VFS zoektocht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: VFS zoektocht

Bericht door Emma »

In het verleden verweees 2pass mensen die in VFS geïnteresseerd waren door naar Remacle. Tenminste, zo ben ik drie jaar geleden aan een offerte van CFL gekomen, waar ik overigens verder niets mee heb kunnen doen. Staat nog steeds op mijn "ik-twijfel-heel-erg-of-ik-dat-nog-wil-doen"-lijstje.

Verder: ik heb in de loop van de jaren best wat mensen ontmoet die VFS hebben ondergaan zonder iets met logopedie, en dat is zonder uitzondering zonde van het geld geweest.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: VFS zoektocht

Bericht door Emma »

Wolfy_girl schreef: 17 feb 2019, 01:34 Aanvullend wil ik trouwens ook melden dat het *niet* alleen de frequentie is dat aangepast kan worden door middel van VFS. Er zijn (uiteraard meer ingrijpende) operaties beschikbaar die wel degelijk ook de intonatie en dergelijke aanpakken. Dus misschien even kappen met het beweren van "VFS verandert alleen de frequentie en niks anders".
Nog even dit: dit is nogal een boude bewering. Heb je daar meer informatie over? Het zou een boel mensen kunnen helpen. Maar het is voor het eerst dat ik het in al die jaren hoor.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Emma schreef: 17 feb 2019, 10:02
Wolfy_girl schreef: 17 feb 2019, 01:34 Aanvullend wil ik trouwens ook melden dat het *niet* alleen de frequentie is dat aangepast kan worden door middel van VFS. Er zijn (uiteraard meer ingrijpende) operaties beschikbaar die wel degelijk ook de intonatie en dergelijke aanpakken. Dus misschien even kappen met het beweren van "VFS verandert alleen de frequentie en niks anders".
Nog even dit: dit is nogal een boude bewering. Heb je daar meer informatie over? Het zou een boel mensen kunnen helpen. Maar het is voor het eerst dat ik het in al die jaren hoor.
Feminization laryngoplasty:

https://www.voicedoctor.net/surgery/pit ... yngoplasty
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Van deze techniek wist ik niet. Dankjewel voor het delen. :wship:

Deze onafhankelijke website omschrijft de techniek, en wat pre-post onderrzoek. onderzoek.
Feminization laryngoplasty is a procedure removing the anterior thyroid cartilage *, collapsing the diameter of the larynx as well as shortening and tensioning the vocal folds to raise the pitch.
En toch, al is de techniek gebruikt heel anders - en veel ingrijpender, EN met een externe incisie - dan de techniek die bij Yeson en Remacle gebruikt wordt, het blijft uiteindelijk "gewoon" een toonverhogende operatie, waarbij als bijproduct een resonantieverandering "ook mogelijk" is.
I almost always try to alter the resonance as well by adding in a thyrohyoid elevation at the same time, although I'm uncertain if resonance is significantly changed
.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: VFS zoektocht

Bericht door Emma »

En
The surgery is most optimal for patients whose voice pitch is consistently interpreted as male, despite concerted efforts at altering pitch such as speech therapy and training; for instance, a person who might be faring well in person, but is still typically perceived as male when on the telephone. The typical patient will be a male who has or is, or may yet be undergoing transgender surgeries and wishes to change the voice pitch and potentially other qualities of the voice as well.
Zonder die concerted efforts dus minder resultaat. En intonatie is toonvariatie, dat zul je toch echt zelf moeten doen. Deze techniek is niet de nieuwe informtie waar ik op hoopte, maar gewoon een techniek om meer resultaat te bereiken door wat aan de klankkleur te sleutelen. Die kende ik al.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Spreekt dat niet een beetje voor zich, dat een nieuwe stem oefening vereist? Dat je niet zingend en lachend de operatiekamer uit komt lijkt me evident.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Alle winst die met de oude stem behaald wordt, is pure winst.
Voor de uiteindelijke pitch, maar meer nog, voor de spier controle, waar de controle over je stem mee uitgevoerd wordt.

De operatie geeft je een fantastisch instrument, de stem die hoge frequenties kan halen.
Maar zonder controle over de spieren (dat is wat logopedie is, niet meer, niet minder), dan blijft het een fantastisch, maar niet ten volle gebruikt instrument.

Kan je ineens goed rijden als je een Lamborghini Miura krijgt?
Of is het beter als je eerst een Fiat Punto leert besturen?

Doet me denken aan een gesprek met m'n ex over trouwen.
Zij: "als we trouwen, komt alles goed"
Ik: "we trouwen, omdat veel goed is, en het kan nog beter worden"

;)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ik vind haar uitleg heel duidelijk:
TransVoiceLessons, maar natuurkundekennis is wel goed, om het makkelijk te kunnen volgen
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

LauraHeleneN schreef: 17 feb 2019, 06:54
LauraHeleneN schreef: 15 feb 2019, 01:16 Hoi Jill, een vriendin van me heeft 2 weken geleden haar operatie in Luxemburg gehad, ik vraag even na of dit Remacle or UCL was, maar ik vermoed Remacle, die qua techniek bijna identiek schijnt te zijn aan Yeson.
Correctie: MArc Remacle is als professor verbonden aan UCL, dus wat ik eerder schreef "Remacle of UCL" is niet juist. Ik had even een brain fart over het woorde "of" toen ik het Engelse bericht van m'n Bangkokse buurvrouw las.

Remacle schijnt VFS operaties uit te voeren via CHL, zie ook deze url.
Of hij dit ook doet via 2pass kan ik niet achterhalen. Die speurtocht laat ik aan iemand over die zelf in VFS is geinteresseerd. ;)
Ze is bij CHL geopereerd.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

LauraHeleneN schreef: 20 feb 2019, 19:06 Ik vind haar uitleg heel duidelijk:
TransVoiceLessons, maar natuurkundekennis is wel goed, om het makkelijk te kunnen volgen
Ik volg geen YouTubers voor advies in mijn transitie, en daar ben ik heel strikt in voor heel veel redenen.

Laatst deelde een trans vriendin van mij een YouTube link naar iemand die "voice training" les geeft voor transgenders, waarin ze mensen aanmoedigt om je spieren zoveel mogelijk te gebruiken voor je stem; Als je je stem goed naar de mallemoer wil helpen, moet je dat vooral doen!
Plaats reactie