Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Anon20190501 »

diederique schreef: 09 feb 2018, 14:13 Aan de opmerkingen over borstkanker heb ik weinig toe te voegen; doen! Oproep niet voorbij laten gaan. Prostaatkanker, hoewel het risico verschrikkelijk klein is, is bij transvrouwen nauwelijks te screenen. Alleen PSA kan een aanwijzing zijn om nader onderzoek te doen. De standaard aanpak, jaarlijkse controle via de anus werkt niet bij post op wtf aangezien de neovagina in de weg zit. Enige oplossing is controle voorlangs door de vagina. Aangezien niemand hier te lande daar enige ervaring mee heeft is de kans op vals positief of negatief veel te groot. Enige oplossing is om bij een sterk verhogende psa / plasklachten vlgs mannelijk patroon middels echografie uitsluitsel te krijgen.
Geen idee hoe de situatie in NL is, maar in België is de officiële info van transgenderinfo.be de volgende

"Transvaginale echografie van de prostaat levert goede resultaten op en laat een degelijke evaluatie van de prostaat toe. Transvaginale echografie is dan ook het eerste aangewezen onderzoek wanneer afwijkingen aan de prostaat worden vermoed. "
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker

Bericht door Anon20190516 »

Rikki schreef: 25 mar 2019, 18:56 @Marijn
Daarom heb ik besloten om morgen even de huisartsenpraktijk te bellen voor advies(daar moet ook het uitstrijkje gemaakt worden )
Volgende week vrijdag moet ik toch naar de praktijk ondersteuner dan vraag ik het wel aan haar..voelt nogal ongemakkelijk de assistente te bellen met zo’n vraag
Offline