews wel geheel onafhankelijk zijn geschreven.

Toch zegt Bart dat hij al 1440 FFS operaties heeft gedaan. Ik ben dan ook hard opzoek naar eerlijke ervaringen, want ik weet nu werkelijk niet meer wat ik moet doen. Brigitte of Bart. :fpalm:
Ik heb overigens om dit topic niet (verder) te vervuilen een los topic over de 2pass clinic geopend.
Heleen Vrukalakos
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2016, 19:41
Gender: Trans MtF
Locatie: Achterhoek

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Heleen Vrukalakos »

Mirthe_s schreef: 02 jan 2018, 14:49
Heleen Vrukalakos schreef: 02 jan 2018, 11:30 Geen idee of het wat meer info geeft maar ik kwam laatst deze site tegen waar een hoop doctoren worden beoordeeld door klanten vaak staat het bedrag er ook bij wat ze betaalden.

https://www.realself.com/sitesearch?gsc.q=ffs

Registreren is gratis
Links boven op de site staat een zoek balk
Noorman van der Dussen staat er ook bij.
Wat wel op valt is dat er veel tegenoverstellingen zijn bij Bart van de Venn, sommige zijn tevreden en sommige vervloeken deze arts, mocht het echt waar zijn wat deze mensen die niet positief zijn schrijven over hem dan ga ik liever niet naar deze arts heen.
Hier maak ik mij ook zorgen om. Ik heb vorige week een intake gedaan bij Bart van de Ven, een mooie photoshop en een dikke offerte mee naar huis gekregen. Dat geld is een losse discussie. Die reviews maken mij wel ongemakkelijk. Op reddit was er ook al een discussie over of de positieve reviews wel geheel onafhankelijk zijn geschreven.

Toch zegt Bart dat hij al 1440 FFS operaties heeft gedaan. Ik ben dan ook hard opzoek naar eerlijke ervaringen, want ik weet nu werkelijk niet meer wat ik moet doen. Brigitte of Bart. :fpalm:
Ik ben dus gemiddeld meer negatieve dingen tegen gekomen over Bart van de Venn, net wat je zegt of ze allemaal eerlijk zijn weet ik ook niet maar het valt wel op dat er minder negatieve dingen over anderen zijn te vinden. Ik heb zelf gehoord dat er al eens iemand is overleden die was behandeld door Bart van de Venn het zij door complicaties maar dan nog. Het viel mij gewoon op. Je zult maar net bij hem aan de beurt wezen als hij een slechte dag heeft.
Zelf zit t ik te denk aan facial team, gezien ik toch waarschijnlijk geen ffs aanbeveling ga krijgen via het vu.
heb daar weinig negatieve dingen tot zover over kunnen vinden of gehoord.
EricaTS
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 okt 2017, 11:52
Gender: Trans MtF

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door EricaTS »

Iemand ervaring met het FACIALTEAM.COM in Spanje? Ervaringen met Bart van de Venn hoor ik graag aangezien ik zelf twijfel van waar ik nu zou willen gaan...Groetjes
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Mirthe_s »

EricaTS schreef: 20 feb 2018, 21:40 Iemand ervaring met het FACIALTEAM.COM in Spanje? Ervaringen met Bart van de Venn hoor ik graag aangezien ik zelf twijfel van waar ik nu zou willen gaan...Groetjes
Er is een Bart van de Ven topic. Geen idee of die er van het Facialteam ook is, maar dit topic gaat specifiek over Noorman van der Dussen. laten we het wel netjes scheiden voor het overzicht!
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Alice »

Je had ook naar deze pagina kunnen wijzen,
viewtopic.php?t=4722
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Mirthe_s »

Alice schreef: 21 feb 2018, 10:01 Je had ook naar deze pagina kunnen wijzen,
viewtopic.php?t=4722
Ik had geen zin om voor een ander te gaan 'zoeken' of het topic bestond. Wel had ik deze link kunnen delen, dus hierbij:
Bart van de Ven viewtopic.php?f=28&t=5534

:hug2:
Anon20180910
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 mar 2018, 14:13
Gender: Trans MtF

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Anon20180910 »

Ik heb indertijd wat dingetjes laten doen bij meneer Noorman van der Dussen. In de Eeuwfeestkliniek in Antwerpen. Daar is heel wat over te vertellen, eigenlijk zelfs heel erg veel. Maar als je iets wilt weten...
Hoogachtend, Evi Dent
Laura_be
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2019, 10:35
Gender: Transgender
Locatie: Limburg (BE)
Contacteer:

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Laura_be »

Ik wou hier toch even aansluiten op deze thread, aangezien ik ervaring heb met Dr. Noorman van der Dussen. Een paar jaar geleden en recent zelfs nog. Ik ben bij hem 2x geweest voor een FFS-ingreep. Eerste keer in 2016 voor mijn zeer mannelijke kaak en onlangs geleden voor de brug aan mijn ogen, de neusbrug en mijn voorhoofd. Deze laatste was een vrij intensieve genezing, ook 1 dag/nacht voor op de intensieve gelegen.

Om allereerst al op die zwarte lijst link te komen. Die was ik een paar maanden terug tegen gekomen, net na de ingreep waarbij ik niet 100% tevreden was over het resultaat (daar dadelijk meer over). Maar ik zou die lijst met een korreltje zout nemen. De omschrijving is zo omslachtig dat we niet weten wat de situatie is. En als ik mijn eigen ervaringen met Dr. Noorman van der Dussen erbij neem, kan ik me ook helemaal niet vinden in die sanctie. Ze zal wel voor een reden gebeurd zijn, maar ik heb alleszins die ervaring niet. En niemand is feilloos.
Ik ben her en der ook nog een paar ervaringen tegen gekomen, waarvan enkele niet met mijn ervaringen stroken. Dus elke ervaring die je leest, altijd nuchter bekijken. En ieder resultaat gaat ook anders zijn omdat we allen een andere structuur hebben en andere verwachtingen hebben.

Om te beginnen met mijn kaak (in 2016). Ik had al in 2005 of zo een kaakoperatie gehad ivm een overbeet. Dus bij mij zaten op verschillende locaties al een heleboel titanium schroeven. En ook, waar bot breekt, wordt het daarna sterker. Ondanks röntgenfoto's, zal een chirurg toch nog voor verrassingen komen te staan wanneer hij er werkelijk in zit. Zo was het bij mij dat al de schroeven overgroeid waren met bot. Dit maakte de ingreep problematischer. Eigenlijk was het bijna onbegonnen werk, met name dat ik blijkbaar zeer sterk bot heb, maar Dr. van der Dussen wou er voor zorgen dat de ingreep toch niet voor niets was geweest. Aan de kin heeft hij heel agressief het bot aan de schroeven verwijderd, zodat hij de schroeven kon verwijderen en dus de kin kleiner en smaller kon maken. Dit gedeelte had 'm ook zeer lang geduurd en had het meeste tijd in beslag genomen. Ook de hoeken van de kaak had hij minder uitgesproken/hoekig gemaakt. Eén ingreep ging helaas niet, omdat hij aan de zijkanten, ongeveer te midden van mijn kaaklijn, niet zo agressief te werk kon gaan als mijn kin, omdat daar belangrijke zenuwen liggen die, indien geraakt worden, je gezicht deels kunnen verlammen. Dus ging het ook niet om de kaaklijn zachter te maken. Hij heeft wel terwijl ene kant van mijn lip terug goed getrokken, die een lichtjes scheef trok door de eerste kaakoperatie in 2005.
De chirurg is ook altijd netjes voor en na de operatie een gesprek komen voeren en gerust komen stellen. Dat kan ik wel appreciëren aan een chirurg. Het blijven zware ingrepen en je moet je chirurg kunnen vertrouwen. Je leven ligt in zijn handen. Hij liet zelfs foto's zien van hoeveel bot hij uit mijn kaak had gehaald :lol: . Een goede centimeter in hoogte was eruit gehaald.
Nu uiteindelijk heeft dit voor geen problemen gezorgd en ziet mijn kaak er daarom niet minder vrouwelijk om. Integendeel zelfs, heb wel regelmatig compliment gehad over mijn "speciale" kaaklijn. En sinds mijn kaakoperatie ging het van 60% raar bekeken te worden naar 90% die niets door had en me zelfs begonnen aan te spreken.

Nu, uiteindelijk bleef ik wel op zonnige dagen, of op plaatsen waar de verlichting "verkeerd" hing, het probleem hebben dat ik "harde" schaduwen kreeg aan mijn ogen en voorhoofd, die dan weer het mannelijke in het gezicht aantoonde. Door de tax-shift in België had ik wel meer moeten doorsparen voor deze ingreep, maar Dr. van der Dussen had me een goed voorstel gedaan waardoor de prijs wat gedrukt kon worden. En hij is ook wel begaan met wat transgenders moeten doorstaan. Dat is ook hetgeen wat me voor een 2de maal terug gebracht tot bij hem (ingreep juli 2019). Zijn passie om een mannelijk gezicht toch vrouwelijk te kunnen maken. Bij consultaties kan hij af en toe wel eens verstrooid over komen, maar omdat hij zo in zijn passie op gaat voor zijn chirurgie. Dit zijn terwijl ook de momenten dat het voor jou als "patiënt" wat harder kan aankomen, want soms kan er dan over een "gebrek" gesproken worden waar jij helemaal niet bij stil stond. Maar als je voor dergelijke consultaties gaat, moet je daar een beetje tegen kunnen. En zoals ik al van sommige ervaringen heb kunnen lezen, kunnen sommigen dat als belediging ervaren. Maar dus helemaal niet bewust bedoelt dus. Maar dit zijn dan ook de momenten waar je in dialoog moet gaan met de chirurg en zeggen wat je wel of niet wil.
Ik moet wel zeggen dat Dr. Noorman bepaalde dingen niet wil doen. Iedereen zijn basis is anders en hij wilt dus ook geen onrealistische verwachtingen creëren. "Iemand anders" hun neus of ogen ga je niet krijgen. En ook rekening houden dat een chirurg zelf mssn overmoedig kan worden in wat het verwachtte resultaat kan worden en wat het uiteindelijk wordt. Dat was bij mij een beetje het geval geweest nu. Want weer, tijdens de operatie komen er weer zaken naar boven die niet op röntgenfoto's te zien zijn en die pas tevoorschijn komen tijdens de ingreep. Daarom waarschijnlijk dat de chirurg een andere techniek had toegepast dan besproken was en bij mij achteraf voor wat "paniek" had gezorgd. Maar ik moet zeggen dat hij mijn paniekreactie goed had opgevangen. Hij had namelijk geen seconde gewacht om een spoedconsultatie in te lassen, zeker omdat hij nog een paar dagen het buitenland in moest. En tegen deze tijd was ik dus ook die zwarte lijst tegen gekomen, waarbij mijn paniek nog groter werd. Want ik dacht dat hij het resultaat ging ontkennen en dergelijke. Maar niets was minder waar. Dr. Noorman had veel begrip getoond voor mijn paniekreactie, gaf toe dat het wat beter kon en bood ook aan om een 2de ingreep te doen om het te corrigeren. Hij heeft me ook uitgelegd waarom het resultaat zo was. En ik moet ook toegeven, hij kon niet weten dat dergelijk resultaat mij niet aanspraak. Het probleem voor mij was voornamelijk een zij-profiel, die ging voor mijzelf veel te vlak van de tip van de neus naar de top van de voorhoofd. Of zoals de chirurg zelf zij, een Grieks zij-profiel. Ik besef dus dat er veel mensen zo'n zij-profiel hebben. Maar ik had dat nooit gehad en ik vind dat persoonlijk lelijk bij mensen, dus ik wou het bij mezelf niet. Ik wil dus niemand onbedoeld beledigen, maar ik vind dat zelf dus niet mooi. Dat zij-profiel kwam er bij mij dus ook doordat de brug/"bult" aan mijn ogen nu plat was en hij tijdens de ingreep als zoveel bot bij mijn neus had weggenomen, dat hij op dat moment niet meer verder durfde te doen om teveel weg te halen. En zoals hij bij de paniek-consultatie zei, beter te weinig weghalen en dmv een 2de ingreep extra afhalen, dan tijdens de 1ste ingreep teveel weg te halen, want dan moet je gaan bijplakken en dan wordt het pas heel ingewikkeld.
Maar zogezegd, zo gedaan dus en Dr. Noorman bood aan om van zijn aandeel af te zien (ik moest enkel nog betalen voor de medicatie en de anesthesist). Deze keer zou het ook voldoende zijn om via de neus te gaan.
Van heel die ingreep, vind ik het alleen spijtig dat de chirurg niet de haarlijn een beetje naar beneden heeft gehaald, aangezien hij daar toch bezig was. Maar hij zei zoiets als tijdens de consultaties, dat hij dat liever niet doet en aanraad om dat via haartransplantatie te doen. Hij wilt het litteken in de haren houden en dat het dus niet zichtbaar is in de haarlijn zelf. Maar terwijl heeft hij dingen ook extra gedaan. Ik vroeg me ook al af waarom de bovenkant van mijn hoofd helemaal verdoofd voelde, maar dat kwam dus omdat ik blijkbaar een "hanekam" had en hij dus van vooraan mijn voorhoofd tot vanachter die "hanekam" heeft zitten wegschaven. En hier was het ook weer het geval dat ik dus blijkbaar immens sterk bot heb. Dat verklaart ook allemaal wel waarom ik, ondanks ik al 10j kickboksen deed, ik nooit iets gebroken hebben. Thans genoeg slaag tegen mijn gezicht gehad.
Qua ziekenhuis, was Dr. Noorman mij nog even in de voorbereidingskamer mij komen bezoeken en gerust te stellen. Of hij achteraf nog is gekomen, weet ik niet, want ik zat op intensieve en wist eigenlijk nog niet eens of het dag of nacht was. Ik vergat zelfs sporadisch om te ademen dat ineens een verpleegster bij me stond om me er bewust van te maken en zonodig extra zuurstof toe te dienen. Na 1 overnachting mocht ik wel al naar huis (of bij de B&B van Dr. Oelbrandt Bert's vrouw [nota bene, Dr. Oelbrandt Bert vergezeld Dr. Noorman meestal bij deze ingrepen. Zo heeft deze chirurg bij mij mijn huid in de haren terug vastgenaaid en wrsnl nog andere zaken]), maar eerst dan via zijn eigen kliniek te passeren, want hij wou zien hoe het met mij ging en hoe ik mij voelde.

Ik kan op zich dus eigenlijk maar heel positief zijn over Dr. Noorman. Zeer passioneel, soms wat verstrooid betreffende non-gerelateerde zaken van de ingreep. Maar je merkt dus dat hij heel gefocust is op de ingrepen en dat hij zijn vak wel kent. En hij is er dus niet schuw om, om zijn fout toe te geven en te corrigeren. Hij beseft echt wel dat uiteindelijk jij degene bent die met je gezicht tevreden moet zijn.
Ik moet zeggen, als je op dat punt in een normaal dialoog met je chirurg gaat, dan kan er degelijk over gepraat worden ipv je gal op internet te zitten spuien. Zoals ik eerder zei, we maken allemaal wel eens fouten of verkeerde beslissingen in ons vak. Nu, voor chirurgen is het een moeilijker punt omdat je met mensen bezig bent en iemands leven. En je fouten rechtzetten een meer hachelijke bedoening is. Terwijl moeten wij patiënten ook beseffen dat elke ingreep een risico met zich meeneemt en mssn andere problemen kan voortbrengen. De problemen die ik van de laatste ingreep momenteel nog heb is dat een deel van de bovenkant van mijn hoofd nog verdoofd voelt, de linkerkant van mijn voor en oog iets gevoeliger is voor prikkels (bv merkbaar tijdens het epileren van mijn linker wenkbrauw) en dat met mijn ogen naar links draaien ik nog dubbel zie. Dit komt blijkbaar omdat er voor die neus-ingreep aan elke oog een spier wordt losgemaakt en die heeft nu de tijd nodig om zich terug te gaan zetten. Het blijven natuurlijk agressieve handelingen voor je lichaam en je lichaam heeft de tijd nodig om dat te verwerken en te genezen.

Maar al bij al ben ik blij met de resultaten die ik nu heb en ben ik blij dat Dr. Noorman van der Dussen mijn chirurg is geweest voor de ingrepen. En ik zou er volgende keer gewoon nog eens gaan.

En nu eens zien of ik hier een voor- en na-foto kan plaatsen. Ik moet wel nog "echte" foto's maken sinds de laatste ingreep, vandaar nu eentje die genomen is bij m'n laatste consultatie bij Dr. Noorman.

Image
Image

Meer voor-, tijdens- en na-foto's ook te vinden op http://transgender.eyeemotion.be
-- Ut vivimus, sic in aeternum resonamus --
Laura_be
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2019, 10:35
Gender: Transgender
Locatie: Limburg (BE)
Contacteer:

Re: BEL - ervaring(en) FFS bij dr. Noorman van der Dussen

Bericht door Laura_be »

Hier nog even opvolgend een duidelijkere foto van de verandering van de kaak/kin door Dr. Noorman.
Bovenste was voor de transitie, middelste tijdens (tegen die tijd ook al verschillende laserontharingen gehad) en de onderste het eindresultaat van de ingreep.

Image
-- Ut vivimus, sic in aeternum resonamus --
Plaats reactie