Nieuwe chat! Zie dit topic.

Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Ylse »

Dan ben je 50 geworden en het Bevolkingsonderzoek noord stuurt je een brief met een oproep voor het maken van een uitstrijkje. Aangezien ik geen baarmoeder heb gekregen en dus ook geen baarmoederhals heb leek dit mij een niet erg zinvolle actie.

Dus ik heb eerst maar eens een medisch geschoolde vriendin geraadpleegd en gevraagd of dit voor mij zin had. Zij gaf aan dat er bij mij niks uit te strijken viel dus dat ik me wel kun afmelden. Dat heb ik dan ook maar gedaan op de website www.bevolkingsonderzoeknoord.nl door middels mijn DigiD in te loggen. Of de rest van Nederland dit ook op deze manier kan doen weet ik niet, wellicht even onderzoeken.

Overigens kan je je altijd weer aanmelden voor het onderzoek.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Anon20190122 »

Heb mezelf ook afgemeld toen nog per brief ik zag het nut er ook niet van in.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Alice »

Ook afgemeld voor borstkanker- prostaat onderzoek.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door diederique »

Alice schreef: 08 feb 2018, 14:33 Ook afgemeld voor borstkanker- prostaat onderzoek.
Afmelden voor uitstrijkje begrijp ik, maar borstkanker en prostaat? Kun je het toelichten?
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Anon20190501 »

diederique schreef: 08 feb 2018, 20:48
Alice schreef: 08 feb 2018, 14:33 Ook afgemeld voor borstkanker- prostaat onderzoek.
Afmelden voor uitstrijkje begrijp ik, maar borstkanker en prostaat? Kun je het toelichten?
Volgens [ik dacht UZ Gent] hebben transvrouwen idd in theorie evenveel kans op borstkanker als cisvrouwen.
Prostaatkanker ontstaat door de langdurige blootstelling aan T. Wanneer er geen begin is van prostaatkanker bij de start van HRT is er vrijwel geen kans meer dat deze zich nadien nog ontwikkelt. Wanneer dat wel het geval is volstaat HRT / orchidectomie niet (altijd) om de kanker te stoppen/genezen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Alice »

Dat de kans op borstkanker, waarvoor die screening gedaan wordt, bij een MtF transgender die een srs heeft ondergaan heeft nihil is zo ook is de kans prostaat problemen nihil na een srs.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Anon20190501 »

Alice schreef: 08 feb 2018, 21:54 Dat de kans op borstkanker, waarvoor die screening gedaan wordt, bij een MtF transgender die een srs heeft ondergaan heeft nihil is
Alsjeblief:

https://transgenderinfo.be/m/zorg/vervr ... eacologie/

Zie kopje "borstonderzoek", evenals de laatste zin op de pagina.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Ylse »

Wij zouden dan ook durven stellen dat de richtlijnen die gelden voor cis vrouwen (een uitstrijkje om de drie jaar) best ook van toepassing zijn voor trans vrouwen.
Dit viel mij dan weer op in het door Sigrid benoemde artikel. Ik twijfel nu toch ernstig of ik niet alsnog dat uitstrijkje laat maken.

Zijn er dames die het gedaan hebben? Zo ja, wat was de reactie van de arts? En werd er überhaupt wat gevonden? (zonder in details te hoeven treden)
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Alice »

"Borstonderzoek
Zowel mammografie als echografie van de borsten zijn technisch mogelijk en beide onderzoeken werden zeer goed aanvaard door trans vrouwen. uit onderzoek blijkt dat de vrouwen de onderzoeken als bijna pijnloos ervoeren zodat uiteindelijk nagenoeg alle vrouwen de intentie hadden in te gaan op een uitnodiging voor een mammografie. Uitgaande van deze bevindingen, en aangezien er nog geen duidelijkheid is over het precieze risico op borstkanker bij trans vrouwen, kunnen we stellen dat borstkankerscreening op dezelfde manier moet gebeuren als in de algemene populatie (dus tweejaarlijks vanaf de leeftijd van 50 jaar, vroeger als er in de familie verschillende gevallen van borstkanker voorkomen)."

Er is wel degelijk onderzoek daarna gedaan. Met als algemeen resultaat; het is misschien een enkele keer voorgekomen dat een transgendervrouw voor borstkanker behandeld moest worden maar zeker is het niet.
Een van de oorzaken dat cisvrouwen borstkanker kunnen ontwikkelen is dat zij langdurig en erg wisselend hormonaal leven, hebben, ondergaan dit in tegenstelling van transvouwen die veelal een kortere periode en met lagere en gelijkmatige hormoonspiegels te maken heeft.
Ik kan mij in die verklaring vinden en vind het niet nodig om die screening te ondergaan.

Natuurlijk moet ieder voor zichzelf een afweging maken over wel of niet gaan.
20% van de NL vrouwen die aangeschreven zijn komt niet opdagen voor een borstkanker onderzoek.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door AnnaNannette »

Bevolkingsonderzoek borstkanker heeft wel degelijk zin, ik heb een vorm van borstkanker gehad, die had evt eerder ontdekt kunnen zijn dmv bevolkingsonderzoek. Maar dat was bij mij zo'n 2 jaar geleden toen, kreeg net de oproep toen ik pet/ct scan had laten maken, en dan is het weinig zinvol. Baarmoederhalskanker is onmogelijk, want je hebt geen baarmoederhals, neovagina heeft geen baarmoederhals. Prostaatkanker daar is de kans klein op, en die oproep krijg je niet als je officieel als vrouw te boek staat.