HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Tijgertje »

Hoi. Ondertussen veel gelezen over HRT bij MTF, maar wat kun je in redelijkheid nu echt verwachten van:
  • De kans op trombose
  • Herstel van (hoofd) haargroei
  • Gewichtstoename
  • Afname van spiermassa
  • Opvliegers
Volgens mij zitten hier wel een paar ervaringsdeskundigen die hier wel wat over kunnen vertellen. Zijn er bepaalde dingen waar jij tegenaan gelopen bent, waar je achteraf van zegt dat had ik beter zus of zo kunnen aanpakken.

De voordelen zijn mij bekend, maar om een weloverwogen besluit te kunnen nemen, ben ik met name geïnteresseerd in de keerzijde ervan. Zo bevindt zich bijvoorbeeld op mijn hoofd nog wat haar, maar de binnenband is er wel flink doorheen aan het komen zal ik maar zeggen. In hoeverre zal dit herstellen, of ben ik voor de rest van mijn leven tot een pruik veroordeeld.

In de aanloop van mijn intake bij het VU probeer ik zo bewust mogelijk te leven. Ik sport sinds 2010 drie keer in de week, rook niet, drink niet en heb een BMI van 23.5 (1.98 m / 92 KG). Op de voorlichtingsavond in het VU, begreep ik dat gezond BMI ook als medisch uitgangspunt gezien wordt voor een eventueel behandeltraject.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Jannet V »

De laatste drie zijn zo goed als zeker, de opvliegers zijn tijdelijk, je kracht zal afnemen maar dat komt door de androcur en na een operatie omdat je lichaam veel minder testosteron aan maakt. Maar door trainen kun je het gedeeltelijk opvangen. Gewichtstoename gebeurde bij mij structureel pas na de operatie. Herstel van de haargroei is ook mogelijk maar hoeft niet volledig te zijn. Ik ben ook 'veroordeeld' tot een haarwerk en heb menig maal jaloerse blikken van vriendinnen. (elk nadeel...) De verhoogde kans op trombose hangt echt van je eigen aanleg af, sommige mensen zijn er gevoelig voor en anderen niet. Daar zou ik me geen zorgen om maken. Wat niet wil zeggen dat het niet verstandig is trombose te leren herkennen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Emma »

  1. dat is in het verleden hoog ingeschat maar blijkt eigenlijk mee te vallen.
  2. er is licht herstel maar stel je er niet te veel van voor.
  3. verschilt per persoon, de een komt flink aan, de ander valt af. Ik ben met de HRT gewoon op gewicht gebleven.
  4. Check. Hoewel ik de massa niet heb gemeten, ik ben nooit zo gespierd geweest, maar in kracht is er echt een verschil.
  5. in mijn geval vooral nachtelijk zweten. Er zijn perioden geweest dat ik drie keer per week mijn bed verschoonde...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Anon20190516 »

Kans op trombose: sinds mei 2016 hrt, geen enkel probleem gehad,de noodzaak om te stoppen met hormonen voor de srs is ook niet meer nodig bij de vu en ik ging ook de ok in met een chicksticker(hormoonpleister) op mijn been.
Hoofdhaar:ik had gelukkig niet veel haarverlies,met uitzondering van een paar Noorse fjorden(inhammen)bij mijn haarlijn,dit is tijdens het eerste deel van mijn ffs hersteld(haarlijn omlaag en de inhammen weg)
Gewichtstoename:yep!! Maaarrr wel als kanttekening dat ik aanleg heb en altijd heb gehad om aan te komen en als je dan lekker door blijft gaan met taartjes,koekjes,chocolade enzo eten,tja dan komen er wel wat kilootjes aan bij mij.vlak voor de start hormonen zat ik in het groene”gezonde”BMI gebied en ik ging de srs in met een licht overgewicht,maar wel binnen de grenzen die ze stellen voor de operatie. Zes weken terug had ik een deel van mijn ffs en heb daardoor geen yoga kunnen doen,wat ik aardig fervent deed voor de srs en daarna ook toen ik voldoende was hersteld. Ik was aardig op weg om weer een beetje op gewicht te komen(niet door het bewegen zelf,maar je maakt stofjes aan in je hoofd die je ook aanmaakt tijdens snoepen,dus yoga:minder zin in snoepen) na de ffs ben ik na 2,5 week weer aan het werk gegaan,maar yoga is nu nog teveel(gevolg:meer snoepen)januari start ik daar weer mee.
Spiermassa:yep! Ik moet op mijn werk mensen hulp vragen met dingen tillen,omdat ik het niet meer alleen kan. En sommige potjes kosten me ook meer moeite om te openen.
Opvliegers:in de beginperiode wel last van gehad,dat kwam denk ik door de cypro,want na de srs geen last meer van gehad
Groetjes Rikki
Offline
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Tijgertje »

Ja, hier heb ik wel wat aan. Thx.

Wat betreft de opvliegers, hoe lang houden die aan?
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Wolfy_girl »

Tijgertje schreef: 04 nov 2018, 16:17
  • De kans op trombose
Ik heb 1 moment gehad tijdens mijn HRT waarbij mijn E te hoog was. De endrocrynoloog belde mij daarom op om mij te vragen om voor de zekerheid opnieuw bloed te laten prikken, en om daarna de dosering te minderen vanwege de verhoogde kans op een trombose die hier aan vast zit. Verder niks aan de hand.
Tijgertje schreef: 04 nov 2018, 16:17
  • Herstel van (hoofd) haargroei
Voordat ik begonnen ben met HRT was ik al aan de finasteride. Toen ik ben begonnen met de hormonen ben ik op advies van de endocrynoloog gestopt met de finasteride. Ik ben nu langer dan een jaar aan hormonen en cypro, en het effect dat finasteride had op mijn haar is vrijwel hetzelfde gebleven.
Tijgertje schreef: 04 nov 2018, 16:17
  • Gewichtstoename
Ik heb, net als mijn familie, een redelijk hoog vetpercentage. Ik heb daarom altijd al een beetje op mijn gewicht moeten letten. Wat dat betreft is er eigenlijk niks / weinig verandert.
Tijgertje schreef: 04 nov 2018, 16:17
  • Afname van spiermassa
Ik heb nu weinig energie over het algemeen, maar ik denk dat ik wel kan stellen dat de spiermassa wat is afgenomen. Zware dingen tillen laat ik nu wel aan iemand anders over.
Tijgertje schreef: 04 nov 2018, 16:17
  • Opvliegers
Nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Tijgertje »

Dank voor het antwoord. Ik gebruik ook finasteride, maar heb vreselijk last van droge ogen als ik 's morgens wakker wordt. Zit eraan te denken om ermee te stoppen. Ben nu drie maanden bezig, maar om nu te zeggen dat er iets gebeurd....?

Wat is dan de oorzaak van opvliegers? Een te lage dosering?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Anon20190122 »

Denk dat het vrij eerlijk is om te zeggen dat je niks van dit alles hoeft te krijgen maar dat het ook zo maar de wereld verschil uit kan maken.

Je komt er maar op 1 manier achter en dat is er aan beginnen en zien wat het bij jou doet!
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Tijgertje »

Eens, maar het is niet een beslissing die makkelijk terug te draaien valt.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: HRT. Hoe zit het nu werkelijk

Bericht door Anon20190508 »

Tijgertje schreef: 07 nov 2018, 14:13 Eens, maar het is niet een beslissing die makkelijk terug te draaien valt.
Uiteraard, maar feit blijft dat iedereen de resultaten van hormonen anders ervaart. Iedereen is uniek en zal van sommige dingen wel last hebben en van andere niet.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈