Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door anon20181206 »

Niet geheel zorgwekkend, maar zeker om rekening mee te houden.

Met dank aan Transvisie :)

https://www.transvisie.nl/transgender-v ... -beroerte/
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door Alice »

Mooi dat er over de gezondheid van transgenders zo gewaakt wordt.

Maar dit type waarschuwingen worden net als het opkomen van paddenstoelen/sneeuwklokjes met een zekere regelmaat rondgestuurd.

De teneur is in de regel dat je van hormoon gebruik gisteren doodgaat.
Wat gaan we nu doen, gelijk stoppen met hormonen?

In het onderzoek was -weer- niet aangegeven welke hormonen, hormoon blockers werden gebruikt en hoe die werden toegediend.

Aangezien het onderzoek een USA achtergrond heeft kun je aannemen dat dit ethinylestradiol of Premarin en als blocker spironolacton is. Juist die stoffen welke problemen kunnen geven.
Worden deze stoffen in Europa gebruikt? Bijna, niet behalve in mindere mate spironolacton.

Interessant is dat in dit onderzoek aangegeven wordt dat bij MtF een verhoogde kans aanwezig is op een beroerte en hartfalen. Terwijl andere onderzoeken uitwijzen dat dit niet zo is, zelfs een preventie kan geven.
Ook wordt in dit onderzoek gesteld dat FtM geen schade van teso gebruik zal ondervinden. Ook daar geven andere onderzoeken juist aan bij FtM testo gebruik wel schadelijk kan zijn en waar een goede regelmatige controle nodig is o.a. op LDL-cholesterol (te veel), hoge bloeddruk (+ nog een paar dingen).
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door Emma »

Laat ik deze er nog maar eens bij noemen:

https://www.vumc.nl/afdelingen/over-vum ... s/2740660/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door AmbjØrg »

Die risico calculeer je er toch bij in?
Althans ik wel mijn geluk staat voor op.
En hoevaak komt het voor?
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door stella »

Alice schreef: 02 sep 2018, 17:12 Aangezien het onderzoek een USA achtergrond heeft kun je aannemen dat dit ethinylestradiol of Premarin en als blocker spironolacton is. Juist die stoffen welke problemen kunnen geven.
Ethinylestradiol wordt in de VS ook al even niet meer gebruikt. Qua oestrogeen zit er weinig verschil in wat ze daar krijgen en wat we hier in Europa krijgen. Enkel de dosis en de manier van toedoenen verschilt enorm.

Wat ik wel bizar vind is dat geen enkel onderzoek rekening heeft gehouden met de manier van toedienen. Daarbij hebben meerdere onderzoeken de voetnoot dat ze denken dat Transmannen geen hogere risico's hebben omdat deze altijd testosteron toedienen via gel, pleisters of injecties.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door Alice »

stella schreef: 03 sep 2018, 13:01
Alice schreef: 02 sep 2018, 17:12 Aangezien het onderzoek een USA achtergrond heeft kun je aannemen dat dit ethinylestradiol of Premarin en als blocker spironolacton is. Juist die stoffen welke problemen kunnen geven.
Ethinylestradiol wordt in de VS ook al even niet meer gebruikt. Qua oestrogeen zit er weinig verschil in wat ze daar krijgen en wat we hier in Europa krijgen. Enkel de dosis en de manier van toedoenen verschilt enorm.
Inderdaad, vanaf de laatste paar jaren wordt door de professionele hulpverleners in de USA meer en meer estradiolvaleraat voorgeschreven. Toch komt het nog voor dat er ethinylestradiol voorgeschreven wordt vaak op verzoek patiënt dit om kostprijs, potentie (veel patiënten moet uit eigen zak betalen). Voor de doe-het-zelvers geld ook nog de verkrijgbaarheid en onwetendheid. Premarin wordt ook nog gebruikt maar minder.

Wat ik nu weer bizar vind dat Transvisie dit 'nieuws' moest verspreiden. Veel MtF transgenders kunnen paniek geraakt zijn, slapen slecht, kluiven aan hun nagels, vragen zich af wat te doen wel/geen hormonen, en dat voor een bericht die regelmatig met de zelfde strekking opduikt waarna een nieuw 'onderzoek' het tegendeel zal bewijzen waarna......
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door Emma »

Het werkt het gevoel van bestookt te worden met nepnieuws in ieder geval niet bepaald tegen, nee. Jammer.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door anon20181206 »

Dus, eigenlijk is dat artikel maar een hoop bangmakerij?
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door Jannet V »

Arlina schreef: 03 sep 2018, 21:48 Dus, eigenlijk is dat artikel maar een hoop bangmakerij?
Ergens niet want voor risicogroepen is er een verhoogde kans op... Ik denk zelf dat ik een verhoogde kans heb omdat ik al hartklachten heb maar die worden weer verlaagd omdat ik een stollingsremmer slik. Tja, iemand die vliegt heeft een verhoogde kans om te komen bij een vliegongeluk. En iemand die duikt heeft meer kans om door een haai aangevallen te worden.
Don't worry...
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Transgender vrouw heeft hoger risico op trombose en beroerte

Bericht door AmbjØrg »

Jannet V schreef: 03 sep 2018, 22:45
Arlina schreef: 03 sep 2018, 21:48 Dus, eigenlijk is dat artikel maar een hoop bangmakerij?
Ergens niet want voor risicogroepen is er een verhoogde kans op... Ik denk zelf dat ik een verhoogde kans heb omdat ik al hartklachten heb maar die worden weer verlaagd omdat ik een stollingsremmer slik. Tja, iemand die vliegt heeft een verhoogde kans om te komen bij een vliegongeluk. En iemand die duikt heeft meer kans om door een haai aangevallen te worden.
Don't worry...
Jij slikt stollings remmers, is dat het zelfde als bloed verdunners?
Mijn moeder moest ook bloedverdunners gaan gebruiken, wij hebben een wat oudere dokter de zei dat een borreltje per dag beter werkt dan de chemische bloedverdunners nu neemt mn moeder ieder avond voor het slapen gaan een borrel glaasje jenever misschien een tip.