Nieuwe chat! Zie dit topic.

testicels verwijderen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Veerle Mertens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jun 2014, 18:17
Gender: Vrouw

Re: testicels verwijderen

Bericht door Veerle Mertens »

Dit geldt helaas ook voor spiro en finasteride, Is dus wel degelijk toe te wijzen aan het wegvallen van testosteron
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: testicels verwijderen

Bericht door Wolfy_girl »

Spiro heb ik geen ervaring mee, maar finasteride heb ik jarenlang genomen voordat ik aan de transitie begon. Ik heb gedurende die tijd weinig tot niks gemerkt van deze bijwerkingen. Ik heb me destijds ook goed laten informeren en niemand die daar iets over zei, behalve milde risico's die eens in de zoveel mensen treft.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: testicels verwijderen

Bericht door stella »

Veerle Mertens schreef: 25 sep 2018, 13:08 Dit geldt helaas ook voor spiro en finasteride, Is dus wel degelijk toe te wijzen aan het wegvallen van testosteron
Dat is ook best logisch, alle medicatie die testosteron blokkeerd doet dit bij zowel in de zaadballen als in de bijnieren. De bijnieren worden dus eigenlijk ontregeld. Vermoeidheid en depressie zijn ook tekenen die kunnen duiden op een slecht functionerende bijnier.
Daarbij is er natuurlijk alsnog niets te zeggen over of het aan de medicatie ligt of aan het wegvallen van de testosteron, want sommige mensen hebben de klachten niet. En voor de mensen met de klachten kan aan 1 van de 2 liggen of aan de combinatie van.
We kunnen natuurlijk wel kijken naar de ervaringen op dit onderwerp, die kunnen komen vanuit mensen die last hebben van vermoeidheid en depressie na start met t-blokkers en of dit is veranderd na een SRS/orchi. Ik zal mijn ervaring in ieder geval ter zijner tijd delen.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: testicels verwijderen

Bericht door Wolfy_girl »

Ik zal mijn ervaring ook delen als het zo ver is (sta nu op de wachtlijst).
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: testicels verwijderen

Bericht door Marijn »

Ik las op de site van transvisie dat sommige trans vrouwen na de transitie een kleine hoeveelheid testosteron krijgen om bepaalde nadelige effecten op te lossen. Schijnt onder andere te zorgen voor meer zin om dingen te doen en dergelijke (als ik het me goed herinner).
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: testicels verwijderen

Bericht door Hormoonmeisje »

Teelballen voor de start van de HRT verwijderen is lichamelijk het vriendelijkste maar ze zijn natuurlijk bang dat een enkeling zich tijdens de HRT bedenkt en daarom vragen genderteams X aantal tijd op hormonen alvorens een orchie mag plaatsvinden.

Als ik me niet vergis is die 1 jaar voor een SRS.
Of ze zo strikt zijn op dat jaar voor enkel een orchie durf ik niet zeggen. Een orchie is veel milder dan SRS.
Orchie is een dagopname zelfs maar, geloof ik.
SRS lig je een week ( 5 dagen ) in het ziekenhuis.

Maar je hebt voor beiden een psychiatrische verwijsbrief nodig in België. In sommige landen vragen ze zelfs 2 brieven.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: testicels verwijderen

Bericht door Wolfy_girl »

Bij het VU staan ze wel op dat ene jaar, ook voor de orchi.
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: testicels verwijderen

Bericht door Elena »

Wolfy_girl schreef: 28 dec 2018, 09:33 Bij het VU staan ze wel op dat ene jaar, ook voor de orchi.
Weet je al wanneer je aan de beurt bent voor de operatie. Ik ben namelijk benieuwd hoe dit zal verlopen.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: testicels verwijderen

Bericht door Wolfy_girl »

Elena schreef: 28 dec 2018, 10:20
Wolfy_girl schreef: 28 dec 2018, 09:33 Bij het VU staan ze wel op dat ene jaar, ook voor de orchi.
Weet je al wanneer je aan de beurt bent voor de operatie. Ik ben namelijk benieuwd hoe dit zal verlopen.
In september is mij verteld dat ik "ongeveer binnen nu en drie maand" een oproep krijg. Dat zal wel iets uitgelopen zijn denk ik (zoals wel vaker bij het VU). Ik heb mijn behandelaar twee weken geleden nog gesproken en hij zei dat ik begin volgend jaar de oproep mag verwachten.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: testicels verwijderen

Bericht door Wolfy_girl »

Vandaag een telefoontje gehad; ik word 1 februari geopereert. Een afspraak met de anesthetist volgt eerst nog.