Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Mirthe_s schreef:Ik heb niets gemerkt nu na 2 maanden. Voorheen was het niveau 74. Ik krijg de 18e uitslag van de laatste bloedmeting.
Ik ben echt benieuwd naar je uitslag.

Wij ts hebben ook te maken met een piek moment na het innemen dat naarmate tijd daalt tot aan de volgende inname. Ten minste dat is wat ik overal lees op het internet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marieke
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 feb 2014, 20:44
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Marieke »

Vermoeidheid komt denk ik door de Cypro, ik slikte 100mg de eerste 6 weken en ik kon mijn ogen niet open houden, ik was zo verschrikkelijk moe die tijd (testo was ook gedaald naar 0,2), toen 50mg had ik al iets meer energie maar nog steeds best wel vermoeid (testo 0,4) en nu 25mg en heb net iets minder energie dan voor de HRT denk ik (ook 0,4 testo, dus ik denk niet dat de lage testo een reden is voor vermoeidheid, maar dat het echt aan de Cypro ligt, maar ja, zulke conclusies trekken op de ervaringen van 1 persoon is lastig :) )

Mijn oestro is nog lager dan die van jou, 109 pmol/l (zit na de oliebollen en vuurwerk op precies 6 maanden als je niet te vroeg afsteekt ;) ), maar wat jij al zei, als het gaat om Progynova is 4mg het maximum kreeg ik ook te horen en ik mocht niet verhogen, vanwege een behoorlijk risico op trombose enzo, maar ja...

Wat betreft veranderingen, nauwelijks borstgroei (1mm dik ofzo, helemaal geen pijn meer, lijkt nergens naar...), mijn gezicht is wel aanzienlijk veranderd, al scheen op mijn pa's verjaardag deze december niemand iets door te hebben dat ik kennelijk aan de hormonen zat sinds de laatste keer dat ze me gezien hebben op mijn ma's verjaardag begin/midden dit jaar, dus daar twijfel ik ook al weer over, en ja verder, lichtelijke vetverdeling heb ik het idee, maar verder, het lijkt niet echt wat allemaal naar mijn idee :(
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Marieke schreef: 29 dec 2017, 16:49 Vermoeidheid komt denk ik door de Cypro, ik slikte 100mg de eerste 6 weken en ik kon mijn ogen niet open houden, ik was zo verschrikkelijk moe die tijd (testo was ook gedaald naar 0,2), toen 50mg had ik al iets meer energie maar nog steeds best wel vermoeid (testo 0,4) en nu 25mg en heb net iets minder energie dan voor de HRT denk ik (ook 0,4 testo, dus ik denk niet dat de lage testo een reden is voor vermoeidheid, maar dat het echt aan de Cypro ligt, maar ja, zulke conclusies trekken op de ervaringen van 1 persoon is lastig :) )

Mijn oestro is nog lager dan die van jou, 109 pmol/l (zit na de oliebollen en vuurwerk op precies 6 maanden als je niet te vroeg afsteekt ;) ), maar wat jij al zei, als het gaat om Progynova is 4mg het maximum kreeg ik ook te horen en ik mocht niet verhogen, vanwege een behoorlijk risico op trombose enzo, maar ja...

Wat betreft veranderingen, nauwelijks borstgroei (1mm dik ofzo, helemaal geen pijn meer, lijkt nergens naar...), mijn gezicht is wel aanzienlijk veranderd, al scheen op mijn pa's verjaardag deze december niemand iets door te hebben dat ik kennelijk aan de hormonen zat sinds de laatste keer dat ze me gezien hebben op mijn ma's verjaardag begin/midden dit jaar, dus daar twijfel ik ook al weer over, en ja verder, lichtelijke vetverdeling heb ik het idee, maar verder, het lijkt niet echt wat allemaal naar mijn idee :(
4mg per wat ;) ? ik krijg bijv. 2x3mg/dag
Gebruikersavatar
Marieke
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 feb 2014, 20:44
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Marieke »

[/quote]
4mg per wat ;) ? ik krijg bijv. 2x3mg/dag
[/quote]

4mg per dag (2x 2mg per dag dus), verbaasd te horen dat ze bij jou wel 6mg per dag toe staan, ik snap er allemaal helemaal niks meer van ;)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Jannet V »

De werking van hormonen of elk willekeurige medicatie is per persoon anders, pin je niet vast op normaalwaarden. Zelfs de werking is bij iedereen anders dus je zult nooit voldoen aan het gemiddelde. Luister naar je lichaam, die heeft altijd gelijk.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door stella »

Nisss schreef: 28 dec 2017, 19:00 Bedankt voor je reactie! Welke effecten heb jij tot nu toe ervaren?

Ik lees op heel veel websites (ook van deskundigen), dat een lage waarde aan E in verband wordt gebracht met kilootjes aankomen. Ben je ook aangekomen net zoals ik?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Wat ik tot nu toe heb ervaren:

Veel minder haargroei op benen, armen en borst. De haren komen minder snel terug en zijn een stuk lichter. Ik scheer mijn borst nu eens in de 2 weken omdat ik dan een enkele zwarte haar zie, dat was dagelijks.
Mijn huid is een stuk zachter geworden en minder vet, voorheen had echt last van een vette huid.
Zweet een stuk minder, ik kan gewoon weer 10 minuten sporten zonder dat mijn shirt een tint donkerder is van het zweetvocht.
Heb een stuk minder eetlust, maar wel enorme cravings. Vooral chips en chocolade is enorm. Geen idee wat mijn gewicht nu is maar bij 6 maanden wegen (half november) was ik 7 kilo afgevallen sinds de start. 5kg spiermassa en 2kg vetmassa. Moet wel zeggen dat ik heel bewust bij het boodschappen doen niets in huis probeer te halen wat ik kant en klaar kan eten. Dat is de enige manier waarop ik ook echt niet toegeef aan de cravings.
Qua vetdistributie heb ik merkbaar heupen gekregen. Dat merk ik vooral omdat sommige broeken niet meer passen, zichtbaar vind ik het nog niet echt.
Emotioneel merk ik vooral dat waar ik vroeger alles makkelijk weg kon stoppen dat nu niet meer lukt. Door mijn slechte jeugd heeft dat ervoor gezorgd dat mijn lichte depressie is omgeslagen naar een zware en ik vrij veel last heb van PTSS. Ondanks dat begin ik wel voor het eerst het idee in contact te staan met mijn gevoel. Daarbij had ik al jaren geen tranen meer gelaten en sinds de HRT kan ik eindelijk de tranen weer laten vloeien als ik die behoefte heb.
De borstgroei gaat bij mij enorm goed. Ik ben gegaan van bijna plat naar een B/C cup.

En daarbij zoals Jannet zegt, hoe de waarden uitwerken op je lichaam is bij iedereen anders.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Jannet V schreef:De werking van hormonen of elk willekeurige medicatie is per persoon anders, pin je niet vast op normaalwaarden. Zelfs de werking is bij iedereen anders dus je zult nooit voldoen aan het gemiddelde. Luister naar je lichaam, die heeft altijd gelijk.
Mijn lichaam zegt dan ook "i need more E". Zo bizar dat er in vergelijking met vs wij hier maar moeten doen met: 'het is hoe wij werken' via de vu. Weinig aandacht voor flexibiliteit.

Ook al lees ik hier dat ik hoger zit dan de personen die hebben gereageerd, ik twijfel alsnog. Vooral dat vu zo nuchter doet erover vind ik teleurstellend.
Lees hier naar waarden die normaal zijn.
http://www.hemingways.org/GIDinfo/hrt_ref.htm

(omrekenen pg/ml naar pmol/L kan hier: http://www.endmemo.com/medical/unitconv ... radiol.php)

Als ik het goed lees zitten we allemaal op Post-Menopausal qua waarde. AfbeeldingAfbeelding



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Zo, met de nieuwe dosering zit ik op 84. Verschil mag er niet zijn :(.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190122 »

Meer is niet beter je moet naar je lichaam luisteren maar daarvoor moet je hormoon huishouden schijnbaar eerst een zooitje geweest zijn.

Als je echt te laag zit heb je last van opvliegers (overgangsklachten) en die krijg je ook in de transitie van testosteron naar oestrogeen.
Als je net te laag zit ben je emotioneel heel erg prikkelbaar zeg maar snel aangebrand.
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Annet »

Hallo
Ik krijg 1mg per dag maar heb al veel effect de borsten groeien en doen heel erg pijn groei pijnen, mijn heupen doen om dat de banden losser worden is mij verteld mijn haar groeid weer terug en vrij snel ook mijn ogen zijn anders geworden opener dus gaat bij mij aardig te keer dat naar goed twee weken hrt (lees annets verhaal voor meer info)
Groetjes Annet