Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wanneer krijg je HRT?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door Anon20190501 »

Sara schreef: 10 feb 2018, 16:45 Even ervan uitgaande dat dit een echte eis is van deze psycholoog, hoe zouden die 24 uur er dan uit moeten zien? Mag het een weekenddag zijn of moet je ook een dag als vrouw naar je werk? Ik vind het idee achter een real-life experience-periode niet gek, maar dat is wel wat meer dan 'een dag in het leven van' denk ik. (Leren) functioneren in je wensgeslacht doe je denk ik niet binnen een dag.
Ik denk dat 24/7 bedoeld wordt.

Overigens is mijn devies ook nog steeds, en dit sedert het begin van mijn transitie ongeveer: zo snel als het kan maar zo traag als het moet. Ook wel: zachtjes aan dan breekt het lijntje niet. Vaak zet ik slechts babysteps. Maar ik heb er inmiddels al heel veel gezet. Deze aanpak werkt voor mij. Nog geen enge dagen meegemaakt.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door Sara »

Ok dat klinkt inderdaad iets logischer 😁

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik vind het dus op zich geen gek idee om toch al zoveel als praktisch mogelijk in je wensgeslacht proberen te leven. Het lijkt me heel nuttig om erachter te komen hoe het nu is om (als MtF) gezien te worden als vrouw, of gezien te worden als man terwijl je je als vrouw presenteert. Het zijn toch dingen waar je in de toekomst mee te maken gaat krijgen, mocht je een definitieve 'overstap' overwegen.

Ik heb geen transitiewens, maar het presenteren als vrouw en eropuit gaan heeft voor mij wel dingen in perspectief gezet. Dat zou ook kunnen samenhangen.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door Fay »

Persoonlijke ervaringen, zonder hrt voelde ik me op zijn minst volkomen belachelijk en doodongelukkig, en ik ging dan ook niet naar buiten als zijnde het vrouwelijke geslacht, eenmaal toen hrt begin te werken, pas toen werd ik comfortabel met mezelf, pas toen ging ik stappen zetten, hrt is voor mij bijna een life line, zonder red ik het niet want dan ben ik hormonaal man en that aint me

Fay
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door Benjamin »

Sara schreef: 10 feb 2018, 17:31 het presenteren als vrouw en eropuit gaan heeft voor mij wel dingen in perspectief gezet. Dat zou ook kunnen samenhangen.
Interessant. Spin-off-waardig.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door AnneCeleste »

De eis om 24/7 'als vrouw' te leven is een verouderd concept en als je je daar niet prettig bij voelt dan hoef je je daar helemaal niet aan te houden. En niet alleen is die eis onzin, maar niemand kan zeggen dat je nu niet 'als vrouw' door het leven gaat. Die definitie is helemaal aan jezelf en waar jij je goed bij voelt.

Mijn psycholoog probeerde mij deze eis ook te verkopen en vertelde zelfs dat dit uit de WPATH Standards of Care kwam (wat dus niet waar is).
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door Anon20190122 »

Is niet helemaal raar dat ze dit stellen hrt is redelijk definitief.
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door Annet »

Wat ik niet begrijp is wat er op tegen is als je wel als vrouw gaat leven direct en wel aan die eis te voldoen je wil dit toch.
Ik praat misschien wel makkelijk maar ik heb het wel zo gedaan op de ene dag man andere dag vrouw, dan ben je er maar door.
Ik snap heus wel dat met werk het wel anders is en dat je dat wat moet voor bereiden met je baas, maar in je vrije tijd wel. het in een keer doen dan ben je er het snelst door heen. kleine stapjes lijke mij niet handig en stress voller dan moet je steeds naar denken waneer dit en waneer dat.

Toen bij mij geconstateerd was dat ik genderdisforie had was dat een op luchting en wou ook niet anders meer dan vrouw zijn en ben daar aan gaan werken om het beeeld kompleet te krijgen, en dan straal je het ook uit en hebben mensen er vreede mee. Mijn ervaring is als je twijfelt dan begin je op te vallen en gaan mensen kijken, en tuurlijk heb ik ook wel getwijfelt maar dan had ik het idee dat mensen meer keken. En nu vind ik het wel spannend als ik naar een vergardering moet waar ik jaren als man ben geweest en nu als vrouw maar dat is mij ook al mee gevallen hele boel herkenden mij niet meer en daarna alleen maar goede opmerkingen.

groetjes Annette
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door janine2363 »

Phoenix_the_II schreef: 10 feb 2018, 14:15 Mijn psycholoog vertelde me dat ik al 24 uur als vrouw moet leven voordat ik HRT zou kunnen krijgen...
Waar het om gaat is dat je in jezelf gelooft en als de psycholoog dat in je herkent krijg je wel je verwijzing
Als je zelf twijfelt en dat uitstraalt, wel, ...

Omdat je schreef dat je steun heb van vrienden en familie zou het toch geen slecht idee zijn om (samen) eens
als jezelf de deur uit te gaan. Dat voelt (na misschien wat zenuwachtigheid) gewoon goed, wordt je blij van en
de rest volgt dan wel.
Gebruikersavatar
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door qtr »

"Real life experience" als voorwaarde voor HRT maakt geen deel meer uit van de officiële WPATH Standards of Care. Kun je zelf hier nalezen: https://s3.amazonaws.com/amo_hub_conten ... (2)(1).pdf Een psycholoog die dat wel beweert loop gewoon achter. Er moet wel sprake zijn van genderdysforie gedurende 6 maanden, maar dat betekent niet dat je dus ook 6 maanden bij een psycholoog moet lopen. Een arts gaat ook niet tegen een patient die al 6 maanden last van een verstopte neus zeggen "bewijs dat maar eens, ik geloof er niets van." Die krijgt gewoon een diagnose van chronische bijholteontsteking, en dat kan voor genderdysforie precies zo.

Er is nog wel sprake van 12 maanden "living in a gender role that is congruent with their gender identity" als voorwaarde voor sommige operaties, maar wie goed leest ziet al gauw dat dit een rekbare betekenis heeft; immers, "Other individuals affirm their unique gender identity and no longer consider themselves either male or female. [...] Greater public visibility and awareness of gender diversity (Feinberg, 1996) has further expanded options for people with gender dysphoria to actualize an identity and a gender role and expression that is comfortable for them." Staat allemaal zwart op wit in de SoC; je moet dan wel 12 maanden in een "gender role" leven die "congruent met de identiteit" is, maar daar kun je zelf invulling aan geven. Een psycholoog die "real life experience" ziet als een vereiste dat je jezelf in precies hetzelfde hokje moet duwen waar cis-vrouwen zich nou net eindelijk een beetje aan ontworsteld hadden, die loopt wederom gewoon achter.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wanneer krijg je HRT?

Bericht door Anon20190122 »

Rle is in Nederland wel degelijk nog een vereiste om aan de hrt te geraken en is in Nederland zo goed als dichtgetimmerd door de Genderteam's.

Dit is buiten wat ik er van denk want ik ben van mening dat een huisarts prima een hrt kan doen.