Spironolacton

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Spironolacton

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

yep zover was ik ook al,was benieuwd of mensen hier ervaringen hadden, waar je ook weer niet op kan vare, we blijven verschillende mensen, zelf lijkt 10 mg wel erg laag maar vu is extra voorzichtig doodsbang dat etc zzzzzzzzzzzzz

Persoonlijk heb ik ervaren dat andro een stuk sterker werkt maar dat was dan ook 50 mg (met bijbehorende klotige bijwerkingen)

naja, we moeten het maar weer ondervinden

Fay
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Spironolacton

Bericht door Alice »

Is het een ideetje om een orchidectomie te laten doen. Lost het probleem van terug vermannelijking op. Spiro of cypro niet meer nodig en geeft je alle tijd om na te denken hoe je verder wil gaan. Srs ja/nee.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Spironolacton

Bericht door Anon20190501 »

Zelf ben ik enkele maanden geleden van 50 mg naar 25 mg Androcur /dag gegaan (in overleg met Endo).
T staat nog steeds op hetzelfde ultralage (onmeetbare) niveau maar ik ben geen vaatdoek meer.

Omdat ik nu nog niet alle energie van weleer terug heb zou ik willen proberen om naar 12,5 mg (i.e. kwart tabletje) te gaan. Ik ga overleggen met mijn Endo. Zelf heb ik het buikgevoel dat wanneer een vermindering van 25 mg in het geheel geen T stijging veroorzaakt, een bijkomende daling van 12,5 mg ook maar een beperkt effect daarop mogen hebben. Bijvoorbeeld een kleine stijging tot een niveau dat vglbaar is met dat van een cis-vrouw.

Als ik het goed begrepen heb is 10 mg de standaard dosering in D en is het slechts zelden nodig om hoger te gaan.

Suggestie van Alice is ook een goede. Ik ben er inmiddels uit dat ik hoogstwaarschijnlijk dat pad zal volgen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

10 standaard dosering? Ik meen toch echt dat ik in verleden 50 mg slikte, vaatdoek is mooi verwoord, dweilen met kraan open ook, jezus wat een emotioneel mens was ik

sowieso van uit spiro met een testo waarde van inmiddels rond de 7, zal het verschil niet echt te merken zijn, dat is dan op zich wel weer ok maar ik wil wel dat die testo laag blijft en nog wat lager wordt, afwachten of je dat met 10 mg bereikt

van vu krijg ik 3 maanden de tijd dat uit te zoeken,ander gezegd, men wil pas over 3 maanden weer bekijken wat het effect is, ik weet dat zeer waarschijnlijk binnen een week of 2,gebaseerd op mijn ervaringen met andro, ach we gaan aan de bel hangen voor sneller

Fay
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Spironolacton

Bericht door TanjaUneken »

Voor mij is 25 mg/d cypro normaal. Anderen kunnen andere normalen hebben.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Spironolacton

Bericht door stella »

Fay schreef: 26 feb 2018, 17:20 10 standaard dosering? Ik meen toch echt dat ik in verleden 50 mg slikte, vaatdoek is mooi verwoord, dweilen met kraan open ook, jezus wat een emotioneel mens was ik
Het VU heeft afgelopen zomer (ongeveer) de standaard dosis aangepast van 50 naar 25. Daarbij proberen ze die 25 inmiddels naar 10 te verlagen wanneer iemand geen SRS wilt of dat niet op de korte termijn in de planning heeft staan. Meestal is 10 voldoende omdat de E meehelpt met het onderdrukken van de T.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

ok, duidelijk, en ik kan zonder problemen stoppen met spiro en andro nemen? dwz , wel eerst afbouwen neem ik aan,wat ik nu aan het doen ben
Gebruikersavatar
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Spironolacton

Bericht door TanjaUneken »

Fay schreef: 27 feb 2018, 10:22 ok, duidelijk, en ik kan zonder problemen stoppen met spiro en andro nemen? dwz , wel eerst afbouwen neem ik aan,wat ik nu aan het doen ben
Is er een arts die jou begeleid, of zoek je het gewoon allemaal zelf uit en laat je je leiden door lekenadviezen?
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Spironolacton

Bericht door Fay »

vu, niet bereikbaar,tot dan zoek ik het idd zelf wel ff uit en in overleg met huisarts die me morgen terug belt, tot die tijd vraag ik in de rondte everywhere