Nieuwe chat! Zie dit topic.

Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Danielle »

ONVZ neemt genoegen met een eenvoudige machtigingsaanvraag van het Genderteam, ik spreek uit ervaring. Je hoeft bij het VUmc alleen maar aan te geven wie je verzekeraar is en zij doen de rest voor je. Ook bij een tweede aanvraag heb ik er geen probleem mee ondervonden en had ik met een week goedkeuring in huis.

De callcenters van verzekeraars worden bemenst door uitzendkrachten en studenten, die kunnen alleen maar beantwoorden hoe vaak je met jouw polis naar de fysiotherapeut mag. Voor bijzondere zaken mag je daar (helaas) geen hoge verwachtingen van hebben.
jessi3 schreef: 29 dec 2017, 20:13 En zijn er mensen die ook ontharing van armen, benen, buik, borst, etc. vergoed hebben gekregen? Zo ja, wat moest er aangeleverd worden aan papiermolen?
Dat krijg je niet vergoed. Vergoeding is alleen voor de delen van het lichaam die niet makkelijk te camoufleren zijn: dus gezicht en hals. De rest van je lichaam kan je bedekken. Vraag je behandelaar of ze een combinatietarief hebben voor extra ontharing. Ik heb zo mijn decolleté laten meelaseren voor een paar tientjes per behandeling (dat betaalde ik dus zelf, de rest ging naar de verzekering).
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Charlotte_C »

Dat heb ik haar ook al gezegd. Misschien neemt ze het van jou nu wel aan :)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door jessi3 »

Ik loop niet bij het VU/UMCG maar bij de Vaart, vandaar dat ik niet had gereageerd daarop, t is niet relevant voor mij. Ook daarom mijn uitzoekwerk.

In mijn geval is het de papiermolen die ik beschreef, dat blijkt uit de reactie van ¨Justme¨

Dat wilde ik verifieren, dat die geopperde papiermolen door mijn verzekeraar, geen bullshit verhaal was

Ik heb t voor nu bij de Vaart neergelegd, zal deze week wel meer duidelijkheid krijgen over hoe en was. Kom net terug uit t buitenland na jaren, dus voor mij is het allemaal ook nieuw.

Dank allemaal :)
Gebruikersavatar
Jennifer84
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 jul 2017, 00:21
Gender: Trans MtF
Locatie: provincie Utrecht

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Jennifer84 »

Ik loop bij PII, dus ook niet via het VU. De psycholoog heeft de brief opgesteld en naar de psychiater doorgestuurd en die heeft het direct naar de zorgverzekeraar gestuurd. Ik kreeg netjes de machtiging van de verzekeraar binnen en heb daar niets voor hoeven doen.
Is alleen gelaat en niet de rest van het lichaam.
En ik liep zelfs nog volgens de psycholoog bij een "lastige" verzekeraar
Wees jezelf, het leven is te kort om iemand anders te zijn.
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Charlotte_C »

Dat wat je zegt klopt ook. Zij hebben een soortgelijke genderteam status. Valt er bij hen ook genitaal onder (ivm srs) want bij het VUmc is dat wel.

Groetjes,

Lotte
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door JustMe »

Hoi,

Het is niet helemaal hetzelfde, hoe het precies zit weet ik niet maar er is een regeling met het vumc en ieder geval bepaalde huidverzorgingsklinieken. Dat maakt het allemaal wat makkelijker.

De kliniek kon niet de aanvraag doen bij de verzekeraar en ik moet zelf achteraf declareren. Via het VU zou dat anders gaan (zo is mij verteld door de medewerkers van de kliniek).

Bij het aanvragen van de machtiging snapte de verzekering er ook niets van. Ze hebben een procedure voor aanvragen door het VU en daar wou men niet van afwijken. De brief die ik had gekregen van PI werd dus in eerste instantie niet geaccepteerd. Na het indienen van een klacht uiteindelijk wel, gelukkig.

Ik kreeg de brief overigens gewoon mee van de psychiater. Mischien was het wel een andere, er nogal wat gewijzigd bij PI.

Jessie heeft in ieder geval recht op vergoeding ontharen van het gezicht en hals bij een diagnose van genderdysforie, de Vaart moet daar voor een brief opstellen en deze moet naar de.verzekeraar gestuurd worden.

Als de Vaart dit rechtstreeks wil sturen naar de verzekeraar, dan is dat alleen maar mooi natuurlijk. Je kan het altijd vragen.

Hoe het zit met genitaal ontharen is inderdaad een goede vraag. Er geldt in principe hetzelfde, er moet een een verwijsbrief zijn. Dan valt het onder de basisverzekering. Maar de vraag is wie deze moet maken. Ik vermoed dat deze dan door de arts die de operatie uitvoert moet worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Danielle »

In principe valt de genitale ontharing onder de DBC code en dus vergoeding van de SRS en per DBC mag er maar één behandelaar een declaratie indienen. Drie jaar terug was het in elk geval nog zo dat de rekening voor genitale ontharing door het VUmc (als je daar dus de SRS liet uitvoeren) werd betaald aan de huidtherapeut/huidkliniek.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Charlotte_C »

Voor wat betreft de genitale ontharing is dit nog steeds zo. Ik ga er in ieder geval niet van uit dat ze dit sinds augustus hebben veranderd. Mijn rekeningen voor het genitaal ontharen gaan inderdaad direct naar het VUmc toe.

Groetjes
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door Ylse »

Ik weet niet hoe ze het bij mij geregeld hebben maar ik heb de verzekeraar opgedragen om de rekeningen van het genitaal ontharen direct aan mijn huidtherapeut te vergoeden. Kanhai wou er niks mee te maken hebben.

Ik weet dat alles vergoed is. Dus er zijn meerdere behandelaars betaald op blijkbaar dezelfde DBC. Ik heb er zelf nooit een rekening van voorgeschoten of betaald.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Aanvraag laser ontharing - klopt dit?

Bericht door jessi3 »

Ik zat in de rare situatie dat ik in een eerste gesprek niet te horen kreeg wat en hoe mbt doorverwijzingen, vergoedingen, en algemene zaken.

Een psychologe die eerst mijn verhaal wilde horen. Blijkbaar had ik met mijn lijst vragen binnen moeten komen, om zo niet het proces te laten leiden door de persoonlijke manier van werken van de persoon in kwestie. Weer wat geleerd.

Dat vond de huisarts overigens ook al apart, een client die verantwoordelijkheid neemt voor eigen acties en komt om datgene wat al weloverwogen was, te krijgen (in positieve zin). Blijkbaar is dat schaars en willen de meeste mensen, een luisterend oor, advies en een hoop ambtelijke en decoratieve bullshit erom heen.