Pagina 1 van 1

Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 09 aug 2018, 09:19
door anon20181206
Ik lees regelmatig dat bij de hormoonkuur de energie inzakt en vermoeidheid kan opspelen.
Waarom is dat zo?

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 09 aug 2018, 20:15
door Veerle Mertens
Je lichaam zal moeten wennen aan de hormonen. Hormonen zijn immers stofjes die veel zaken regelen. Je testosteron ''vaar'' je als het
ware op. Als dat weg valt merk je dat in je vermoeidheid (stofwisseling)

Ik zelf heb hier een negatieve ervaring mee. Op het laatst sliep ik zo 15 uur per dag en was door en door vermoeid. Dit heeft jaren
aangehouden. Natuurlijk is dat voor iedereen verschillend.

De cyproteron hakte er bij mij hard in. Spironolacton/finasteride bleek een beter alternatief.

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 09 aug 2018, 21:04
door Jannet V
Je kunt niet varen op andere ervaringen. Vergelijk het maar met een zwangerschap, voor iedereen is het anders.

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 09 aug 2018, 22:10
door Jannet V
En voordat er weer reacties komen dat het niet de vraag was. Hormonen hebben bijwerkingen en die bijwerkingen zijn niet voor iedereen het zelfde. Sommige mensen hebben last van een energie dip en vermoeidheid. Sterker nog er zijn mensen die depressief worden maar ook die juiste het tegenovergestelde ervaren. Bij mij was cyproteron een geschenk uit de hemel, ik werd pas depressief toen ik een poosje ben gestopt. En de estradiol bleek gewoon bij mij te horen, kreeg er zelfs meer energie door en nog steeds. Niet dat je er veel aan hebt, omdat het voor iedereen anders is.

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 10 aug 2018, 00:22
door anon20181206
Elk antwoord is welkom.
Ik absorbeer ze, en pas ze toe op mijn eigen situatie, ik kan vooruitzien en daarop mijn planning aanpassen, met variabelen daarop.
Dus brandt los met de ervaringen :)

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 10 aug 2018, 02:11
door Alice

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 10 aug 2018, 20:00
door Aileen
Nergens last van gehad. Slaap nog steeds zes tot zeven uur per nacht.

Slik 50 mg spironol en 4 mg estrofem per dag, 25/2 in de ochtend en 25/2 in de avond.

Mijn testosteron is gedaald van 25 nmol/l via 10 nmol een maand gelden naar 6 nmol/l nu, en ik wens tussen de 2.5 en 3.0 uit te komen. Mijn estradiol is gestegen in dezelfde tijd van 100 pre-HRT tot 240 vorige maand en ongeveer 300 nu. Dit hoop ik te zien stabiliseren op 400-500. Zaak is om de tijd te nemen, je eerste puberteit gaat ook niet van de ene dag op de andere, je tweede zal dat ook niet doen - forceer je dat wel, raakt je lichaam in de war. Tevens worden er vaak veel te hoge doseringen cyproteronacetaat voorgeschreven -> je zal de hoeveelheid transvrouwen met testosteronwaarden in de 0.1-0.5 nmol/liter - of zelfs lager - niet de kost willen geven, terwijl cisvrouwen doorgaans tussen de 1.5 en 3 zitten, en waar 1 tot 4 "normaal" is.

Uiteindelijk vermoed ik dat veel transvrouwen extreem vermoeid raken door door veel te lage testosteronwaardes of door veel te snel de hormoonspiegels om te willen gooien, terwijl je lichaam daarmee zou helpen als je het de tijd geeft - op het moment dat het lichaam gewoon raakt aan de nieuwe "normaal" gaat het vanzelf androgenen omzetten in oestrogenen. Gewoon rustigaan doen en de boel regelmatig laten controleren :-)

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 23 nov 2018, 09:01
door Irisaperture
Aileen schreef:
10 aug 2018, 20:00
Uiteindelijk vermoed ik dat veel transvrouwen extreem vermoeid raken door door veel te lage testosteronwaardes of door veel te snel de hormoonspiegels om te willen gooien, terwijl je lichaam daarmee zou helpen als je het de tijd geeft - op het moment dat het lichaam gewoon raakt aan de nieuwe "normaal" gaat het vanzelf androgenen omzetten in oestrogenen. Gewoon rustigaan doen en de boel regelmatig laten controleren :-)
Zelf heb ik, deels op aanraden van het VU, maar ook omdat ik zelf gewoon echt geen idee had wat ik nou moest, eerst 4 maanden alleen de testosteronremmer geslikt (Het VU waarschuwde me dat de overgang op die manier meestal minder heftig is) en daarna pas met de hormonen begonnen.
Maar na een halvering van mijn cyproteron bijna een jaar later ben ik helaas niet minder vermoeid geworden, maar merk ik het wel nadrukkelijk aan mijn libido.

Mijn gendertherapeut zei ook dat een tweede puberteit niet niks is en dat mijn lichaam er misschien heel erg heftig op reageert.

Re: Energieverlies bij hormonen

Geplaatst: 24 nov 2018, 19:59
door Wolfy_girl
Bij mij is het wel heel heftig sinds ik ben begonnen met hormonen + cypro. Ik kan gerust een halve dag rondslapen als ik wil. Hopelijk brengt de orchi daar wat verandering in.