Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Marijn »

marianne schreef: 22 aug 2018, 12:28 volgens mij zijn dit vreemde waarden voor testo, de komma staat een puntje verkeerd, 0.19 nmol/l i == 190 pmol !! moet eerder 0.019 == 19 pmol/l is normaal tot laag voor een man, 0.6 pmol/l is normaal na gebruik van andrcur. ( 1 nmol == 1000pmol ! )
Ik weet het verschil tussen nmol en pmol.

Voor zover ik weet (en elders tegenkom) worden testo waarden gemeten in nmol/l of ng/l waar oestrogeen in pmol/l of pg/l gaat. Dus ik naar ik vermoed is dus 0.6 nmol normaal en niet 0.6 pmol.
(Zomaar een voorbeeld)

Wat eventueel zou kunnen dat het in mijn geval om nmol per deciliter ging, want dat kom ik ook tegen. Ik kan het over een maand of 9 nog eens navragen als ik er aan denk.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Jer158 »

Marijn schreef: 22 aug 2018, 12:10 Mijn beginwaarden waren testosteron 0.19 nmol/l (is al laag, volgens de endo mogelijk door de finasteride die ik tot die tijd gebruikte) en Oestrogeen 161 pmol/l (hoognormaal voor een man, volgens de endo).

Na 3 maanden 50mg spironolaction en Systen 100 pleisters was het 0.06 om 321. Testo dus verwaarloosbaar en Oestro heel redelijk,
0.19 nmol/l is extreem laag voor een man, en ook vrij laag voor een vrouw. Dusdanig laag van je of een fout in de meting/eenheid verwacht (al is Mariannes suggestie nog veel minder aannemelijk), of serieuze symptomen van lage T (voor de HRT dus). De normaalwaarden zijn grofweg 8-30 nmol/l voor een man.

En dat brengt de vraag: heb jij dan uberhaupt wel Spiro nodig?
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door marianne »

inderdaad, ik zat er naast, ik dacht picomol waar het nanomol moest zijn


nanoMOL per Deciliter ? dan zou het wel kloppen ,
nanoGRAM per dl wordt in het buitenland gebruikt.
1 ng/dL = 28.818444 nmol/L omrekening voor testosteron, bij andere stoffen geldt een andere verhouding.
dan zou je op een testo nieveau hebben gezeten van 5,3 wel waarschijlijk en hele laag voor een man, hoog voor ene vrouw
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Marijn »

Jer158 schreef: 22 aug 2018, 15:01 Na 3 maanden 50mg spironolaction en Systen 100 pleisters was het 0.06 om 321. Testo dus verwaarloosbaar en Oestro heel redelijk,
0.19 nmol/l is extreem laag voor een man, en ook vrij laag voor een vrouw. Dusdanig laag van je of een fout in de meting/eenheid verwacht (al is Mariannes suggestie nog veel minder aannemelijk), of serieuze symptomen van lage T (voor de HRT dus). De normaalwaarden zijn grofweg 8-30 nmol/l voor een man.

En dat brengt de vraag: heb jij dan uberhaupt wel Spiro nodig?
[/quote]

Naar verwachting was het al lager door de finasteride, en daar ben ik mee gestopt. En het helpt ook om mijn bloeddruk wat om laag te brengen, want die was ondanks andere medicatie (waar ik mee gestopt ben) ligt aan de hoge kant. In principe wil ik zodra het kan graag een SRS hebben, en dan stop ik natuurlijk sowieso met de spiro. Heb verder ook geen last van bijwerkingen.

Maar goed, het zou dus kunnen dat het nmol/dl was ipv nmol/l en dat de endo dat niet duidelijk doorgegeven heeft. In zijn tabel stonden de eenheden er niet bij, die moest hij apart opzoeken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Annet »

Mijn testo is <0,1nmol/l dat is waar ik nu ben in mijn transitie goed zegt de arts.
ik gebruik 12,5mg per dag aan sypro.

Annet
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Marijn »

Ik heb toch het ziekenhuis eens gebeld om de waarden en eenheid te checken en die kloppen.. Dus 0,19 en 0,06 nmol/l. Dus kennelijk inderdaad lage beginwaarde (en nu nog lager). Ik heb verder geen klachten en wil volgend jaar zoals het nu staat ook een SRS, dus ik laat het qua medicatie verder maar zo en heb het er volgend jaar nog wel eens over met de endo.

Maar als mijn testo al zo laag was verklaart dat wel wat. (Lage potentie bijvoorbeeld, geen ochtenderecties en dergelijke.)

Hoe dan ook voel ik me heel happy nu, dus geen reden tot klagen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Ik heb vandaag gesproken met de vumc.
Mijn E waarde is 228 en T 0,9

Ik had een maand geleden gevraagd of mn dosering verhoogd kan worden en het is gehonoreerd. Ik ga binnenkort starten met ipv 100 systen naar 150 systen pleisters. Dit betekend wel dat ik 2 pleisters om de 3,5 dag moet plakken.

Ik ben benieuwd wat voor effect het gaat opleveren. Ik zal jullie op de hoogte brengen hiervan. Zijn er al meiden met die 100 en 50 systen pleisters elke plak beurt gebruiken?
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Amber Vlinder »

Hi allemaal,

Ik raad iedereen aan om gewoon een nieuwe bloedtest te laten afnemen als je de waarde niet vertrouwt.
Ik had bij de test na 9 maanden ook een erg lage uitslag (62). Deze lag zelfs nog lager dan mijn waarde voor de start (73). Ze vonden het geen probleem als ik de bloedtest bij mijn huisarts liet doen; scheelt weer een ritje Amsterdam. En wat bleek, de uitslag was nu ineens 330.

Lieve groet,
Amber
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

Amber Vlinder schreef: 09 sep 2018, 13:28 Hi allemaal,

Ik raad iedereen aan om gewoon een nieuwe bloedtest te laten afnemen als je de waarde niet vertrouwt.
Ik had bij de test na 9 maanden ook een erg lage uitslag (62). Deze lag zelfs nog lager dan mijn waarde voor de start (73). Ze vonden het geen probleem als ik de bloedtest bij mijn huisarts liet doen; scheelt weer een ritje Amsterdam. En wat bleek, de uitslag was nu ineens 330.

Lieve groet,
Amber
Het hangt ook enorm af van het moment van de dag door je metabolisme ('s ochtens laag, 's avonds hoog). en de pieken van de momenten dat je de hormonen neemt en de pieken dan weer van het soort medicatie. Een constant (en redelijk hoog) niveau hebben voelt het fijnst, maar is het moeilijkst
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Marijn »

Er blijken meerdere soorten testosteron gemeten te worden. Totaal, eiwitgebonden en vrije.
De totale was de eerste keer 11, bij de tweede meting 4,3. Wat noch aan de hoge kant is. De vorm waarvan de waarde voorheen 0,06 was zou zelfs onder de 0,03 moeten zitten. Maar goed, ik ben niet ontevreden over de effecten tot nu toe en hopelijk volgend jaar ergens de SRS.

Kwam erachter doordat ik belde ivm een mogelijke bijwerking en daardoor een andere endocrinoloog heb gesproken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown