Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Mirthe_s schreef:
Nisss schreef: 08 feb 2018, 15:06
Mirthe_s schreef:Nou, het VU is het toch met mij eens dat 81 te laag is. Nu over op de gel. Ze denken dat de lever misschien teveel afbreekt. Grappig, voor de pillen zat ik aan de pleisters en die werkten ook al niet goed. Het VU weet duidelijk niet wat er aan de hand is.

Ik raak er wel enigsinds bezorgd over. Ze geven aan dat mijn huidige waarde wel een vergroot risico heeft op osteoporose. Ik ben toch zo benieuwd: waarom zou ik de oestrogeen niet opnemen? zelfs met 6mg per dag?. Welke discipline zou daar bij mee kunnen denken? de endo's blijven maar gissen.
Apart zeg.. Is het zo dat je waarden met
tijd omlaag zijn gegaan?
Laatste mogelijkheid is overgaan op gel. 🤞

Ik las ergens dat er iets is als pellet implantaten. Die gaan 3 tot 6 maanden mee. Na die periode ga je het weer in laten zetten. Ik zou dat zo fijn vinden.

Ik weet dat zowel prik als pellet implantaten in nl niet mogelijk is.
Hoe bedoel je laatste mogelijkheid? Want dat ga ik doen. Als dat dan niet werkt, ben ik dan de pineut?
Wat ik ermee bedoel is dat in nl we op dit moment 3 mogelijkheden hebben voor oe.
Pil
Pleisters
Gel
Ik weet zeker dat gel in ieder geval veel beter is dan de pil. Het gaat immers meteen in je bloedbaan (net zoals pleisters). Ik heb zelf besloten om over 2 maanden over te gaan op pleisters Afbeelding.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Alice schreef:
Mirthe_s schreef: 08 feb 2018, 14:58 Het VU weet duidelijk niet wat er aan de hand is.

Ik raak er wel enigsinds bezorgd over. Ze geven aan dat mijn huidige waarde wel een vergroot risico heeft op osteoporose. Ik ben toch zo benieuwd: waarom zou ik de oestrogeen niet opnemen? zelfs met 6mg per dag?. Welke discipline zou daar bij mee kunnen denken? de endo's blijven maar gissen.
Wat ik mij herinner heeft NaomiClareNL daar ook last van (gehad?). Je zou eens op haar postings kunnen zoeken of haar mailen.

@Nisss, die pellets wereldwijd niet meer verkrijgbaar. Was voor de fabrikant financieel niet interessant genoeg.
Het nadeel van zorg als een fabrikant alleen maar kijkt naar winst.. (facepalm)
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Nisss schreef: 08 feb 2018, 15:58
Mirthe_s schreef:
Nisss schreef: 08 feb 2018, 15:06 Apart zeg.. Is het zo dat je waarden met
tijd omlaag zijn gegaan?
Laatste mogelijkheid is overgaan op gel. 🤞

Ik las ergens dat er iets is als pellet implantaten. Die gaan 3 tot 6 maanden mee. Na die periode ga je het weer in laten zetten. Ik zou dat zo fijn vinden.

Ik weet dat zowel prik als pellet implantaten in nl niet mogelijk is.
Hoe bedoel je laatste mogelijkheid? Want dat ga ik doen. Als dat dan niet werkt, ben ik dan de pineut?
Wat ik ermee bedoel is dat in nl we op dit moment 3 mogelijkheden hebben voor oe.
Pil
Pleisters
Gel
Ik weet zeker dat gel in ieder geval veel beter is dan de pil. Het gaat immers meteen in je bloedbaan (net zoals pleisters). Ik heb zelf besloten om over 2 maanden over te gaan op pleisters Afbeelding.
Dat is balen. De pleisters werkten niet lekker bij mij. Ik kan de dosis wel lekker blijven verhogen, maar ik zou het interessanter vinden om te weten waarom ik de boel niet opneem.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190122 »

Een hoog prolactine niveau zou de opname van zowel oestrogeen als testosteron tegen kunnen werken.
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Annet »

tanisha schreef: 08 feb 2018, 16:08 Een hoog prolactine niveau zou de opname van zowel oestrogeen als testosteron tegen kunnen werken.
Mijn prolactine is ook hoog misschien om dit te onder zoeken bij mij deden ze ook schildklier en bijnieren dat staat allemaal met elkaar in vrrbinding en dat heeft werr invloed op je hypofyse waar de hormonen geregeld worden.
Groetjes Annet
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Annet schreef: 08 feb 2018, 16:13
tanisha schreef: 08 feb 2018, 16:08 Een hoog prolactine niveau zou de opname van zowel oestrogeen als testosteron tegen kunnen werken.
Mijn prolactine is ook hoog misschien om dit te onder zoeken bij mij deden ze ook schildklier en bijnieren dat staat allemaal met elkaar in vrrbinding en dat heeft werr invloed op je hypofyse waar de hormonen geregeld worden.
Groetjes Annet
Interessant. Ik weet dat ik een snelle stofwisseling heb. Vanaf kind uit al. Misschien dat dat er mee te maken heeft. VU weet dit overigens, maar wimpelde het af.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Hebben jullie ook geprobeerd om te kijken of je qua eten een en ander kan veranderen? Er zijn gerechten die beter zijn voor je lichaam. Soja bonen of tofu bv. Gewoon een beetje vegan lifestyle. Ik ben van mening dat wat we eten, enorm veel invloed kan hebben op onze hormonen en andere aspecten zoals cholesterol.
Ik eet bv elke dag veel groente en probeer niet veel dierlijk te eten. Het bevalt me erg goed.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Emma »

Verhoogd prolactine kan ook komen door progestagenen. Mijn prolactine was in de tijd dat ik nog naar de VU ging ook af en toe wat verhoogd, en Arwert vertelde dat men vermoedde dat dat misschien door de cyproteronactetaat zou kunnen komen. Maar daar was nog geen nader onderzoek naar gedaan, en nog steeds niet, volgens mij.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Emma schreef: 08 feb 2018, 16:51 Verhoogd prolactine kan ook komen door progestagenen. Mijn prolactine was in de tijd dat ik nog naar de VU ging ook af en toe wat verhoogd, en Arwert vertelde dat men vermoedde dat dat misschien door de cyproteronactetaat zou kunnen komen. Maar daar was nog geen nader onderzoek naar gedaan, en nog steeds niet, volgens mij.
dat zou kunnen verklaren waarom voor de HRT mijn oestro op 130 stond, en daarna op 74 en 81.
Dat geeft hoop, dat na de SRS mijn waarde stijgt naar een acceptabel niveau.

Prolactine is bij mij 2 maal gemeten. 1maal voor de HRT. eenmaal na 4 maanden
27-02-2017 0,15U/L
22-06-2017 0,31U/L
Wel gestegen, maar minimaal. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Annet »

Bij mij zijn de prolactine gehalten anders gemeten het was toen ik begon 735 daarna 724 en nu 920 mu/l en moet ongeveer 350 mu/l dus veel te hoog.
Ze zijn nu aan uit zoeken hoe dat kan.
Groetjes