Nieuwe chat! Zie dit topic.

Spironolacton

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Inmiddels twijfel ik wat ik zal doen, het is kiezen tussen 2 kwaden, ik kwam bij vu terecht met klachten dat de spiro niets meer deed, wat klopte,bleek uit de bloedwaarde,testo 21, inmiddels lijkt het wel weer goed te werken, en liggen daar andro pilletjes klaar, spiro lang slikken is niet goed, van andro ken ik de bijwerkingen,ook niet ok

wat te doen, morgen overleg huisarts dus

Fay
Gebruikersavatar
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco

Re: Spironolacton

Bericht door qtr »

Deze doseringen van spiro komen erg laag op mij over. Het is hier een veelgebruikt middel omdat andro in de VS niet beschikbaar is. In het UCSF-protocol, wat hier veel gevolgd wordt wanneer hormoonbehandeling door eerstelijnszorg wordt voorgeschreven, staat "50mg bid" (bid = twee maal daags) als begindosis, daarna zonodig op te schroeven tot maximaal 200mg bid. Hoeveel iemand nodig heeft loopt ontzettend uiteen, en wil nog wel eens veranderen op den duur (zowel omhoog als omlaag).
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Nadat ik de laatste weken veelvuldig werd gemevrouwd, nog maar eens in de spiegel gekeken, ja zou kunnen, snap het wel, al zie ik graag nog wat vrouwelijker

Tot noch toe vond ik de dosis ok, ik heb van nature al geen erg mannelijk gelaat, en hoe ik me bij die dosis voel is ook belangrijk, geen emotionele dweil tov andro

Maar, na 4 jaar is mischioen wel een beetje klaar mbt de belasting van nieren , en overweeg ik nog om over te stappen op andro, die nu eenmaal sterker werkt dan spiro gemiddeld

Ik heb nog niet besloten, ik slik nog steeds spiro en die blijkt zijn werk weer te doen, geen id wat de oorzaak is geweest van het uitvallen, stress wellicht

Ik kan met andro in huis nu 2 kanten op,maar wil niet gaan jo jo-en, nu weet ik wat ik heb dat is met andro nog een beetje afwachten

Ik kijk het dus nog steeds even aan, een mogelijke srs komt in zicht

Fay
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Spironolacton

Bericht door Ylse »

Fay schreef: 27 feb 2018, 10:22 ok, duidelijk, en ik kan zonder problemen stoppen met spiro en andro nemen? dwz , wel eerst afbouwen neem ik aan,wat ik nu aan het doen ben
Ik ben zonder afbouwen, na een maand of 3 spirogebruik, gestopt. Ook geen andro als vervanger genomen. Bij de eerst volgende controle bij de endo 6 weken later meldde ik dat ik gestopt was. Mijn endo nog heel ongelovig van "oke, dat is dan zeker pas geweest na de bloedafname?".

Op mijn reactie bespeurde ik nog wat ongeloof maar hij deed verder niet moeilijk. Wel gaf hij aan dat de testo in mijn bloed nog lager was dan de meting daarvoor. Het is in het jaar daarna ook niet meer omhoog gegaan.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Spironolacton

Bericht door Anon20180730 »

Fay schreef: 27 feb 2018, 19:53 bloedwaarde,testo 21, inmiddels lijkt het wel weer goed te werken, en liggen daar andro pilletjes klaar, spiro lang slikken is niet goed, van andro ken ik de bijwerkingen,ook niet ok
testo 21? meen dat norm waarde ligt tussen 0,5 en 2.0 nmol/L.
Na enige tijd gebruik van de andro (hoelang weet ik niet precies,) blijft bij afbouw/stoppen van cypro de testo waarde gewoon laag (evenals LH en FSH). Volgens mij kun je in 1x stoppen (of in stappen van 50 naar 25 en 0 Mg)
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Irene schreef: 11 mar 2018, 17:36
Fay schreef: 27 feb 2018, 19:53 bloedwaarde,testo 21, inmiddels lijkt het wel weer goed te werken, en liggen daar andro pilletjes klaar, spiro lang slikken is niet goed, van andro ken ik de bijwerkingen,ook niet ok
testo 21? meen dat norm waarde ligt tussen 0,5 en 2.0 nmol/L.
Na enige tijd gebruik van de andro (hoelang weet ik niet precies,) blijft bij afbouw/stoppen van cypro de testo waarde gewoon laag (evenals LH en FSH). Volgens mij kun je in 1x stoppen (of in stappen van 50 naar 25 en 0 Mg)
Klopt, en die waarde was 21 omdat de hrt niets meer leek te doen,en inmiddels ligt die waarde naar gevoel weer rond 1 zoals eerst, prima zo

inmiddels reactie van een andere endo, ja kan zomaar stoppen, mooi, maar ik wacht nog ff

Fay
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Ok, ik slik nu 10 dagen androkur, en heb vanaf begin last van onregelmatige hartslagen bij tijd en wijle, hoort er niet bij wat mij betreft, of is het gangbaar ? herkennen mensen dat? Is gewenning? Morgen vu contacten, antwoorden welkom

Fay
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Spironolacton

Bericht door TanjaUneken »

Fay schreef: 02 apr 2018, 21:42 Ok, ik slik nu 10 dagen androkur, en heb vanaf begin last van onregelmatige hartslagen bij tijd en wijle, hoort er niet bij wat mij betreft, of is het gangbaar ? herkennen mensen dat? Is gewenning? Morgen vu contacten, antwoorden welkom
Fay
Voor mij niet herkenbaar die onregelmatige hartslag.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

Ok, kijk het ff aan, ben gevoeliger sinds hrt voor bepaalde stoffen zoals cafieine, eens minderen en kijken wat het doet

Fay