In transitie zijn en vliegen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

In transitie zijn en vliegen

Bericht door Maaikedegeest »

Goedenavond allemaal,

Iets houd mij een beginnende transgender al enige tijd bezig.
September ga ik op vakantie en nu is mijn situatie als volgt:
Ik heb 31ste januari dit jaar mijn intake gehad en mijn vervolg stap is nu gesprekken met een psycholoog.
Helaas wacht ik nu nog steeds op de oproep hier voor.
Ondertussen leef ik als vrouw behalve op mijn werk.
Daarbuiten dus wel.
Nu is mijn ID kaart nog niet aangepast maar nu wil ik wel als vrouw op vakantie naar Frankrijk.
Normaal pak ik de auto hier voor maar deze keer hebben mijn vriendin en ik besloten om te gaan vliegen.

Nu is mijn vraag dus kan ik als vrouw gaan vliegen ondanks dat mijn ID kaart nog steeds mannelijk is?

Liefste ga ik namelijk gewoon als vrouw vliegen dan voel ik mij het prettigste.

Hopelijk kunnen jullie advies geven of eventueel eigen ervaringen delen. Ik ben zeer benieuwd.

Groetjes Maaike.
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Maaikedegeest »

Mijn excuus deze post staat volgens mij in een verkeerd gedeelte van het forum.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Jer158 »

De gegevens op je vliegticket moeten overeenkomen met je gegevens op je ID, inclusief geslacht. Dat is de enige eis. Verder is het handig als je enigszins op je pasfoto lijkt, maar ze zijn wel wat gewend bij de douane
Hung her from the branches of a mango tree
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Minne »

Ik vlieg best vaak en ik had bij het VU gevraagd om een brief waarin uitgelegd word dat ik bezig ben met een medische transitie en dat mijn uiterlijk wellicht niet lijkt op wat er in mijn paspoort staat, en die heb ik netjes gekregen(in het Engels-wel zo handig)en neem ik mee als ik moet vliegen. Ik heb 'm niet nodig gehad maar het is een fijn idee om 'm te hebben, dus gezien je de intake al gehad heb zou je ze kunnen mailen om te vragen om zo'n brief?
Gebruikersavatar
Luuk
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jul 2017, 10:51
Gender: Trans FtM

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Luuk »

Ik ben vanaf Schiphol naar Palma en Malaga gevlogen. Dit met mijn oude ID. Wat mij opvalt bij het inchecken is dat ze niet eens naar je foto kijken maar alleen naar je naam en geboortedatum. Bij transvisie kan je ook een genderidentiteitskaart aanvragen dat houdt het volgende in: Patiëntenorganisatie Transvisie geeft een genderindentiteitskaart uit. Dit is een kaart die gebruikt kan worden samen met een officiële ID-kaart of paspoort in al die situaties die tot verwarring kunnen leiden omtrent je identiteit. Misschien wel handig :)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Emma »

Als de foto klopt, kraait er geen haan naar. Bij het bijna standaard fouilleren omdat het poortje weer eens af ging, werd ik destijds, ook met die M nog in mijn paspoort, gewoon door een vrouw gefouilleerd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Mirthe_s »

Ik werd vorige week apart genomen. Want V in het paspoort en er was toch iets opmerkelijks bij het kruis. Na enige uitleg kon ik door
Gebruikersavatar
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Simon »

Mirthe_s schreef: 26 jul 2018, 13:38 Ik werd vorige week apart genomen. Want V in het paspoort en er was toch iets opmerkelijks bij het kruis. Na enige uitleg kon ik door
Daar kijken ze inderdaad wel naar, bobbels die niet overeenkomen met het geslacht in het paspoort. Voor FtM's schijnen packers ook bijna standaard gecontroleerd te worden (wat ik overigens snap, maar het is wel een beetje ongemakkelijk).
Groetjes,

Simon
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Jer158 »

Remi schreef: 27 jul 2018, 11:23
Mirthe_s schreef: 26 jul 2018, 13:38 Ik werd vorige week apart genomen. Want V in het paspoort en er was toch iets opmerkelijks bij het kruis. Na enige uitleg kon ik door
Daar kijken ze inderdaad wel naar, bobbels die niet overeenkomen met het geslacht in het paspoort. Voor FtM's schijnen packers ook bijna standaard gecontroleerd te worden (wat ik overigens snap, maar het is wel een beetje ongemakkelijk).
Dat ligt iets genuanceerder. Je paspoort heeft normaal gesproken geen invloed op het fouilleren of op welke bobbels gesignaleerd worden. Paspoorten worden pas later gecontroleerd en door andere mensen. De enige (gendergerelateerde) reden dat iemand bij de scanners / het fouilleren naar je paspoort zal vragen is als ze je niet kunnen plaatsen als M/V en dat niet aan je willen vragen.

Of ze bobbels signaleren hangt af van hoe ze je genderen. Genderen ze je als vrouw, dan zal een bobbel bij het kruis ze verbazen. Genderen ze je als man, dan kunnen bobbels op de borst onverwacht komen. Soms zullen ze zich dan realiseren wat de situatie is, maar soms zullen ze uitleg nodig hebben.

Helemaal leuk zijn de 'full body scanners' die ze tegenwoordig hebben. Voordat je daarin stapt moeten ze op een knop man of vrouw drukken. Dit bepaalt welke bobbels er gesignaleerd gaan worden en welke niet. De machine geeft dan aan welke regio's 'verdacht' zijn zodat de beambte je daar kan bevoelen.

Packers voor FTM's worden niet als bijzonder aangemerkt als (1) de persoon als man gelezen wordt, en (2) het een zachte packer is die enigszins natuurlijk voelt.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2946
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: In transitie zijn en vliegen

Bericht door Marica »

Daarom alleen al moet dat binaire man vrouw denken bij het gebruik van zo'n scanner opnieuw onder de loep.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)