Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
LanaDiode
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2013, 14:57
Gender: Vrouw
Locatie: Zandvoort

Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door LanaDiode »

Hai hallo, Vraagje:

Ik ga tijdelijk de Systen100 (Estradiol) pleisters vervangen ivm een zeer zonnige vakantie op een giga mooi Grieks eilandje.
Mijn ervaring is dat ze meestal heel goed blijven zitten, maar per ongeluk een paar straaltjes zon erop en ze laten vrijwel direct los.
Dit overlegt met mijn huisarts, ik mag 1 week voor de vakantie (testen hoe het gaat) en dan 2 weken op vakantie de pleisters vervangen door pillen.
Doe dit alleen die periode, want ik weet wat het probleem is van pillen t.o.v de pleisters, dus het blijft een tijdelijk verhaal.

Nu de vraag: Welke pillen ? Ik kreeg het advies (via via) gewoon de Estradiol tabletten (generiek) of Progynova. Ik wil graag weten van mensen die hier ervaring mee hebben wat de beste keus is.

Voor iedereen die denkt, oelala huisarts ?! Ja ik weet het, sta al 9 maanden op de wachtlijst bij het VUmc en kan dat niet versnellen. Dat hebben een aantal van jullie denk ik 19 juni ook gehoord in het VUmc op de voorlichtingsavond. Mijn huisarts heeft ervaring met begeleiden van diverse Transgenders van piepjong tot een heel stuk ouder. Dit voordat ik daar iets over te horen krijg. Ik wil dus alleen weten welke pillen kan ik het beste vragen. Hij zal mijn ' advies' denk ik opvolgen.

Thanks voor je meedenken alvast.
Lana.
You don’t talk yourself into gender dysphoria.
I just want to be myself !!
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Jannet V »

Pleisters mag je ook niet blootstellen aan zonlicht. Maar als het tijdelijk is zou ik gewoon even niets doen, die twee weken overleef je wel.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
LanaDiode
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2013, 14:57
Gender: Vrouw
Locatie: Zandvoort

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door LanaDiode »

Nee, dan moet ik er wel 28 +++ meenemen, dure hobby. Ik woon op ongeveer 2 minuten lopen van Zandvoorste strand, dus weet hoe groot het probleem is. Ik ga zeker vervangen, het is echt geen doen anders en ik lig niet rustig te relaxen op het strand van mijn zeer zuur verdiende vakantiecentjes. Dat is dus geen optie. Ik wil gewoon weten wie er ervaring heeft met pillen en welke.
You don’t talk yourself into gender dysphoria.
I just want to be myself !!
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Alice »

Bij gebruik pillen loop je een groter risico op trombose, is wel leeftijd gebonden, maar je huisarts zal daar meer mee bekend zijn. Generieke of merk tabletten zijn gelijk in samenstelling van de werkzame stof. Mogelijk kunnen verschillen in de hulpstoffen zijn die een andere gebruikservaring zou kunnen geven maar dit is geheel persoonlijk. Je hebt ook nog de gel optie (beter).
Laatst gewijzigd door Alice op 02 jul 2018, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Jannet V »

Twee minuten lopen van het Zandvoortse strand en dan ga je naar Griekenland??? ;)
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Anon20190122 »

Systen 100 kan je vervangen door 4mg progynova.

Zou een maand voor je vakantie de ruil al maken voor het geval je niet goed op progynova zou reageren!
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Fiona »

Ik gebruik systen 100, maar tijdens de warme dagen als ik veel zwem gebruik ik progynova 2 x daags 2 mg.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Anon20190122 »

Jannet V schreef: 02 jul 2018, 17:22 Pleisters mag je ook niet blootstellen aan zonlicht. Maar als het tijdelijk is zou ik gewoon even niets doen, die twee weken overleef je wel.
Werkelijk wat een vreselijk advies!
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Jannet V »

tanisha schreef: 03 jul 2018, 11:01
Jannet V schreef: 02 jul 2018, 17:22 Pleisters mag je ook niet blootstellen aan zonlicht. Maar als het tijdelijk is zou ik gewoon even niets doen, die twee weken overleef je wel.
Werkelijk wat een vreselijk advies!
Ja, erg hè?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Tijdelijke vervanging Systen100 pleisters

Bericht door Fiona »

Je mag wel met een pleister in de zon, maar zorg dan dat de pleister wel is afgedekt. Een voor mijn operatie mocht ik een aantal weken geen hormoonpleisters of pillen slikken. Ik ben er niet dood aan gegaan. Jannet V heeft wel gelijk. Dus zo'n vreselijk advies is het nu ook weer niet.