(Zorgverzekering) Vraagje voor een vriendin

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia

(Zorgverzekering) Vraagje voor een vriendin

Bericht door Aileen »

die zelf nauwelijks Nederlands spreekt en deze dus niet zelf kan stellen :-P

Ze gaat vanaf maandag in Nederland via een Pools uitzendbureau werken totdat Monika haar zaakjes rond heeft en dan kom ik naar Nederland voor een paar maanden om mijn papierwerk te regelen en te helpen met het zoeken van een woning in de regio Kranenburg. Tot die tijd zal ze dus wonen in Emmerich en werken in Arnhem.

Nu zal ze via het Poolse uitzendbureau een soort basisverzekering krijgen, want dat zijn ze verplicht, maar het plan is dus wel om op termijn een "normale" ziektekostenverzekering af te sluiten - waarschijnlijk zodra Monika haar nieuwe baan heeft en ik van het najaar een paar maanden overkom. Haar plan is dus om in Nederland de SRS te regelen, ze heeft in Polen al het volledige juridische traject afgerond en zit al ruim vier jaar aan de HRT.
Ervanuitgaande dat ze woonachtig is in Kranenburg of Emmerich, werkt in Arnhem of Nijmegen en dus een verzekering via Nederland heeft lopen, hoe zou zij dit het beste verder kunnen vervolgen? Welke zorgverzekeraar is het meest transvriendelijk? Moet ze zich aanmelden bij het VU of kan dit ook via Stepwork als ze een verwijzing wilt om geopereerd te worden? En hoe lang zou dit ongeveer duren om deze verwijzing te krijgen als migrant die aantoonbaar al vier jaar HRT heeft en de "V" (of in haar geval, de "K") in haar ID kaart heeft staan?
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: (Zorgverzekering) Vraagje voor een vriend

Bericht door Emma »

VUmc lijkt me een heilloze weg... wat meteen, zolang de zorg in NL niet gedecentraliseerd is, het probleem oplevert dat er buiten VUmc en UMCG geen SRS wordt uitgevoerd. Stepwork kan alleen maar doorverwijzen, en het zou best eens kunnen dat ze tussen de papieren al iets heeft dat goed genoeg is om voor een SRS verklaring volgens de SoC van WPATH door te gaan.
Ik wil daarmee niet zeggen dat de moed meteen maar opgegeven moet worden. Neem contact met VUmc op, en vraag het. Overigens, Bouman en Buncamper probeerden ooit bij te klussen buiten het VUmc om. Geen idee of dat nog zo is, de website bestaat nog. http://www.gendersurgeryamsterdam.com

Ik hoop binnenkort van de SKGZ een uitspraak te krijgen over wat er bij de Nederlandse zorgverzekering voor een buitenlandse SRS vergoed mag worden. Want dat zou dan nog een alternatief zijn, op basis van een NL verzekering een SRS in D of B of waar dan ook krijgen. Want ook daar is beweging...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: (Zorgverzekering) Vraagje voor een vriendin

Bericht door Marijn »

Pin me hier niet op vast, maar zeker voor Stepwork lijkt Achmea (Zilveren Kruis) zo langzaam aan de beste optie te worden. Op basis van wat Hrafn en ik bij Stepwork te horen krijgen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown