Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190209 »

Mirthe_s schreef: 08 feb 2018, 17:15
Emma schreef: 08 feb 2018, 16:51 Verhoogd prolactine kan ook komen door progestagenen. Mijn prolactine was in de tijd dat ik nog naar de VU ging ook af en toe wat verhoogd, en Arwert vertelde dat men vermoedde dat dat misschien door de cyproteronactetaat zou kunnen komen. Maar daar was nog geen nader onderzoek naar gedaan, en nog steeds niet, volgens mij.
dat zou kunnen verklaren waarom voor de HRT mijn oestro op 130 stond, en daarna op 74 en 81.
Dat geeft hoop, dat na de SRS mijn waarde stijgt naar een acceptabel niveau.

Prolactine is bij mij 2 maal gemeten. 1maal voor de HRT. eenmaal na 4 maanden
27-02-2017 0,15U/L
22-06-2017 0,31U/L
Wel gestegen, maar minimaal. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Hai Mirthe,

Jouw prolactine waarde zijn geheel normaal, referentiewaarde is 0,50ul mag door hrt maximaal het dubbele zijn. Door hrt zijn verhoogde waardes van prolactine verklaarbaar. Dus niets om je zorgen om te maken. Groetjes Cher
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190209 »

Annet schreef: 08 feb 2018, 17:51 Bij mij zijn de prolactine gehalten anders gemeten het was toen ik begon 735 daarna 724 en nu 920 mu/l en moet ongeveer 350 mu/l dus veel te hoog.
Ze zijn nu aan uit zoeken hoe dat kan.
Groetjes
Hai Annet, jouw waardes zijn anders gemeten in het lab, 500mu/u is de referentiewaarde max, maar door hrt mag dit tot tot het dubbele zijn. Dit heb ik al eerder gepost, prolactine wordt verhoogd door hrt net als andere medicijnen. Niet bij iedereen maar komt vrij veel voor. Slik nu ongeveer 20 jaar estradiol en heel lang androcur gebruikt. Mijn prolactine is ook altijd bijna het dubbele geweest. Inmiddels heel wat endos verder en zeggen allemaal het zelfde, verhoogd prolactine door hrt volkomen normaal. Eerste endo was in het VU was dr. Asscherman, daarna volgende er andere endos in het VU, met het zelfde verhaal. Later dr. van Houten en dr. Van der Plas in het Haga ziekenhuis bevestigingen allemaal het verhaal dat verhoogd prolactine tot max het dubbele geheel normaal is. Heeft dus niets te maken met een prolactinoom, das een tumor die teveel prolactine aanmaakt....

Groetjes Cher
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Annet »

Mijn prolactine was voor de hrt al te hoog en dachten het hier mee te kunnen sturen
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Cher schreef: 08 feb 2018, 18:00
Mirthe_s schreef: 08 feb 2018, 17:15
Emma schreef: 08 feb 2018, 16:51 Verhoogd prolactine kan ook komen door progestagenen. Mijn prolactine was in de tijd dat ik nog naar de VU ging ook af en toe wat verhoogd, en Arwert vertelde dat men vermoedde dat dat misschien door de cyproteronactetaat zou kunnen komen. Maar daar was nog geen nader onderzoek naar gedaan, en nog steeds niet, volgens mij.
dat zou kunnen verklaren waarom voor de HRT mijn oestro op 130 stond, en daarna op 74 en 81.
Dat geeft hoop, dat na de SRS mijn waarde stijgt naar een acceptabel niveau.

Prolactine is bij mij 2 maal gemeten. 1maal voor de HRT. eenmaal na 4 maanden
27-02-2017 0,15U/L
22-06-2017 0,31U/L
Wel gestegen, maar minimaal. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Hai Mirthe,

Jouw prolactine waarde zijn geheel normaal, referentiewaarde is 0,50ul mag door hrt maximaal het dubbele zijn. Door hrt zijn verhoogde waardes van prolactine verklaarbaar. Dus niets om je zorgen om te maken. Groetjes Cher
Kan het niet alsnog een verklaring zijn waarom ik geen oestrogeen opneem?
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190209 »

Mirthe_s schreef: 08 feb 2018, 19:07
Cher schreef: 08 feb 2018, 18:00
Mirthe_s schreef: 08 feb 2018, 17:15

dat zou kunnen verklaren waarom voor de HRT mijn oestro op 130 stond, en daarna op 74 en 81.
Dat geeft hoop, dat na de SRS mijn waarde stijgt naar een acceptabel niveau.

Prolactine is bij mij 2 maal gemeten. 1maal voor de HRT. eenmaal na 4 maanden
27-02-2017 0,15U/L
22-06-2017 0,31U/L
Wel gestegen, maar minimaal. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Hai Mirthe,

Jouw prolactine waarde zijn geheel normaal, referentiewaarde is 0,50ul mag door hrt maximaal het dubbele zijn. Door hrt zijn verhoogde waardes van prolactine verklaarbaar. Dus niets om je zorgen om te maken. Groetjes Cher
Kan het niet alsnog een verklaring zijn waarom ik geen oestrogeen opneem?
Wat ik heb begrepen heeft dat niets met elkaar te maken....

Bij mij heeft de prolactine altijd geschommeld tussen de 0,70 en 0,80
Mijn estradiol altijd rond de 500
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Cher schreef: 08 feb 2018, 19:16
Mirthe_s schreef: 08 feb 2018, 19:07
Cher schreef: 08 feb 2018, 18:00

Hai Mirthe,

Jouw prolactine waarde zijn geheel normaal, referentiewaarde is 0,50ul mag door hrt maximaal het dubbele zijn. Door hrt zijn verhoogde waardes van prolactine verklaarbaar. Dus niets om je zorgen om te maken. Groetjes Cher
Kan het niet alsnog een verklaring zijn waarom ik geen oestrogeen opneem?
Wat ik heb begrepen heeft dat niets met elkaar te maken....

Bij mij heeft de prolactine altijd geschommeld tussen de 0,70 en 0,80
Mijn estradiol altijd rond de 500
Dat is mooi balen dan met een estradiol van 81
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Saskia »

Mijn estradiol ligt op 71. Heb pleisters van 75. Waarde is voor de srs 1 maal boven de 180 geweest de rest tussen 108 en 180. Meestal aan de onderkant. Nu vind de Vu dat ik moet nadenken om de pleisters te verlagen. Maar ik ben bang dat de estradiol waarde dan ook verder zakt. Heb dus geen idee wat wijsheid is in dezen.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door NaomiClareNL »

In mijn geval gebeurde het volgende:
nulwaarde oestradiol januari 2011: 81
3 maanden, mei 2011: 160
7 maanden (wegens vakantieperiode uitgesteld naar begin september 2011): 71
daartussen eind juli 2011: 75

De lage waarden in combinatie met onmeetbare testosteron brachten mij aan de rand van zelfmoord door uitdroging en uithongering. Ik was bijna 5 dagen 'weg' van de wereld.

Wat volgens mij van belang is bij lage oestradiolwaarden:
- wat voor resultaten heb je
- hoe voel je je

Zelfs bij lage oestradiolwaarden hebben sommige trans vrouwen toch resultaat en veranderd hun lichaam. Als dat bij jou het geval is dan zou ik me niet zo druk maken. Bij mij draaide de schamele resultaten om en verdwenen. Op een gegeven moment zelfs zo ongeveer elk haarzakje in mijn benen ontstoken.

Hoe voel je je moet je bij deze lage waarden en geen testosteron scherp in de gaten houden. Depressiviteit ligt op de loer, van de cypro en mogelijk van het gebrek aan hormonen.
Gaat het in het hoofd verkeerd dan aan de bel trekken, bij huisarts en VUmc of andere behandelaar, inclusief andere therapeuten. Mijn therapeut zei achteraf dat hij me zag afglijden in juli en augustus en dat hij me niet kon bereiken.

Voor wat hormonen betreft, naast oestradiol is er ook nog oestriol (E3) en oestron (E1). De verhouding kan verkeerd zijn tussen deze drie. Ze werken op dezelfde receptor in de cel en de andere twee zijn zwakker en kunnen dus in de weg zitten bij de vervrouwelijking. Bij twijfel de waarde van deze E1 en E3 ook laten meten.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Saskia »

Ik voel me lichamelijk verder goed. Veranderingen zijn zeer weinig. Zelfs mijn haar groeit nauwelijks, na 6 week was het niet eens nodig om te knippen.

Maar ik ben inderdaad bang dat ik als het nog lager wordt dat ik ga afglijden van daar dat ik niet weet of ik de pleister moet verlagen. Ik heb nog even vol dat ik weer heen moet.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Gebruikersavatar
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door qtr »

Een hoop van de oestradiolwaarden die ik hier hoor klinken ontzettend laag, en maximum 4mg Progynova is ontzettend voorzichtig; volgens het UCSF-protocol kun je tot 8mg per dag gaan en de Endocrine Society gaat to 6mg. De Endocrine Society gaat uit van een gewenste bloedwaarde van 100-200 pg/ml, wat in de Nederlandse eenheden uitkomt op 367-734 pmol/l (omrekenen kan op http://www.endmemo.com/medical/unitconv ... radiol.php). In de praktijk hoor ik hier zelfs vaak 300pg/ml als doel, en het is vrij gebruikelijk om het gewoon af te stemmen op hoe de patiënt zich er bij voelt. Als een adequaat niveau niet bereikt kan worden met pillen of pleisters, dan kun je over op injecties. Dat alles misschien wel goedkomt na een operatie lijkt me niet echt relevant; wat als je geen operatie wil?

Het is overigens mogelijk om Progynova onder de tong te nemen, in plaats van gelijk door te slikken, en op die manier kun je met dezelfde dosering hogere bloedwaardes van oestradiol krijgen, aangezien het dan gelijk in de bloedstroom terecht kan komen en niet gelijk al eerst door poortader naar de lever moet, waar een deel wordt omgezet van oestradiol in de veel zwakkere variant oestron. Dit heeft wel een hogere piekwaarde tot gevolg, dus normaal is het advies om bij meer dan 2mg totaal per dag de helft 's ochtends te nemen en de andere helft 's avonds, om dat een beetje te beperken.
Laatst gewijzigd door qtr op 08 mar 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)