Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190501 »

tanisha schreef: 19 apr 2018, 07:57
Jannet V schreef: 18 apr 2018, 19:03 Zou het niet zo kunnen zijn dat als je het gevoel hebt lekker in je vel te zitten dat de waarden kloppen bij je lichaam? (gooi ook maar een balletje op!)
Dat heb jij helemaal juist!
Dacht het niet! Ik kan me helemaal lekker in mijn vel voelen met een hele fles rood achter de kiezen. Toch is dat niet gezond.

Meten is weten, ook vwb hormoonspiegels.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 18 apr 2018, 18:32
Cher schreef: 18 apr 2018, 18:20
Oestron en oestrol worden hier in Nederland niet geprikt, is typisch VS qua gek maken op fora...:roll:

Bij Mirthe word dus de progynova teveel afgebroken door de lever en doet ze het wel goed op de gel ook qua bloedwaarde, en daar gaat het om. Meten is weten, en ook heel belangrijk hoe voel je je. :wship:
Er is inderdaad geen gewoon lab te vinden dat deze tests doet. Wel zelftestlabs, maar ja. €45 voor Oestron is een hoop geld. Als je dat gaat uitgeven moet je dus wel een plan hebben wat je gaat doen als E1 hoog blijkt en E2 laag. En voorzover ik weet ontbreken die plannen bij de endocrinologen hier.
In Belgie blijkt Oestron (en oestriol) een standaard checkbox item op de lijst te meten waarden
Mijn oestron niveau blijkt 1155 ng/L = 4220 pmol/L en dat is echt wel ongezond hoog.

Ik heb de bloedtest bij mijn huisarts gevraagd (Euro 14,-) en het resultaat aan mijn endocrinoloog gestuurd.

Meten is weten, zeker ! Wat Cher schrijft over US fora ben ik het niet mee eens. Er is goede objectieve info te vinden (meer als hier)

Ik begrijp ook Emma's opmerking over de "plannen van endocrinologen" niet helemaal. Die mensen kan je vriendelijk vragen hun werk te doen, hangt niet af van hun plannen, maar hun medische eed. Het moet niet nog gekker worden ;-)
Gebruikersavatar
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Bregje »

Ik heb vandaag weer resultaat gehad van de endo. Maar die gebruikt hele andere getallen dan ik hier lees. Wie weet hoe ze te vertalen?

De eerste maand was mijn T van 25 naar 15 gegaan. Nog ongeveer twee maanden later en met verdubbeling van E inname (2 pompjes ipv 1) is mijn T naar 16 gegaan. Iets gestegen dus maar kan aan moment liggen misschien?
Mijn E ging na 1 maand naar 0.06 en zit nu op 0.11. Kan ik dat vertalen naar 110pmol/l? Hij noemt geen eenheden en ik heb niks op papier.
Progesteron heb ik vandaag voor het eerst gehoord, die is 0.8.

Dat mijn T wat hoog is is niet gek, want ik gebruik geen blockers. Mijn idee is wel dat E de T ook omlaag kan krijgen. Ik vind het alleen zo moeilijk vergelijken met hele andere getallen.

Dan nog iets belangrijks: Mijn endo kan geen dht test aanvragen. dht lijkt me toch wel belangrijk om te weten want als die hoog wordt, kun je kaal worden en meer haargroei op ongewenste plaatsen krijgen? Wordt die bij jullie wel getest?
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Dean »

Ik vermoed dat dat in nmol/l is...
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

Bregje schreef: 22 jun 2018, 20:45 Ik heb vandaag weer resultaat gehad van de endo. Maar die gebruikt hele andere getallen dan ik hier lees. Wie weet hoe ze te vertalen?
http://unitslab.com/node/113

Dus bij mijn eigen voorbeeld voor E2 325ng/L = 1200pmol/L
Bregje schreef: 22 jun 2018, 20:45 De eerste maand was mijn T van 25 naar 15 gegaan. Nog ongeveer twee maanden later en met verdubbeling van E inname (2 pompjes ipv 1) is mijn T naar 16 gegaan. Iets gestegen dus maar kan aan moment liggen misschien?

Dat mijn T wat hoog is is niet gek, want ik gebruik geen blockers. Mijn idee is wel dat E de T ook omlaag kan krijgen. Ik vind het alleen zo moeilijk vergelijken met hele andere getallen.
Nou nee, dan heb je serieus hoge E2 waarden nodig en met 2 pompjes (Eostrogel ? per dag ?) kom je daar niet.
Bregje schreef: 22 jun 2018, 20:45 Mijn E ging na 1 maand naar 0.06 en zit nu op 0.11. Kan ik dat vertalen naar 110pmol/l? Hij noemt geen eenheden en ik heb niks op papier.
Progesteron heb ik vandaag voor het eerst gehoord, die is 0.8.
-vraag- dan de labuitslag op papier, jij bent de eigenaresse van je gegevens. Ga anders naar een huisarts en vraag zelf een bloedtest. Niks aan, vraag & krijg (OK, soms twee keer vragen ;-) ).
Bregje schreef: 22 jun 2018, 20:45 Dan nog iets belangrijks: Mijn endo kan geen dht test aanvragen. dht lijkt me toch wel belangrijk om te weten want als die hoog wordt, kun je kaal worden en meer haargroei op ongewenste plaatsen krijgen? Wordt die bij jullie wel getest?
Nee, want DHT komt uit T, geen T, geen DHT, waarom gebruik je geen blockers (Androcur of zo) ?
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190516 »

tanisha schreef: 07 jan 2018, 19:46 Geloof mij nu maar die waarden zeggen helemaal niks!

Dat je wat wat prikkelbaar bent tijdens je transitie is ook vrij logisch je gaat door de hormoon wissel ook door de puberteit.
Na je srs ga je weer door een hormonale onstabiele tijd pas daarna zal je stabiel gaan worden.
Bij mij is dit idd ook zo gegaan!
Ik had voor mijn SRS:603 pmol ,dat vond de endo veel te hoog en moest ik van systen 100 overstappen naar 75.
Na de SRS was ik bij controle van mijn hormonen in januari dit jaar(SRS was november 2017)naar beneden geduikeld naar 136 pmol... vorige week ben ik ook weer gemeten en de oestrogeen was:326 pmol.
Niet zo gek ver van de drie maanden waarde,die was 388
Wat mij ook is opgevallen,dat bij te hoge of te lage waardes ik super emotioneel ben en ook veel last van negatieve en depressieve buien...
Offline
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190122 »

Oestrogeen is niet stabiel en ook niet stabiel te krijgen je moet echt de juiste soort en hoeveelheid vinden wat bij je past.
Gebruikersavatar
Jennifer84
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 jul 2017, 00:21
Gender: Trans MtF
Locatie: provincie Utrecht

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Jennifer84 »

Op nog in te springen op het begin van dit "oude" draadje

Ik heb vanmiddag mijn gesprek met mijn endo gehad na aanleiding van mijn meting van 3 maanden hormonen en mijn testo kwam uit op 0,95 en de oestro op 165.

Maar wat ik interessant vond is dat hun (Haga) een minimum van 200Pmol oestro aanhouden en dat is toch een heel stuk meer dan het VU aanhoudt.
Over 3 maanden heb ik weer een meting en als het dan niet boven de 200 zit, wordt de dosis verhoogd. Ik zit nu op 4mg Estradiol.
Wees jezelf, het leven is te kort om iemand anders te zijn.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Marijn »

Mijn beginwaarden waren testosteron 0.19 nmol/l (is al laag, volgens de endo mogelijk door de finasteride die ik tot die tijd gebruikte) en Oestrogeen 161 pmol/l (hoognormaal voor een man, volgens de endo).

Na 3 maanden 50mg spironolaction en Systen 100 pleisters was het 0.06 om 321. Testo dus verwaarloosbaar en Oestro heel redelijk,
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door marianne »

Marijn schreef: 22 aug 2018, 12:10 Mijn beginwaarden waren testosteron 0.19 nmol/l (is al laag, volgens de endo mogelijk door de finasteride die ik tot die tijd gebruikte) en Oestrogeen 161 pmol/l (hoognormaal voor een man, volgens de endo).

Na 3 maanden 50mg spironolaction en Systen 100 pleisters was het 0.06 om 321. Testo dus verwaarloosbaar en Oestro heel redelijk,
volgens mij zijn dit vreemde waarden voor testo, de komma staat een puntje verkeerd, 0.19 nmol/l i == 190 pmol !! moet eerder 0.019 == 19 pmol/l is normaal tot laag voor een man, 0.6 pmol/l is normaal na gebruik van andrcur. ( 1 nmol == 1000pmol ! )
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>