Spironolacton

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Spironolacton

Bericht door Fay »

Hai, al enige tijd heb ik naar mijn gevoel verminderde werking van spironolacton

Bloedwaardes laten onderzoeken bij huisarts, die geeft aan dat testosteronniveau genormaliseerd is

Ik vind het wel vreemd, ik slik nu 4 jaar dezelfde dosis, waarom werkt het nu minder, lichaam gewend? virus onder de leden, geen id

Ik merk het lichamelijk en ook geestelijk, daar wordt ik niet vrolijk van ,letterlijk

Iemand soortgelijke ervaringen?

Bvd

Fay
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Spironolacton

Bericht door Nisss »

Ik zou het niet weten. Ik ben wel benieuwd waarom je spironolactone gebruikt en niet crypto? Misschien kan je overstappen naar crypto?
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Heeft niets te maken met mijn vraag, ik heb er mijn redenen voor het niet te gebruiken en niet over te stappen

Fay
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Spironolacton

Bericht door Emma »

Lees dit eens, zonder het allemaal direct voor waar aan te nemen. Maar het kan dus met cortisol te maken hebben.

https://transhormones.wordpress.com/201 ... nolactone/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Ok thx, food for thought, al heb ik op zich weinig problemen met spiro, is het vooral afwijkend dat de laatste 6 weken de werking is verminderd tot bijna nul met bijbehorende gevolgen en naar ik lees komt dat vaker voor na langdurig gebruik

Fay
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Kortom,je weet niet wat je kan geloven

Spironolacton is een kaliumsparend diureticum dat voorgeschreven wordt bij hypertensie (hoge bloeddruk), bij oedeem en als kaliumsparend middel in combinatie met sommige antihypertensiva. Het is een reversibele aldosteron-antagonist en wordt dan ook gebruikt bij de behandeling van het syndroom van Conn (primair hyperaldosteronisme).

Daarnaast wordt dit medicijn gebruikt als onderdeel van HRT bij transitie van man naar vrouw, voor transgenders. Het is immers een steroïde dat de effecten van aldosterone en testosterone kan blokkeren, naast de progesterone-gelijkende effecten. Dit maakt het een erg geschikt medicament

---het is dan ook veiliger dan alternatieven zoals bijvoorbeeld Cyproteronacetaat.-----

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spironolacton
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

uitslag T op 14, normaal op 1, ik zit dus niet te zeuren, , en nu? ja het voelt uiteraard niet ok, ik voel me opgejaagd, onrustig en het gedoe in mijn hoofd begint weer

grrr

snel naar de endo
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Ok dit is dus echt wel klote, heeft iemand ene direct mailadres van de poli???

bvd

fvd

edit, al gevonden
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Aanvuling ,niet alleen lichamelijk merk ik de gevolgen, ook geestelijk, enerzijds heb ik deels mijn assertiviteit en adequaat reageren en handelen terug,(voorheen, een woestijn tussen denken en daden) wat ik toeschrijf aan testo,en denk ik, ik voel me toch best ok?

Ja, maar als je nou zegt, je bent rest van je leven man en blijft je zo voelen zegt er toch meteen een stem, nee!!

De testo maakt me weer behoorlijk aan het jo-jo-en, het verstoord denken en voelen, zoals ik eerder zei, gelazer in mijn hoofd begint weer, om moe van te worden, ik wil rust

Fay
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Spironolacton

Bericht door Benjamin »

Emma schreef: 15 jan 2018, 15:54 Lees dit eens, zonder het allemaal direct voor waar aan te nemen. Maar het kan dus met cortisol te maken hebben.

https://transhormones.wordpress.com/201 ... nolactone/
"Spironolactone causes patient cortisol levels to rise." Off-topic, maar: wow. Ik weet er niet alles van, maar je moet niet fucken met cortisol. Ik heb het omgekeerde probleem. Te weinig / geen. Niet geestig.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Plaats reactie