Energieverlies bij hormonen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Plaats reactie
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Energieverlies bij hormonen

Bericht door anon20181206 »

Ik lees regelmatig dat bij de hormoonkuur de energie inzakt en vermoeidheid kan opspelen.
Waarom is dat zo?
Veerle Mertens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jun 2014, 18:17
Gender: Vrouw

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door Veerle Mertens »

Je lichaam zal moeten wennen aan de hormonen. Hormonen zijn immers stofjes die veel zaken regelen. Je testosteron ''vaar'' je als het
ware op. Als dat weg valt merk je dat in je vermoeidheid (stofwisseling)

Ik zelf heb hier een negatieve ervaring mee. Op het laatst sliep ik zo 15 uur per dag en was door en door vermoeid. Dit heeft jaren
aangehouden. Natuurlijk is dat voor iedereen verschillend.

De cyproteron hakte er bij mij hard in. Spironolacton/finasteride bleek een beter alternatief.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door Jannet V »

Je kunt niet varen op andere ervaringen. Vergelijk het maar met een zwangerschap, voor iedereen is het anders.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door Jannet V »

En voordat er weer reacties komen dat het niet de vraag was. Hormonen hebben bijwerkingen en die bijwerkingen zijn niet voor iedereen het zelfde. Sommige mensen hebben last van een energie dip en vermoeidheid. Sterker nog er zijn mensen die depressief worden maar ook die juiste het tegenovergestelde ervaren. Bij mij was cyproteron een geschenk uit de hemel, ik werd pas depressief toen ik een poosje ben gestopt. En de estradiol bleek gewoon bij mij te horen, kreeg er zelfs meer energie door en nog steeds. Niet dat je er veel aan hebt, omdat het voor iedereen anders is.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door anon20181206 »

Elk antwoord is welkom.
Ik absorbeer ze, en pas ze toe op mijn eigen situatie, ik kan vooruitzien en daarop mijn planning aanpassen, met variabelen daarop.
Dus brandt los met de ervaringen :)
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia
Contacteer:

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door Aileen »

Nergens last van gehad. Slaap nog steeds zes tot zeven uur per nacht.

Slik 50 mg spironol en 4 mg estrofem per dag, 25/2 in de ochtend en 25/2 in de avond.

Mijn testosteron is gedaald van 25 nmol/l via 10 nmol een maand gelden naar 6 nmol/l nu, en ik wens tussen de 2.5 en 3.0 uit te komen. Mijn estradiol is gestegen in dezelfde tijd van 100 pre-HRT tot 240 vorige maand en ongeveer 300 nu. Dit hoop ik te zien stabiliseren op 400-500. Zaak is om de tijd te nemen, je eerste puberteit gaat ook niet van de ene dag op de andere, je tweede zal dat ook niet doen - forceer je dat wel, raakt je lichaam in de war. Tevens worden er vaak veel te hoge doseringen cyproteronacetaat voorgeschreven -> je zal de hoeveelheid transvrouwen met testosteronwaarden in de 0.1-0.5 nmol/liter - of zelfs lager - niet de kost willen geven, terwijl cisvrouwen doorgaans tussen de 1.5 en 3 zitten, en waar 1 tot 4 "normaal" is.

Uiteindelijk vermoed ik dat veel transvrouwen extreem vermoeid raken door door veel te lage testosteronwaardes of door veel te snel de hormoonspiegels om te willen gooien, terwijl je lichaam daarmee zou helpen als je het de tijd geeft - op het moment dat het lichaam gewoon raakt aan de nieuwe "normaal" gaat het vanzelf androgenen omzetten in oestrogenen. Gewoon rustigaan doen en de boel regelmatig laten controleren :-)
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door Irisaperture »

Aileen schreef: 10 aug 2018, 20:00 Uiteindelijk vermoed ik dat veel transvrouwen extreem vermoeid raken door door veel te lage testosteronwaardes of door veel te snel de hormoonspiegels om te willen gooien, terwijl je lichaam daarmee zou helpen als je het de tijd geeft - op het moment dat het lichaam gewoon raakt aan de nieuwe "normaal" gaat het vanzelf androgenen omzetten in oestrogenen. Gewoon rustigaan doen en de boel regelmatig laten controleren :-)
Zelf heb ik, deels op aanraden van het VU, maar ook omdat ik zelf gewoon echt geen idee had wat ik nou moest, eerst 4 maanden alleen de testosteronremmer geslikt (Het VU waarschuwde me dat de overgang op die manier meestal minder heftig is) en daarna pas met de hormonen begonnen.
Maar na een halvering van mijn cyproteron bijna een jaar later ben ik helaas niet minder vermoeid geworden, maar merk ik het wel nadrukkelijk aan mijn libido.

Mijn gendertherapeut zei ook dat een tweede puberteit niet niks is en dat mijn lichaam er misschien heel erg heftig op reageert.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Energieverlies bij hormonen

Bericht door Wolfy_girl »

Bij mij is het wel heel heftig sinds ik ben begonnen met hormonen + cypro. Ik kan gerust een halve dag rondslapen als ik wil. Hopelijk brengt de orchi daar wat verandering in.
Plaats reactie