Start HRT en EMDR

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Start HRT en EMDR

Bericht door Elise »

Ik was vandaag bij de huisarts omdat ik merk dat sommige dingen uit het verleden nog steeds best wel aanwezig kunnen zijn soms. Mijn huisarts raadde vandaag aan om hiervoor EMDR te gaan volgen. Maar nu wilde ik eigenlijk ook in de kerst vakantie starten met mijn HRT pleisters. Is het verstandiger om met de start te wachten tot na de EMDR behandeling of maakt dit niet veel uit?

Weet iemand hier iets meer over want ik wil hierin een goed besluit nemen.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik weet, van een paar mensen in mijn omgeving, niet uit persoonlijke ervaring, dat EMDR-therapie behoorlijk intensief kan zijn en HRT doet natuurlijk ook best iets met je emoties, dus ik weet niet of die combi (om gelijktijdig mee te beginnen) wel zo'n goede is.
Irene
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Nate_0 »

Het hangt er ook van af hoe lang je aan de HRT bent op het moment dat je met EMDR begint. Als dat een aantal maanden vanaf nu is, zou EMDR wellicht wel wat heftiger zijn dan voor je HRT maar ik betwijfel of het echt een issue zou zijn?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Elise »

Dank jullie voor de reacties so far. Als ik de EMDR zou krijgen zal ik waarschijnlijk net een maand ofzo aan de HRT zijn dan.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Tanja »

Heb zelf EMDR gehad ivm PTSS. Bij ieder is het anders maar ik was na elke sessie drie dagen beroerd.
En ik zit nog niet aan de HRT.

Sterkte
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Nate_0 »

Ik denk dat je dan zou moeten kijken naar hoe je op de HRT reageert. Als je moeilijk instabiel bent is het waarschijnlijk niet zo handig om vast EMDR te gaan doen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Elise »

Ik voel me zonder hrt wel aardig in balans.Ik weet niet hoe het is als ik met HRT begin ;)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Nate_0 »

Ik voelde me zonder HRT ook wel goed in balans :') Dat is nu wel anders. Ik hoop dus dat je een beetje stabiel blijft, omdat dat vooral belangrijk is bij EMDR. Anders kan het namelijk heel snel heel veel slechter gaan. (Ik heb EMDR gehad voordat ik met HRT begon).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Elise »

Nate_0 schreef: 23 dec 2017, 23:18 Ik voelde me zonder HRT ook wel goed in balans :') Dat is nu wel anders. Ik hoop dus dat je een beetje stabiel blijft, omdat dat vooral belangrijk is bij EMDR. Anders kan het namelijk heel snel heel veel slechter gaan. (Ik heb EMDR gehad voordat ik met HRT begon).
Dat is dus ook een beetje mijn angst. Dank voor het delen van je ervaring.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Start HRT en EMDR

Bericht door Nate_0 »

Ik denk trouwens nog steeds dat het uitstellen van EMDR makkelijker gaat/kan dan het uitstellen van HRT? Vooral ook omdat je niet weet hoe je gaat reageren op de HRT. Ik ben zelf sowieso gevoelig voor hormoonschommelingen (op het moment is het ook vooral dat ik altijd al PMS heb gehad en die schommeling nu ook nog merk) maar dat hoeft natuurlijk niet, en een beetje instabiliteit zou in principe geen invloed hoeven hebben--naast nog dat het positief kan uitpakken.

Zorg er in ieder geval voor dat je de dag na je eerste sessie niets/niet te veel te doen hebt. Dat zou al flink moeten schelen. En heel veel succes! Mij heeft het in ieder geval een hoop geholpen, en in tegenstelling tot Tanja was ik niet drie dagen beroerd (net als met HRT reageert iedereen anders op EMDR) en is het effect wel heel erg direct :)
meerdere zakken met zaagsel