VFS zoektocht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: VFS zoektocht

Bericht door Lidi »

Dit is mijn mening over VFS.
Ikzelf heb een aantal spraaklessen gevolgd en voelde me er ongemakkelijk bij.
Ook heb ik een aantal dames mogen "beluisteren" na de door hen gevolgde logopedielessen.
Ik vind, mijn mening, dat een verhoogde stem dmv logopedie vaak vlak en kunstmatig klinkt. Zonder de emoties die in een stem juist zo thuis horen.
Het valt, mij in ieder geval, erg op.
Ik hoor aan de stem dat het constant moeten nadenken om met een vrouwenstem te praten niet goed werkt. Voor mij klinkt het niet natuurlijk, dus valt het juist meer op.
Zelf kies ik dus voor mijn eigen stem en die is gelukkig niet zwaar en diep.
Het enige waar ik nog wel wat aan zou willen doen is de zinsbouw en de vrouwelijke intonatie. Zonder dus met een hogere stem te gaan praten.
Emoties en gevoel in mijn stem leggen vind ik veel belangrijker dan met een hogere toon/pitch praten.
Plus dat ik geen risico wil lopen op "mislukte" stem of stembanden.
En aan de telefoon "gemisgenderd" worden vind ik niet zo erg.
Me, myself and present I
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Btw:wat betreft een hese stem...ach ,mijn eigen zus( heeft ook al zo lang ik weet een Hese stem..ik bedoel dus niet Jennifer of Esther😛)
Dus als ik wat hees zou worden,ach dat vindt ik niet zo erg...
Offline
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

LauraHeleneN schreef: 29 apr 2019, 16:00
Wolfy_girl schreef: 21 feb 2019, 18:54 Laatst deelde een trans vriendin van mij een YouTube link naar iemand die "voice training" les geeft voor transgenders, waarin ze mensen aanmoedigt om je spieren zoveel mogelijk te gebruiken voor je stem; Als je je stem goed naar de mallemoer wil helpen, moet je dat vooral doen!
Wat bedoel jij (of beter, die persoon die lesgeeft) met "om je spieren zoveel mogelijk te gebruiken voor je stem"?

Afgezien van een paar stukjes kraakbeen in je strottenhoofd, de lucht die nodig is, en botjes en kraakbeen van je strottenhoofd en je kaak, is de rest ALLEMAAL spieren waardoor de stem/geluid gevormd wordt.
Echt ALLES aan je stem, is het resultaat van spieren die gebruikt worden.
Je spieren zorgen vanaf je diafragma tot aan je lippen voor de stem en het geluid.
Diafragma, de spieren IN je strottenhoofd (die je stembanden aan/ontspannen), de spieren OM je strottenhoofd heen, de spieren in je mond om de resonantiekamer vormen, en je lippen.

Ja, er bestaat een risico om poliepen of knobbeltjes te krijgen op je stembanden; het is DE nachtmerrie van zangers over de hele wereld; en kan makkelijk ontstaan door verkeerde (over)belasting van de stembanden.
En ja, dat is door verkeerd gebruik van spieren, maar om dat gelijk te stellen aan "je spieren gebruiken = stem naar de mallemoer" slaat de plank nogal mis.
Wat een late reactie...

Wat ik geleerd heb van meer dan een jaar logopedie, van iemand met gigantisch veel ervaring op dit gebied, is dat je het beste zo min mogelijk je stem moet "strainen" voor je geluid. Dit is waarom mijn logopediste altijd gigantisch veel hamert op een goede ademhalingstechniek vanuit de buik. Zodra je het moet forceren, is het nooit 'natuurlijk'; je stem gaat op die manier hoe dan ook langzaam naar de knoppen. Kijk maar eens naar zangers of zangeressen die jarenlang een slechte zangtechniek hebben toegepast. Ja, ze beginnen misschien mooi, maar het verandert langzaam in een schorre bende.

En ja, ik vertrouw mijn logopediste meer dan een willekeurig iemand op YouTube.

Overigens vind ik het flauw dat je niet kan ophouden met het vervuilen van dit topic met je anti-VFS agenda. Er zijn genoeg mensen die resultaat hebben behaald op die manier, en ik vind het werkelijk kinderachtig om hierbij alleen de gevallen te benoemen waarbij het mis gaat. Dat doen we wat betreft SRS toch ook niet?? Je hebt je punt nu wel gemaakt, maar hou er nou ook eens een keer over op met dat constante gezaag over risico's wanneer iedereen dit allang weet.

VFS is al zo'n gigantische taboe in de transgemeenschap; je hoeft maar iets te zeggen over VFS en je krijgt de stemtraining-politie over je heen. Bah.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Please laten we het gezellig houden hier en ieders mening accepteren mensen 😊
Offline
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Rikki schreef: 29 apr 2019, 18:09 Please laten we het gezellig houden hier en ieders mening accepteren mensen 😊
Dat doe ik ook, lol. Ik kaart alleen iets aan waar ik me een beetje aan erger, vooral omdat dit soort "gatekeeping" vaker voorkomt in de transgemeenschap en ik kan het missen als kiespijn.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Ok,Wolfy 🤗
Offline
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ik ben geen gate-keeper, en ik ben ook niet anti-VFS.
Als je dat serieus denkt, dan is je interpretatie van mijn woorden nogal ver verwijderd van wat ik heb proberen over te brengen.
Ik probeer - met name waar het het medische deel van een transitie - woorden als "ik denk" en "ik vind" te vermijden, en het in plaats daarvan alleen over de techniek, de principes erachter, en de feiten te hebben.
Als ik door jou dan als gate-keeper wordt gezien, of als anti-VFS, dan spijt me dat je dat zo gelezen hebt, maar ik voel mij noch een gate-keeper, noch een anti-VFS-er.

Sorry voor de late reactie; in het teruglezen, kwam ik dit onbeantwoorde stuk ineens tegen.
Ik was op zoek naar de naam en kliniek die ik keer op keer kreeg te horen als zijnde 'de beste', om Rikki daarmee advies te kunnen geven over waar ze heen zou kunnen naast Dr Rinkel. Als ik tegen VFS was geweest, waarom zou ik dan de - voor zover ik weet - besten (Remacle in Luxemburg, en Yeson in Zuid Korea) op dit vakgebied aanraden?!?!
En heb het zelfs vandaag nog geschreven, dat ik Rikki niet probeer te ontmoedigen.
LauraHeleneN schreef: 29 apr 2019, 16:39 Ik meen ook niet je te kennen, of je te kunnen ontmoedigen. En dat is m'n doel ook niet. ;)
Ik reageerde voornamelijk op de boute bewering dat spieren veel gebruiken slecht zou zijn voor je stem; simpelweg omdat spieren essentieel zijn in dit geheel. Probeer maar eens een simpele klank ZONDER spiergebruik te doen? Dat is gewoon compleet onmogelijk. Net zoals je niet kan kauwen of slikken of kussen zonder spieren.

Ik heb het ook niet over 'strainen of forceren' (spieren gebruiken is NIET hetzelfde als forceren) als je het over het technische deel hebt van mijn relaas; ik waarschuwde er juist voor (vanuit de zangwereld).
"Veel" gebruiken is niet slecht voor de stem (dan zou na xxx klanken/woorden je stem "op" zijn). "Verkeerd" gebruiken is wel slecht voor de stem.
We zijn het denk ik allebei eens over het feit dat "verkeerd" spiergebruik (waarin het lichaam dan ook, dit geldt met name voor sporters) kan leiden tot schade.

Ja, ik ben wel pro-logopedie, maar dat betekent ABSOLUUT NIET dat ik anti-VFS ben.
Maar kennelijk moet ik in dit alles volgens jou anti-VFS zijn omdat ik pro-logopedie ben; en dat is gewoon niet zo. Er is geen mutually exclusive (sorry weet daar de NL uitdrukking niet meer) relatie tussen die twee.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Sorry, maar je bent aan het muggenziften. Ik heb je het verschil duidelijk uitgelegt betreft het spiergebruik in de keel, en je zegt dat je mijn punt begrijpt, dus waarom blijf je er op door gaan? Ik snap dat niet.

Als je niet anti-VFS bent, probeer dan niet meteen mensen af te wimpelen die er oprecht interesse in hebben. Als je *alles* geprobeert hebt qua logopedie (en ja, dat hebben de meeste ervaren transvrouwen wel), dan wil je niet van iemand horen "hey, je moet geen VFS doen, je moet gewoon meer oefenen". Ik vind dat gemeen en ongepast, en dat geld niet alleen voor jou maar voor iedereen die zo'n "gatekeeping"-achtige mentaliteit (sleutelwoord "achtig") heeft betreft VFS. Ik snap dat je het niet slecht bedoeld etc. maar ik zou graag zien dat mensen hier wat meer op letten in de transgemeenschap zodat we eindelijk eens van die stomme VFS taboe af kunnen komen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Totdat jij begon te schrijven over het bestaan van een VFS taboe wist ik niet eens van het bestaan ervan. Laat staan dat ik hier actief aan bijdraag.

Waar en wanneer heb je uberhaupt iets uitgelegd over spiergebruik in de keel?!
Ik heb nu al een paar keer het hele topic doorgespit, en nog steeds niets gevonden.
Ik heb ook nooit geschreven, en ook niet aan jou "je moet geen VFS doen". Met die bewering haal je mijn woorden zeer sterk uit hun context.

Wie heb ik afgewimpeld?!?!
Kijk alsjeblieft even naar de 1e pagina van dit topic, en de datum van @Jill's 1e post, en kijk dan wie wanneer de 1e reply op haar vraag stuurde, met welke tekst, en durf dan nog eens te zeggen dat ik mensen probeer af te wimpelen of te ontmoedigen i.v.m. VFS.

Juist ja, ik was de persoon die Jill's vraag beantwoorde, nadat de rest van de community haar vraag tot dan toe 3 maanden lang onbeantwoord had gelaten.
En de daarop volgende dagen - terwijl ik in direct contact was met een vriendin die kort daarvoor haar VFS operatie bij Remacle had ondergaan - probeerde ik zoveel mogelijk details (wie, waar, en hoe duur) te achterhalen van haar VFS, en bracht edits en updates aan waar ik merkte dat de details die ik eerder had gegeven niet duidelijk (genoeg) waren.
Ik was stomtoevallig juist die dag dat ik Jill's vraag beantwoorde heel methodisch door het MtF medische forum aan het lezen om te kijken of er tot-dan-toe onbeantwoorde items waren waar ik misschien bij kon helpen.

En ook bij @Rikki noemde ik weer diezelfde referenties die ik eerder al aan Jill gaf.

En ja, in antwoord op @Eveliene's toch wel soberende bezorgdheid die ze uitte aan Rikki na persoonlijke ervaring (en dan met name omdat Rikki al aangaf dat haar stem volgens velen goed is, en ik noemde dat in interpretatie daarop "passing"), sprak ook ik mijn bezorgdheid uit.
Als jij dat gatekeeping of gatekeeping-achtig noemt, tsja...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: VFS zoektocht

Bericht door Emma »

Met logopedie alleen redden velen het niet, maar met VFS alleen wordt het ook niet snel wat. Ik heb, en dat heb ik ongetwijfeld al eerder gezegd, nu genoeg mensen ontmoet die VFS hebben gedaan maar gewoon in man-mode doorpraten dat je soms eigenlijk het voor en na verschil niet eens hoort.

Even uit eigen ervaring: ik ben knap ontevreden over mijn stem na alleen logopedie. Maar logopedie heeft me wel zo ver gebracht dat mensen niet meer heel verschrikt opkijken als ik begin te praten. De borstresonantie is er grotendeels uit en de intonatie is beter geworden. Ik heb een aantal dingen uit de logopedielessen laten varen omdat ik ze toch niet helemaal goed toepaste en ik daardoor na een dag veel praten weinig stem meer over had.

Ga ik dan VFS doen? Ik twijfel. Ik twijfel over het resultaat (waarom zou ik het beter doen dan die anderen die ik gehoord heb?), over de risico's (ik praat nogal veel tegenwoordig, ook voor mijn inkomen) en over de financiën (als ik mijn best doe kom ik echt wel over de bovengrens voor vergoeding heen).
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]