ostrogeen te hoog

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

ostrogeen te hoog

Bericht door marianne »

Na mijn jaarcontrole nu zo'n dikke maand geleden bloed geprikt
Mijn Oestro bleek op 540 pmol/liter te zitten , mijn LH en FSH waren daardoor veel te laag. dat hangt samen,
Meteen contact opgenomen, en het advies was, van 100mg/dag naar 75 mg/dag systen75 pleisters dus.
Na drie maanden weer een prikafspraak en een telefonisch consult.
Resultaat, slappe borstjes en een wat dip gevoel.
En bang dat het met de groei wel afgelopen is nu. misschien ten onrechte,
De tijd zal het leren.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door Annet »

Wat vervelend ik hoop dat het weer goed komt
Groetjes Annet
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door Nisss »

540 pmol/l is idd erg hoog. Het is goed dat je omlaag bent gegaan. Misschien moet je lichaam er nog aan wennen? Ik ben benieuwd hoe je waarden nu zijn geworden. Ff afwachten nu en denk er niet teveel aan.

Ik zit hier met een veel lagere waarde en forum leden hier en mn arts geven aan dat het prima is. Over je borstjes kan ik niet oordelen. Misschien heb je te maken met placebo. Ofwel je denkt dat het slapper is geworden.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door Anon20190209 »

Jammer dat het VU nog steeds waardes hanteert tot max 400 als ik het goed heb onthouden.... Waar ze nog steeds niets van hebben geleerd is dat hrt maatwerk is en dat je niet elke patiënt over 1 kam kan scheren... Als jij je goed voelt bij 540 en de ontwikkelingen qua lichaam en geest gaan prima vind ik het heel jammer om dan gelijk te zeggen om de dosering te verlagen. Doseringen van het VU zijn al ruim 25 jaar het zelfde, en daar houden ze zich aan vast ook al weten ze dat dit achterhaald is. Mijn waarde voor estradiol is al heel veel jaren rond de 500. In het VU hebben ze in het verleden ook wel eens gezegd dat ze het te hoog vonden, heb me daar nooit wat van aan getrokken vooral omdat ik weet dat het VU vele lage waardes en doseringen aanhoud dan bijvoorbeeld de VS. In het Haga waar ik nu al een aantal jaar kom puur voor het bloedprikken wordt gezegd dat mijn waardes prima zijn. Zou zeggen luister als eerste naar je eigen lichaam alvorens een advies van een endo op te volgen. Jij kent je lichaam als beste, en het draait niet alleen om cijfertjes en getallen.

Groetjes Cher
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door Amy »

Bij mij zitten de waarden ook regelmatig over de 500. Ze zeuren er wel eens over maar ik ga er niet op in en wil het ook niet wijzigen. Zoals Cher ook al zegt bij het VU gebruiken ze erg lage richtwaarden dus ik kan me er ook niet druk om maken.

Is het ook niet zo dat bij cis vrouwen de waardes in de pieken wel tot de 1200 kunnen gaan?
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door marianne »

Hoe zit het met de LH en FSH levels bij jullie ? bij mij waren die bottom laag, dus bijna 0
Als je oestro stabiel rond 500 zit moeten je FSH en LH normale waardes hebben of niet ?
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door Anon20190209 »

Wat mij vaker gezegd is, is dat de waardes van LH en FSH helemaal niets zeggen dit komt door de hrt en met name door de testoblokkers. Juist bij cisvrouwen in de overgang duiden hoge waardes op een oestrogeentekort. Bij cisvrouwen die de pil slikken zijn deze waardes ook verstoord en dus niet betrouwbaar. Zou niet weten wat mijn waardes zijn, heb eind van de maand weer een afspraak in het haga ziekenhuis voor controle, zal het daar nog wel navragen!
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door Amy »

Van de laatste meting waarbij mijn estradiol rond de 500 was (498) waren die als volgt:

LH: <0,10 U/L
FSH kan ik niet terug vinden in het online dossier.

Wat me wel op valt van die LH waardes... de laatste keer dat ik een meting had wat na mijn SRS was toen ik geen cypro meer gebruikte was die afwijkend met 30,2. Bij alle metingen daar voor was het <0,10. Mijn oestrogeen was toen ook flink lager met 285. Ik ervaarde toen ook klachten van te veel aan DHT en ben in overleg 10 mg cypro per dag gaan gebruiken wat die problemen vrij snel verhielp.

Ze hebben toevallig vandaag weer een meting gedaan, ben benieuwd naar die resultaten.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: ostrogeen te hoog

Bericht door Anon20190209 »

Cypro heeft dus invloed op de waardes, daarom zijn die ook niet betrouwbaar en zeggen dus niet heel veel. Naar mijn inziens zijn de estradiol en testosteron het meest relevant. FSH en LH waardes checken bij een cisvrouw kan relevant zijn om na te gaan of de overgang is ingetreden.