Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Hoi lieve lotgenoten,

Ik heb vandaag mijn resultaten binnen van mijn niveaus. Nadat ik het heb ontvangen, heb ik vanochtend gelijk naar de VU gebeld. Ik snap dat ik de verpleegkundige moet geloven op haar blauwe ogen. Toch ben ik sceptisch. Achteraf twijfel ik aan mijn oestradiol waarde.

Ik ben benieuwd hoe jullie zouden omgaan met het volgende.

***
In het kort.
Ik zit nu 345 dagen, ofwel 11 maanden en een beetje aan de pil. Ik neem de standaard medicijnen in elke dag. In dit geval dus progynova en crypto.

Mijn E niveau is gedaald ten opzichte van mijn vorige resultaat.
- Voor start van HRT - 16-01-2017 > 138 pmol/l
- 1e prikmoment 4 maanden hrt - 15-05-2017 > 262 pmol/l
- 2e prikmoment na 11 maanden 4-12-2017- > 181 pmol/l

(in september hoefde ik geen bloedonderzoek te doen. Alle prikmomenten was in de middag en ik neem mijn e-tje in de ochtend)

Haar conclusie is: 'Je E niveau zit binnen de norm en dit is prima. Alles ziet voor de rest netjes uit.' Ik vroeg haar toen of het misschien een optie is om 6mg in te slikken. Ze gaf aan dat dat niet te bedoeling is. 'Norm die wij hanteren is tussen de 80 tot 400. En als je meer wilt, dan kan je beter ergens anders laten behandelen.' Deze opmerking had ik niet verwacht.
***

[ Mijn vragen zijn dan ook: ]
- Is het niet zo dat in het begin E niveau iets hoger moet zijn? (minimaal 240 ofzo)
- Wat zijn jullie ervaringen?

> Ik durf echt niet tijdens het telefoongesprek in discussie te gaan met de verpleegkundige.
Zulke onderwerpen bespreek ik eigenlijk liever face-2-face. Mijn volgende afspraak is pas in april.

Bedankt voor jullie reacties!

ps: Ik voel en zie al maanden geen ontwikkeling aan mijn borsten. Daarnaast ben ik ook enorm aangekomen. Ik ben ook vaak moe en energieloos en slaap liever. Dit heb ik vermeld en ze gaf aan vit-d te nemen wat ik overigens elke dag inneem vanaf de 2 maand van mijn hrt. Mijn T niveau is wel mooi laag.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door stella »

Ben geen deskundige, maar volgens mij zijn deze waarde prima. Die van mij zijn tot nu to een stuk lager en ik ben tot nu toe best tevreden met de effecten. Mijn begin meting had een waarde van 70 en na 3 maanden zat de waarde op 156. Zit nu bijna 8 maanden aan de HRT dus de 3de meting duurt nog even. Wel stoort het me met regelmaat dat het VU toch nog echt lijkt te zoeken/experimenteren en de dosis niet op maat voorschrijft.

Qua borst ontwikkeling heb ik ook het gevoel dat dit de laatste 2 maanden bijna stil staat. Dat komt ook wel enigsinds overeen met het recent uitkomen onderzoek. viewtopic.php?f=11&t=5486
Mijn energie niveau is verder sinds de start van de HRT ook al enorm laag. Aan het T-niveau (0.7) of de vitamine D (165) ligt het niet, maar ik weet bijna zeker dat het door de cypro komt. Toen ik eind augustus zelf besloot de cypro te halveren naar 25mg is mijn energieniveau wel echt omhoog gegaan. Ik ga bij de volgende afspraak (Feb) met het VU overleggen of we de cypro nog verder kunnen afbouwen.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

stella schreef:Ben geen deskundige, maar volgens mij zijn deze waarde prima. Die van mij zijn tot nu to een stuk lager en ik ben tot nu toe best tevreden met de effecten. Mijn begin meting had een waarde van 70 en na 3 maanden zat de waarde op 156. Zit nu bijna 8 maanden aan de HRT dus de 3de meting duurt nog even. Wel stoort het me met regelmaat dat het VU toch nog echt lijkt te zoeken/experimenteren en de dosis niet op maat voorschrijft.

Qua borst ontwikkeling heb ik ook het gevoel dat dit de laatste 2 maanden bijna stil staat. Dat komt ook wel enigsinds overeen met het recent uitkomen onderzoek. viewtopic.php?f=11&t=5486
Mijn energie niveau is verder sinds de start van de HRT ook al enorm laag. Aan het T-niveau (0.7) of de vitamine D (165) ligt het niet, maar ik weet bijna zeker dat het door de cypro komt. Toen ik eind augustus zelf besloot de cypro te halveren naar 25mg is mijn energieniveau wel echt omhoog gegaan. Ik ga bij de volgende afspraak (Feb) met het VU overleggen of we de cypro nog verder kunnen afbouwen.
Bedankt voor je reactie! Welke effecten heb jij tot nu toe ervaren?

Ik lees op heel veel websites (ook van deskundigen), dat een lage waarde aan E in verband wordt gebracht met kilootjes aankomen. Ben je ook aangekomen net zoals ik?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Emma »

Ik heb geen verband gemerkt... lage E in het begin (rond de 100) maar niets aangekomen, zelfs nog iets afgevallen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Emma schreef: 28 dec 2017, 22:46 Ik heb geen verband gemerkt... lage E in het begin (rond de 100) maar niets aangekomen, zelfs nog iets afgevallen.
> waren jouw waarden ook in pmol/l?
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Charlotte_C »

Waarden zijn zover ik weet altijd in pmol waar het om oestrogeen gaat.

Verder zijn mijn waardes ECHT zodanig te laag dat ze me een verhoging hebben gegeven. Jouw waarde is momenteel zelfs van de mijne uit bekeken al hoog.

Groetjes
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Charlotte_C schreef:Waarden zijn zover ik weet altijd in pmol waar het om oestrogeen gaat.

Verder zijn mijn waardes ECHT zodanig te laag dat ze me een verhoging hebben gegeven. Jouw waarde is momenteel zelfs van de mijne uit bekeken al hoog.

Groetjes
Als je een vergelijking maakt tussen je oude dosering, merk je dan lichaamlijk of gevoelsmatig een verschil?

Ik denk namelijk dat je op een gegeven moment kan voelen dat je E lager zit. Trouwens, ben blij dat ze jouw dosering hebben aangepast. Ik hoop in heel mijn hart dat het voor jou nu nog beter aanslaat!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Charlotte_C »

Ik kan daar oprecht na krap twee weken geen antwoord op geven. Ik denk wat te merken maar dat kan net zo goed wishful thinking zijn. Sorry dat ik geen duidelijker antwoord kan geven nu.

Groetjes
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Ik heb niets gemerkt nu na 2 maanden. Voorheen was het niveau 74. Ik krijg de 18e uitslag van de laatste bloedmeting.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Nisss »

Charlotte_C schreef:Ik kan daar oprecht na krap twee weken geen antwoord op geven. Ik denk wat te merken maar dat kan net zo goed wishful thinking zijn. Sorry dat ik geen duidelijker antwoord kan geven nu.

Groetjes
2 weken is ook inderdaad kort. Bedankt voor je reactie meid!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk