Nieuwe chat! Zie dit topic.

oogklachten

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

oogklachten

Bericht door TanjaUneken »

Ruim zeven weken geleden mocht ik beginnen met de eerste fase van mijn HRT; 25 mg cyproteronacetaat 1x daags na het eten.
Sinds die tijd is mijn gezichtsvermogen behoorlijk achteruit gegaan van -6 naar -7 dioptrie, terwijl mijn gezichtsvermogen al jaren zeer stabiel was (dit even los van het feit dat ik inmiddels wel een leesbril +2 dioptrie nodig heb).
Navraag bij de endocrinoloog gedaan, die wist te melden dat er geen geregistreerde bijwerkingen van oogklachten zijn.
Oké, duidelijk antwoord, maar is daarmee de kous af? Daarom mijn vraag aan dit forum.
Heeft iemand last gehad van oogklachten na aanvang van inname cyproteronacetaat en was dit een blijvend of voorbijgaand euvel?
Ik ben benieuwd. Groetjes, Tanja.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: oogklachten

Bericht door Maaikedegeest »

Hallo Tanja,

Ik heb helaas geen antwoord voor je maar ik ben wel benieuwd naar andere mensen die eventueel wel ervaringen of kennis hier van hebben.
Ik vind het namelijk een goede vraag en lees mee.

Groetjes Maaike
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: oogklachten

Bericht door Gwenda »

Hoi Tanja,
Dat is geen fijn bericht. Sterkte ermee.
Groetjes
Gwenda
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: oogklachten

Bericht door Nate_0 »

Heb je je ogen laten meten op het moment dat je met HRT begon?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: oogklachten

Bericht door TanjaUneken »

Ik ben altijd heel kritisch geweest als het om mijn ogen ging. Een afwijking van een kwart dioptrie is voor mij al storend. Vandaar dat het me opviel dat ik in zo een korte tijd een grote achteruitgang had in gezichtsvermogen. Laatste controle voor HRT was op 22 augustus, toen was alles nog prima.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: oogklachten

Bericht door Cait »

Opvallend ! Mijn ogen zijn ogen steeds slechter geworden sinds hrt. Endicrinoloog antwoorde het zelfde bij mij. En de oogsterkte is nog altijd dalend
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: oogklachten

Bericht door Emma »

Mijn ogen zijn al jaren stabiel, altijd -2 en -2,25, zij het dan dat ik begin te merken dat ik ouder word en wat moeite begin te krijgen met heel erg kleine lettertjea met weinig contrast.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: oogklachten

Bericht door Alice »

Ik heb nog nooit van iemand vernomen die oogproblemen kreeg bij gebruik cyproteronacetaat.
Mogelijk kan het een andere oorzaak hebben die gelijktijdig of gestimuleerd door cyproteronacetaat is opgetreden. Denk aan verandering bloeddruk, oogboldruk etc..
Onderzoek door een oogarts zou je meer duidelijkheid kunnen geven.

Hoelang was de tijd tussen de twee metingen? Vlak voor je aan de cypro begon en nu 7 weken gebruik?

Ik ben aan mijn beide ogen geopereerd en merk nu op dat sommige medicijnen, voedingsstoffen direct invloed hebben op mijn ogen/zicht. Maar bij het gebruik van Androcur cyproteronacetaat heb ik niets gemerkt.

Wat voor kan komen is dat estrogeen en contactlenzen vaak niet samen gaan.
Door de estrogenen kan je een verminderde traanvocht productie krijgen waardoor er problemen kunnen ontstaan met het dragen van de lenzen, soms zo erg dat een bril gedragen moet worden
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: oogklachten

Bericht door TanjaUneken »

Emma schreef: 13 dec 2017, 09:54 Mijn ogen zijn al jaren stabiel, altijd -2 en -2,25, zij het dan dat ik begin te merken dat ik ouder word en wat moeite begin te krijgen met heel erg kleine lettertjea met weinig contrast.
Dat ouder worden en het gebruik van leesbrilletjes is me wel bekend; kamp ik al jaren mee, maar deze verandering is voor mij een beetje vreemd.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: oogklachten

Bericht door Amy »

Ik heb een enorme achteruitgang in mijn nachtzicht gekregen. Ik kon voorheen als het donker was hier gewoon zonder de lampen aan door het huis navigeren. Nu moet ik de lampen aan doen of het gaat fout.

Verder geen veranderingen aan mijn zicht opgemerkt.