Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190122 »

Helaas ander wereld deel die vlieger gaat hier totaal niet op.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

tanisha schreef: 08 mar 2018, 13:39 Helaas ander wereld deel die vlieger gaat hier totaal niet op.
Ander land. Ik had deze dinsdag een gesprek met mijn (Belgische endocrinoloog) en wij spreken in termen van
"goed voelen" en "goede feminisatie" binnen "risico aanvaardbare doseringen".

Dat is ook anders dan streven naar 100-200 ng/L oestradiol, ik zat bij de laatste (en eerste ) test op 78ng/L maar
zoals hij correct opmerkte, dat ik (in zijn ervaring) goede en vlotte borst vorming heb, genoeg is genoeg.

Mijn endocrinoloog is dan ook weer niet van UZGent, het Belgische VUMc equivalent, dus ik denk dat dat eerder
het verschil maakt, niet het land of werelddeel.
Gebruikersavatar
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door qtr »

Precies, Janine. En zo wordt mij dat hier ook verteld: uiteindelijk is de bedoeling van het hele verhaal dat ik me er beter bij voel, anders heeft het allemaal geen zin, en aan een arts (of in mijn geval verpleegkundige) is het om te zorgen dat je niet buiten de veiligheidsgrenzen komt te zitten.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

qtr schreef: 08 mar 2018, 20:13 Precies, Janine. En zo wordt mij dat hier ook verteld: uiteindelijk is de bedoeling van het hele verhaal dat ik me er beter bij voel, anders heeft het allemaal geen zin, en aan een arts (of in mijn geval verpleegkundige) is het om te zorgen dat je niet buiten de veiligheidsgrenzen komt te zitten.
Ik ga nu heel controversieel schrijven dat veel opinies van Nederlandse transpersonen beinvloedt zijn door de indoctrinatie van de protocolaire multi-disciplinaire eenheids worst traject machine zoals UZGent en VUMc. Als je maar een verhaal hoort, dat zwaar fysiek georienteerd is, niet spiritueel, want dat is het enige wat de verzekering kent etc. Dat is waarom ik allergies ben voor "het traject", het lijkt me niet uitnodigend voor introspectie
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Anon20190501 »

Zo blijkt maar dat iedereen anders is.

Als "men" bij mij was aangekomen met een verhaal dat ook maar het kleinste spiritueel kantje had, dan was ik op topsnelheid -die met een vernaggelde knie helaas niet zo hoog meer is ;-) - gillend weggerend. Over dat door anderen soms veelbesproken spiritueel aspect van het vrouw zijn heb ik het met geen enkele hulpverlener ook maar één minuut gehad. Ik denk niet dat ik het daar 15 seconden over zou kunnen hebben zonder onzin uit te kramen en/of de slappe lach te krijgen.

But that's just me: Ohm mani pädme pfff, whatever...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 11 mar 2018, 16:00 Spiritueel aspect van het vrouw zijn heb ik het met geen enkele hulpverlener ook maar één minuut gehad. Ik denk niet dat ik het daar 15 seconden over zou kunnen hebben zonder onzin uit te kramen en/of de slappe lach te krijgen.
Het is je net wel gelukt. Spiritueel gaat gewoon over hoe je je voelt, je dingen ervaart.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

Om een topic weer omhoog te schoppen:
Zelfs met verhoogde (6mg/dag) progynova bleven mijn waardes schommelen rond de 70 pmol/L.
Ik kreeg net de eerste uitslag binnen van een maandje oestrogel smeren, normale dosis (2 pompjes): 437pmol/L.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

Mirthe_s schreef: 18 apr 2018, 09:15 Om een topic weer omhoog te schoppen:
Zelfs met verhoogde (6mg/dag) progynova bleven mijn waardes schommelen rond de 70 pmol/L.
Ik kreeg net de eerste uitslag binnen van een maandje oestrogel smeren, normale dosis (2 pompjes): 437pmol/L.
Vraag ook eens voor het Oestron niveau bij een volgende test
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door Mirthe_s »

janine2363 schreef: 18 apr 2018, 09:58
Mirthe_s schreef: 18 apr 2018, 09:15 Om een topic weer omhoog te schoppen:
Zelfs met verhoogde (6mg/dag) progynova bleven mijn waardes schommelen rond de 70 pmol/L.
Ik kreeg net de eerste uitslag binnen van een maandje oestrogel smeren, normale dosis (2 pompjes): 437pmol/L.
Vraag ook eens voor het Oestron niveau bij een volgende test
Zal ik doen hoor. kan je kort uitleggen waarom dat relevant is? Dat zal namelijk over een paar uurtjes zijn, en ik heb nu geen tijd om te 'zoeken'
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Oestradiol niveau laag? Of is het inderdaad gewoon goed?

Bericht door janine2363 »

Mirthe_s schreef: 18 apr 2018, 10:47 Zal ik doen hoor. kan je kort uitleggen waarom dat relevant is? Dat zal namelijk over een paar uurtjes zijn, en ik heb nu geen tijd om te 'zoeken'
Oestron is de "zwakke" versie van oestradiol. Als je veel oestron hebt, je lichaam daarmee verzadigd is, dan werkt de oestradiol niet meer.
Het lichaam maakt oestron uit oestradiol, maar dat verschilt per toedienings methode, pil, gel, injectie.

Dus wat goed is, is als de oestradiol/(oestradiol + oestron) factor hoog is (volgens Amerikaans onderzoek, endocrinologisch advies)

Het kan zijn dat bij jou met proginova de oestradiol door jouw metabolisme werd omgezet in oestron