Nieuwe chat! Zie dit topic.

Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Anon20230219 »

Tja zoals ik vaker heb geschreven overweg ik toch om na te gaan denken over een SRS ondanks dat ik het eerst niet wilde of nodig vond.

Gaandeweg het proces wat ik nu doormaak merk ik toch dat het gevoelsmatig steeds minder gaat kloppen als een bepaald deel blijft zoals het nu is.

Maar goed mij is verteld (of dat correct is dat weet ik uiteraard niet.)dat je na de SRS 3 weken verplichtte opvang moet zien te regelen.
Begrip mijnerzijds is er wel voor die regel maar dan moet je wel opvang hebben en daar wringt nou juist de schoen voor mij persoonlijk.
Zou graag ervaringen horen van mensen die net als ik het proces alleen hebben doorgemaakt en daar misschien een oplossing voor weten.

Liefs:Lisa
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Alice »

Lisa1973 schreef: 02 jan 2018, 12:29Maar goed mij is verteld (of dat correct is dat weet ik uiteraard niet.)dat je na de SRS 3 weken verplichtte opvang moet zien te regelen.
Toen je vroeg aan de persoon die je dit verteld heeft wie die 3 weken regel ingevoerd heeft, waarom die bestaat en hoe die regel moet en kan uitgevoerd worden, wat was het antwoord?

Ieder nog een voorspoedig 2018
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Anon20230219 »

Geen idee Alice,
Haar verklaring was dat het de eerste 3 weken belangrijk is dat je niet alleen bent en ten alle tijden gebruik kan maken van hulp.
De handhaving ervan lijkt mij wat lastiger aangezien er niemand van het ziekenhuis wel checkt of je daad werkelijk opvang hebt.
Zoals ik al schreef dat het mij verteld is maar ik niet zeker weet of dit wel zo kloppend is of was..

Jij ook de beste wensen..
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Alice »

Natuurlijk is het handig als je hulp kunt krijgen, zeker in het begin als je weer thuis komt. Maar een echte noodzaak is het niet. Vele transgenders zijn alleenstaand en kwamen na hun sts er ook allen voor te staan en hebben het overleefd en echt moeilijk is (was eigen ervaring) het niet. Zover ik weet, ziekenhuis interesseert het geheel niet of jij een opvang hebt geregeld.
Welke aanbevelingen er zijn voor als je het ziekenhuis hebt verlaten en weer naar huis gaat, daar zijn al diverse berichten over geplaatst.
Belangrijkste aanvulling is dat je nu bij meer supermarkten je boodschappen thuis kunt laten bezorgen en de meeste pizzaboeren tot 4 uur in de ochtend bezorgen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Mirthe_s »

Voor mij een van de redenen om te kiezen voor Thailand. Niet zozeer de operatie(verschillen) maar de nazorg. De taxi's. Daarbij zou het niet onmogelijk moeten zijn om daar voor een kleine prijs buiten de kliniek om dagverpleging te kunnen krijgen. Dit is iets dat ik overweeg als ik het niet voor elkaar krijg om een bekende mee te laten vliegen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Anon20230219 »

Alice schreef: 02 jan 2018, 15:18 Natuurlijk is het handig als je hulp kunt krijgen, zeker in het begin als je weer thuis komt. Maar een echte noodzaak is het niet. Vele transgenders zijn alleenstaand en kwamen na hun sts er ook allen voor te staan en hebben het overleefd en echt moeilijk is (was eigen ervaring) het niet. Zover ik weet, ziekenhuis interesseert het geheel niet of jij een opvang hebt geregeld.
Welke aanbevelingen er zijn voor als je het ziekenhuis hebt verlaten en weer naar huis gaat, daar zijn al diverse berichten over geplaatst.
Belangrijkste aanvulling is dat je nu bij meer supermarkten je boodschappen thuis kunt laten bezorgen en de meeste pizzaboeren tot 4 uur in de ochtend bezorgen.
Ok nou ja dat is dan weer een onzin verhaal van die dame zoals zo veel dingen welke ze meer tegen mij heb gezegd.
(Over andere zaken welke ik van mijzelf uit al wist dat dit niet klopte.)

Over andere maatregelen is mij al middels het forum bekend maar dit punt waar ik een vraag over had kon ik zo snel niet terug vinden.

@Mirthe:Tja als mijn bomen in de tuin goud blad gaan geven dan zou Thailand voor mij zeker een optie zijn of in elk geval in een land waar nazorg wordt gegeven.

Maar goed ik moet omdat ik via PIG mijn traject laat lopen nu zelf goed gaan nadenken hoe nu verder want er komt best veel op je af.
Ga in eerste instantie bekijken of Duitsland qua techniek een betere optie voor mij dan hier in Nederland.
Eerst maar eens een gesprek bij het VU aanvragen aangaande de mogelijkheden voor mij persoonlijk.
Misschien zie ik wel teveel donkere wolken boven mijn koppie hangen ten onrechte..

Liefs;Lisa
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door diederique »

Lisa, ik weet niet of het verhaal onzin is. Ik zou verschil maken tussen de verplichting -die er niet is- en de warme goedbedoelde aanbeveling. Mijn ervaring (zelfs met Thailand achter de rug) is dat je in de eerste weken veel momenten hebt waarop extra hulp prettig is. Als je het zo organiseert dat je die niet nodig hebt, mag dat natuurlijk, maar wat extra hulp is wel handig.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Benjamin »

Ik heb geen idee hoe het zit met vergoedingen, maar mijn buurvrouw is een week in een zorghotel geweest laatst. Is dat geen oplossing voor als je niemand hebt om je thuis te helpen? Onderschat trouwens ook je omgeving niet. Veel mensen zijn hulpvaardiger dan je denkt.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Anon20230219 »

diederique schreef: 02 jan 2018, 21:13 Lisa, ik weet niet of het verhaal onzin is. Ik zou verschil maken tussen de verplichting -die er niet is- en de warme goedbedoelde aanbeveling. Mijn ervaring (zelfs met Thailand achter de rug) is dat je in de eerste weken veel momenten hebt waarop extra hulp prettig is. Als je het zo organiseert dat je die niet nodig hebt, mag dat natuurlijk, maar wat extra hulp is wel handig.
Nou Diederique, die persoon liet mij gaandeweg ons contact wel meer spiegels voorhouden welke niet klopte van het begin.
Niet alleen transitie gerelateerd maar ook op andere vlakken.
Ook een paar keer wat grillige telefoon gesprekken met haar gehad waarbij ik volgens haar onzin verkondigde terwijl ik toch gewoon uit legde hoe mijn traject verliep.
Volgens haar was het onmogelijk dat mijn traject uit 2 partijen bestaat namelijk PIG voor de geestelijke zorg en eventueel hormonen verstrekking en het VU aan de andere kant welke de meer technische kanten dan op pakt.
Volgens haar zeggen was PIG een leuk tijdverdrijf maar moest ik daarna weer helemaal opnieuw bij het VU gaan her intreden..en toen heb ik het gesprek maar even afgekapt.
Inmiddels is het contact behoorlijk bekoeld maar schrijf bovenstaande even om aan te geven dat je soms moet uitkijken wie je allemaal op je pad krijgt.
Het traject is heftig genoeg zonder extra gezeur, daarom heb ik juist vorig jaar met bepaalde mensen gebroken omdat ze mij afbraken i.p.v. opbouwde/steunde als persoon.

Tja weet ook wel dat Thailand niet zaligmakend is en dat je nog eenmaal thuis ook verder aan je herstel moet blijven werken.
En er is veel wat je kan doen zoals boodschappen bestellen via internet maar zou ook een vriendin met auto kunnen vragen als zij ermee boodschappen gaat doen of ik dan even kan meerijden.
En zo zijn er wel meer dingen wat ik al beetje voorbereid heb zodat ik niet constant de trap op en af hoeft.
Dank voor je reactie elk geval.

Liefs:Lisa
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Opvang na SRS als je geen familie of partner hebt

Bericht door Anon20230219 »

Dominic schreef: 02 jan 2018, 21:59 Ik heb geen idee hoe het zit met vergoedingen, maar mijn buurvrouw is een week in een zorghotel geweest laatst. Is dat geen oplossing voor als je niemand hebt om je thuis te helpen? Onderschat trouwens ook je omgeving niet. Veel mensen zijn hulpvaardiger dan je denkt.
Ik kan via de gemeente een bed voor beneden aanvragen en kan ook voor een periode thuis zorg krijgen.
Een zorghotel is zeker geen slecht idee, alleen even geen idee waar ik mijn gevleugelde vriendjes moet onderbrengen :)
En als ik echt hulp zou nodig hebben denk ik wel dat er bepaalde personen zijn welke mij uit de brand zouden willen halen.
Dank voor je reactie elk geval.

Liefs:Lisa