Nieuwe chat! Zie dit topic.

Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door jessi3 »

Volgens mijn verzekeraar, moet ik het volgende doen om laser ontharing van mijn gelaat vergoed te krijgen;

- Behandelplan incl offerte laten opstellen door een dermatoloog
- Deze dermatoloog zou dan ook bij hun een machtiging aan kunnen vragen
- Samen met een verklaring van mijn psychiater (niet een psycholoog volgens deze callcenter-pannekoek) dat ik transgender ben en laser nodig heb


Ik vraag me af of dit wel klopt?

En zijn er mensen die ook ontharing van armen, benen, buik, borst, etc. vergoed hebben gekregen? Zo ja, wat moest er aangeleverd worden aan papiermolen?
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Charlotte_C »

Voor mij bij cz was een doorverwijzing van het VUmc voldoende. Ik heb geen hele papierwinkel hoeven overleggen.

Voor wat betreft armen, benen, borst en buik ga je niks vergoed krijgen. Dat is voor eigen rekening.

Groetjes,

Lotte / Charlotte ( mag allebei. Als het beestje maar een naam heeft )
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Volgens mijn info klopt die informatie, al is het niet helemaal duidelijk of je een verklaring van de psychiater nodig hebt. Niet iedere dermatoloog werkt mee aan het aanvragen van de machtiging, in veel (sommige) gevallen zul je de behandelingen voor moeten schieten.
Irene
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door jessi3 »

Charlotte_C schreef: 29 dec 2017, 20:40 Voor mij bij cz was een doorverwijzing van het VUmc voldoende. Ik heb geen hele papierwinkel hoeven overleggen.

Voor wat betreft armen, benen, borst en buik ga je niks vergoed krijgen. Dat is voor eigen rekening.

Groetjes,

Lotte / Charlotte ( mag allebei. Als het beestje maar een naam heeft )

VUmc staat gelijk aan de dermatoloog, zij kunnen als medici een machtiging aanvragen, dat kan je als verzekerde blijkbaar niet zelf volgens ONVZ. Heeft iemand ervaring met het zelf aanvragen van machtigingen?
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door jessi3 »

Irene_de_Vreede schreef: 29 dec 2017, 20:43 Volgens mijn info klopt die informatie, al is het niet helemaal duidelijk of je een verklaring van de psychiater nodig hebt. Niet iedere dermatoloog werkt mee aan het aanvragen van de machtiging, in veel (sommige) gevallen zul je de behandelingen voor moeten schieten.
Duidelijk. Op zoek naar een dermatoloog die een machtiging aan wil vragen. Van de eerste hoor ik niets, dus dat zegt waarschijnlijk al genoeg
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Charlotte_C »

jessi3 schreef: 29 dec 2017, 21:12
Charlotte_C schreef: 29 dec 2017, 20:40 VUmc staat gelijk aan de dermatoloog, zij kunnen als medici een machtiging aanvragen, dat kan je als verzekerde blijkbaar niet zelf volgens ONVZ. Heeft iemand ervaring met het zelf aanvragen van machtigingen?
Wat je hier beweert is echt onzin omtrent de gelijkschakeling VU en dermatoloog. Het is waar dat cisvrouwen een vergoeding kunnen krijgen in verband met overbeharing. Maar voor transvrouwen geldt toch echt de regel dat een diagnose door een genderteam nodig is. En daar valt een dermatoloog nu eenmaal niet onder. Je kunt dit antwoord wel of niet leuk vinden omdat het misschien niet is wat je wilt horen, maar zo ligt het helaas wel. Succes
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door JustMe »

Hoi,

Een machtiging aanvragen is een kwestie van een formulier invullen, zoals al gezegd moet er een brief meegestuurd worden van je psycholoog / genderteam waarin verklaard wordt dat je de behandeling nodig hebt.

Zo ver ik weet moet de brief inderdaad (mede) ondertekend zijn door een psychiater. Bereid je sowieso erop voor dat het allemaal niet soepel verloopt en dat het verzoek in eerste instantie wordt afgewezen.
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door jessi3 »

Hehe, dat is wat ik bedoelde :)

Diagnose transsexualiteit wordt ook bij het VU door een psychiater gesteld, dit is inderdaad de eis die de verzekeraar stelt, dat dat meegestuurd wordt. Dat ze in de meeste gevallen het VU blind vertrouwen, en andere beoordelers in twijfel trekken (afhankelijk van de verzekeraar) is natuurlijk een ander verhaal.

En ik heb de brieven van Transvisie mbt afwijziging al klaar liggen ;) In combinatie met ;

¨In 2008 is er ooit een uitspraak geweest van het College Van Zorgverzekeraars (CVZ), waar de verzekeraar in ongelijk werd gesteld toen die een machtiging wijgerde omdat de transpersoon niet opgevolgd werd door een "protocolair multi-disciplinair team"
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door jessi3 »

Nog 1 vraag

¨Een machtiging aanvragen is een kwestie van een formulier invullen¨

Mijn verzekeraar claimt dat deze machtiging alleen aangevraagd kan worden door iemand die toegang heeft tot - als ik het goed heb - Vecozo?

Hierbij gaat het om een ¨medisch behandelaar" Vandaar noemden zij een dermatoloog als mogelijke aanvrager.
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Charlotte_C »

Je geeft het antwoord zelf al. Je bent afhankelijk van het genderteam. Maar kennelijk weet je het allemaal zelf heel goed. Vandaar dat ik de waarde van dit topic met elk bericht dat je post zie afnemen. Zoveel voorbereiding en dan toch vragen. Zou onnodig moeten zijn. Met alle respect.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home