Nieuwe chat! Zie dit topic.

Onderzoek vu borstgroei

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Annet »

Dean schreef: 25 jan 2019, 13:57
Annet schreef: 24 sep 2018, 21:19 Ik ben nu elf maand aan de hormonen heb ook al zo lang last van mijn borsten. Ik zit nu op een 90b loop naar de c. Ik heb er zo nu en dan ook heel veel pijn aan dat ik bijna niet kan verdragen. Ze zijn bikkel hard ze zijn al twee keer onder zocht, geen rare dingen. Dus ja gaat bij ieder anders ze mochten om mij niet meer pijn doen daar ben ik wel klaar mee.
Ag, misschien troost het je enigzins dat ook cis-vrouwen (meisjes) ontzettend veel pijn aan hun borsten kunnen hebben als deze in de groei zijn... ;) (en bij de ene duurt dit veel langer dan bij de andere) Neem aan tenminste dat je de groei als iets postiefs ervaart :) dus als ze onderzocht zijn en er niks mee aan de hand is zal dat hoogstwaarschijnlijk gewoon de oorzaak zijn :)
Zeker ervaar ik de groei positief daar ligt het niet aan. Maar een beetje minder pijn zou wel fijn zijn ook naar 14 maanden.
Annet
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Anon20200101 »

LauraHeleneN schreef: 24 jan 2019, 18:59
Emma schreef: 16 sep 2018, 19:39 Vandaar ook “de kans”.

Ik heb uiteraard geen wetenschappelijk onderzoek ernaar gedaan, maar als je alles wat ik erover gelezen heb zou samenvatten in een soort van metastudie, zou je gaan vermoeden dat met een hogere waarden bij meer mensen meer resultaat bereikt. In ieder geval is het verschijnsel dat borstgroei momenteel vaak ontstaat als bijwerking van de cypro en weer gedeeltelijk verdwijnt als met de cypro wordt gestopt, bekend bij de VUmc onderzoekers, maar ze doen er geen onderzoek naar. Gewoon, daarom niet. Is blijkbaar geen interessante wetenschap of zo.
Op dit ogenblik onderschrijf ik ook die waarneming ivm cypro.
Ik ben ivm SRS op kerstavond op aandringen van m'n chirurg met HRT (4mg oestradiol & 50mg cypro) gestopt op 10/12/18.
Sinds 1/1/19 slik ik weer 4mg oestradiol, maar ik ben sinds december duidelijk gekrompen in omvang en volume.
Ik ben ook 2 kilo afgenomen sinds de operatie (zelfde calorieintak en minder actief, maar meer caloriebesteding aan revalidatie?), dus ik kan deze cypto stelling (nog) niet helemaal onderschrijven.
Ik heb een observatie gedaan die ik probeer te verklaren, of om misschien een "dat is bij mij ook, komt vanzelf goed" te horen.

Ok, rewind.
Ik ben dec '17 met HRT begonnen, en rond jul '18 had ik tot dan toe maximaal volume bereikt, en had ik zowel links als rechts een duidelijk voelbare massa aan 'mammary gland'.
Ik kan me niet herinneren of ik die mammary gland ook heb waargenomen in het najaar; ik was te druk bezig met SRS voorbereiding, maar ik neem aan dat die - gelijk met gestaag dalende E waarden - daalden in volume.

In voorjaar '19 (in samenloop met lagere geconstateerde E waarden) was mijn borstvolume vrijwel alleen opgemaakt uit 'fatty tissue', en volume was "een magere cup A"
Sinds voorjaar '19 slik ik ism endocrinoloog een hogere dosis oestradiol, en daarnaast progesteron.
Rchts is mijn borstvolume nu op het tot nu toe grootste volume aangekomen (fractie groter en ronder dan in zomer '18), en heb ik een heel duidelijk aanwezige massa aan 'mammary gland'.
Rechts zou ik met vertrouwen zeggen dat het een kleine B is (waar ik zomer '18 ook was beland).
Links is mijn borst een normale A, maar is dit vrijwel alleen door 'fatty tissue'.

Gaat dit weer gelijk trekken, of moet ik me zorgen gaan maken?
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Sander »

@LauraHeleneN ik zou me daar geen zorgen over maken. Het is vrij gebruikelijk dat borsten niet allebei even groot zijn en dat daar wisselingen in zijn.
In mijn (eerste) puberteit scheelde het soms een hele cup en dan trok het weer gelijk. Met groei tijdens zwangerschap of de krimp erna, aankomen of afvallen merk ik ook dat de ene sneller groeit of krimpt dan de ander, het scheelt niet heel veel en het is ook niet steeds dezelfde kant.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Anon20200101 »

Ik ben benieuwd of het weer rechttrekt. Cupmaat is niet zozeer wat me opvalt, wel 'de samenstelling. Links = 90% fatty tissue. Rechts is 70% mammary gland.
Aankomen, afvallen is in ieder geval geen factor in dit; ik schommel al ruim een jaar binnen 1.5 kilo, grofweg 72.5 en 74
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Benjamin »

Ongerelateerd, maar ik kwam net het volgende tegen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Breast_ironing

Ik kan zo boos worden van dit soort dingen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Marijn »

Benjamin schreef: 30 aug 2019, 11:45 Ongerelateerd, maar ik kwam net het volgende tegen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Breast_ironing

Ik kan zo boos worden van dit soort dingen.
Ja, dat kan ik me voorstellen. Wat vreselijk.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Jeste »

Hormoonmeisje schreef: 04 jan 2019, 17:25 Waarom progesteron niet wordt toegediend blijft me dan weer een raadsel. Progesteron is een zeer potente DHT blocker. Ook kan progesteron de borstgroei wat bevorderen en helpt het veel voor het gemoed van veel personen die E2 en blockers krijgen.
Het zou toch goed zijn wanneer ze wel eens open gaan staan voor de toediening van progesteron. Deelnemers aan het onderzoek: Geef aan dat de endocrinologen dit beter zouden kunnen gaan doen. Voor het welbevinden van sommige patiënten.

Naar aanleiding van iets dat ik op een voorlichtingsbijeenkomst van het AUMC (of, zoals het toen nog heette, VUmc) schreef ik dit al eens:
Jeste schreef: 26 apr 2017, 11:20 Tijdens de voorlichtingsavond van het VUmc op 25 april kwam progesteron heel even aan bod. En dan vooral over dat ze het niet voor willen schrijven. Er werd gezegd dat er wel een wens is om dit voorgeschreven te krijgen, omdat het de borstgroei zou bevorderen. Dat hadden ze bij het VUmc onder andere opgemerkt uit dingen die op internet geschreven worden. Het VUmc wil echter geen progesteron voorschrijven, omdat volgens hen niet is gebleken dat dit middel werkelijk effect heeft.
Dat was in dit topic: viewtopic.php?f=28&t=4608
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door Emma »

Een jaar later heb ik er op de wetenschapsavond naar gevraagd, omdat ik zelf ]na de SRS een substantiele afname van borstweefsel had gemerkt en ik niet bepaald de enige was. Een en ander hangt samen met het gebruik van cyproteronacetaat. Dat was toen ook inmiddels bekend bij de betreffende onderzoeker, maar hij had er geen verklaring voor. Op mijn vraag of het dan niet eens tijd werd voor onderzoek naar progestagenen, kreeg ik een aarzelend 'ja, misschien eigenlijk wel'.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door MichelleB »

Vandaag naar het VU geweest en ze willen een proef gaan draaien met progesteron bij post-op vrouwen. Door loting kom je in een van de vier groepen:
1. Er verandert niets aan je medicatie
2. ze voegen progesteron toe
3. ze uppen je oestrogeen
4. ze uppen je oestrogeen EN voegen progesteron toe

Ik heb me ervoor aangemeld en merk wel in welke groep ik dan kom. Groter is mooi meegenomen, maar ik zit nu op een punt waar het nog een paar jaar kan groeien als ik deze dosis aanhoud. Dus wie weet, maar even een update voor u allen ;)
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Onderzoek vu borstgroei

Bericht door MichelleB »

Oh trouwens, ze verwachten dat ze dat eind van dit jaar gaan doen
-Life is a work in progress-