Nieuwe chat! Zie dit topic.

VFS zoektocht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

VFS zoektocht

Bericht door Jill »

Halleuwtjes,

Tot nu toe in mijn zoektoch naar een juiste kandidaad om mijn geld naar toe te gooien voor voice feminization surgery ben ik alleen nog maar gestuit op het vu, Dr. Spiegel, en Yeson voice centre (verre uit mijn meest favoriete keuze tot nu toe). Maar mijn vraag is, er moet toch nog wel meer zijn?! Ik heb het forum afgestruind maar heb helaas niets weten te vinden. (Ik kijk waarschijnlijk niet goed genoeg)

Bij een meting zo een twee jaar geleden zonder stem training zat ik op de 174 Hz. Nou hoor ik je denken, meid, zeik toch niet zo! :V Maar eerlijk gezegd is iets hoger gaan dan dat ook wel echt het plafond voor mij. En ik stoot er telkens tegen aan, het is heel duidelijk dat ik piek en niet veel hoger zal gaan, ik voel mij stukken minder spontaan in sociale omgang met anderen dan dat ik voor mijn transitie was. En dat stoort mij, want iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een stuiterbal kan zijn. Ik wil mijn enthousiasme terug! :0

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan mij een beetje de goede richting opsturen?

Bedankt! :hug2:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Hoi Jill, een vriendin van me heeft 2 weken geleden haar operatie in Luxemburg gehad, ik vraag even na of dit Remacle or UCL was, maar ik vermoed Remacle, die qua techniek bijna identiek schijnt te zijn aan Yeson.

Voor wat het waard is, zij is Australische, en is na haar srs in Bangkok meteen doorgevlogen naar Luxemburg voor haar vfs.
Dan lijkt het me in ieder geval geen prutser-kliniek; daar vlieg je niet de halve wereld voor over.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Ik ben hier zelf ook al heel lang naar op zoek. Ik ben nu al een jaar ofzo bezig met logopedie, maar ik weet dat mijn stem niet passabel is. Van vrienden hoor ik altijd dat ik een vrouwelijke stem heb, maar in de praktijk word ik hier juist heel veel op geklokt. Sowieso valt de hele illusie snel in duigen wanneer ik niet de energie heb om me te concentreren op mijn stem, of ziek ben etc. Het is gewoon teveel inspanning en uiteindelijk is het ondanks de "juiste" frequentie niet vrouwelijk genoeg.

Ik weet via de KNO arts van het VU dat een stembanden operatie met mijn stemhoogte niet meer wordt vergoed, maar we krijgen waarschijnlijk een meevaller waardoor ik het wellicht gewoon zelf kan betalen.

Als ik Remacle zoek op Google kom ik uit op een Susan's Place draadje waar men het heeft over een prijskaartje van 4500 Euro. Klopt dit?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

@Jill, ze had haar operatie bij Remacle, en kostte haar ongeveer €3600, inclusief overnachting(en)
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

LauraHeleneN schreef: 15 feb 2019, 15:23 @Jill, ze had haar operatie bij Remacle, en kostte haar ongeveer €3600, inclusief overnachting(en)
Dat is bij 2Pass, lees ik op Google? Werkt hij ook bij een andere kliniek? Over 2Pass hoor ik niet zulke goeie dingen eigenlijk, of valt dat wel mee?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ik ken 2pass alleen maar van naam, ivm de verhalen hier over borstimplantaten. Ik weet zelf helemaal niets van 2pass.
Is het trouwens de kliniek of de chirurg die slechte scores haalt op dit forum?
Ik ben geneigd eerder af te gaan op het werk van de chirurg, en niet op de kliniek waar die chirurg werkt. En in combinatie daarmee, de mening van de personen die door die chirurg zijn geopereerd.

Laat de keuze voor Dr Chettawut voor m'n SRS in een 'eng en ver weg' land hier testament van zijn.

Zoals ik al eerder schreef, deze Australische vriendin is vanuit Bangkok (srs) naar Luxemburg (vfs bij Remacle) doorgevlogen. Als Remacle goed is, is Remacle goed, ongeacht in welke kliniek die behandeling wordt uitgevoerd, lijkt me.

Ik heb zelf geen enkel onderzoek gedaan naar vfs, dus kan geen oordeel geven.
En al helemaal niet naar 2pass.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Wolfy_girl schreef: 15 feb 2019, 13:51 Ik ben hier zelf ook al heel lang naar op zoek. Ik ben nu al een jaar ofzo bezig met logopedie, maar ik weet dat mijn stem niet passabel is.
Los van of je je stem passabel vindt, merk je vooruitgang in vergelijking net waar je stem vóór logopedie was?

Mijn stem is zeker ook niet hoog, of zo hoog als ik misschien wel zou willen. Voice pitch analyzer zegt me vandaag dat ik gemiddeld 208Hz (range tussen 180-235Hz) spreek. Laag is het niet, maar hoog zeker ook niet. Maar wél volledig in female range.
En aan de telefoon merk ik ook dat ik vaker niet dan wel geklokt wordt. 2-3 van de 10 gesprekken komt er nog een "meneer".

Maar pitch is, merk ik zelf, maar een klein onderdeel van passabel. Ik spreek, zeker als ik wat "duidelijker en kordater" moet zijn om m'n punt te maken met een wat lagere stem, maar het maakt me niet minder passabel.
Resonantie, muzikaliteit van je stem (vs monotonie), infectie, woordgebruik, zijn minstens net zo belangrijk als pitch.

Als je spreekt, waar in je lichaam voel je dan de trillingen, de rssonans?

In principe verandert die resonantie plek met je pitch mee. Mannenstem? Resonantie in je maag of borstkas.
Vrouwenstem? Resonantie in je mond.
Probeer eens of je de resonans, terwijl je hoge pitch gebruikt, in je mond kan "duwen" en daar even te houden. En dan je pitch te verlagen, maar die resonans in je mond te houden. Dat is een heel belangrijke doorbraak als dat je lukt.
Meer dan pitch, is die resonans van belang in het passabel zijn van je stem.

Als deze oefening je lukt, dan kan je ook proberen die resonans van achter in je mond, keel maar je tanden te verplaatsen, dat vergroot de passabiliteit wéér een beetje.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

LauraHeleneN schreef: 15 feb 2019, 20:32
Wolfy_girl schreef: 15 feb 2019, 13:51 Ik ben hier zelf ook al heel lang naar op zoek. Ik ben nu al een jaar ofzo bezig met logopedie, maar ik weet dat mijn stem niet passabel is.
Los van of je je stem passabel vindt, merk je vooruitgang in vergelijking net waar je stem vóór logopedie was?

Mijn stem is zeker ook niet hoog, of zo hoog als ik misschien wel zou willen. Voice pitch analyzer zegt me vandaag dat ik gemiddeld 208Hz (range tussen 180-235Hz) spreek. Laag is het niet, maar hoog zeker ook niet. Maar wél volledig in female range.
En aan de telefoon merk ik ook dat ik vaker niet dan wel geklokt wordt. 2-3 van de 10 gesprekken komt er nog een "meneer".

Maar pitch is, merk ik zelf, maar een klein onderdeel van passabel. Ik spreek, zeker als ik wat "duidelijker en kordater" moet zijn om m'n punt te maken met een wat lagere stem, maar het maakt me niet minder passabel.
Resonantie, muzikaliteit van je stem (vs monotonie), infectie, woordgebruik, zijn minstens net zo belangrijk als pitch.

Als je spreekt, waar in je lichaam voel je dan de trillingen, de rssonans?

In principe verandert die resonantie plek met je pitch mee. Mannenstem? Resonantie in je maag of borstkas.
Vrouwenstem? Resonantie in je mond.
Probeer eens of je de resonans, terwijl je hoge pitch gebruikt, in je mond kan "duwen" en daar even te houden. En dan je pitch te verlagen, maar die resonans in je mond te houden. Dat is een heel belangrijke doorbraak als dat je lukt.
Meer dan pitch, is die resonans van belang in het passabel zijn van je stem.

Als deze oefening je lukt, dan kan je ook proberen die resonans van achter in je mond, keel maar je tanden te verplaatsen, dat vergroot de passabiliteit wéér een beetje.
Dat weet ik allemaal al, en ook als ik er rekening mee hou is mijn stem nog steeds niet passabel. Op z'n best haal ik net een keer 170 herz ofzo.

Ja, natuurlijk merk ik wel wat vooruitgang, maar het is een vooruitgang van een mannelijke stem naar een iets vrouwelijkere mannelijke stem.

Voor mijn gevoel moet je basisstem goed zijn wil je echt een goed resultaat hebben met alleen logopedie. En bij mij is die basis er gewoon niet denk ik. Ik heb dit tegen iedereen gezegt, van mijn logopediste tot aan mijn behandelaar maar ze praten allebei over logopedie alsof het een wondermiddel is wat van een lompe bouwvakkerstem een Madonna stem kan maken... Sorry, maar ik geloof niet in die sprookjes. Ik heb die VFS nodig.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

En wat ik je probeer te vertellen, is dat door die VFS je pitch weliswaar omhoog gaat, maar dat dit slechts een van de vele pijlers is in het vrouwelijk maken van de stem.

Als de rest van de onderdelen van het vrouwelijk maken van je stem niet versterkt/verbeterd worden, dan zal het resultaat van VFS denk ik eerder "een heel hoge mannelijke stem zijn" dan een vrouwelijke stem.

Woord voor woord gekopieerd van de Nederlandse tekst op 2pass:
Klopt het dat de stemoperatie alleen de toonhoogte van mijn stem verandert?
Ja, dat klopt. Het maakt alleen uw stembanden korter. De operatie heeft geen invloed op uw resonantie, intonatie, articulatie en non-verbale aspecten van stemvervrouwelijking.
Natuurlijk zijn we niet allemaal gelijk; ik ken jouw stem niet, en jij de mijne niet.
Misschien heb jij een basisstem die zich wat minder leent voor vervrouwelijking, en misschien juist wel. Ik weet het niet.

Ik ben geen stem-expert, laat staan een logopediste; al heb ik wel m'n hele puberteit gezongen, en dat heeft zeker wel geholpen in de aanpak die ik thuis (buiten de logopedie om) hanteerde in mijn stemtransitie. Al is er van de techniek van vroeger weinig over, ik herinner me genoeg stemoefeningen van vroeger, en hoe ik m'n stem van klank kan laten veranderen.
Ik was in m'n puberjaren tenor in onze muziekles klas (heb eindexamen muziek gedaan), samen met Wouter Hamel (google die maar eens) waren wij de twee tenoren in het 30-koppige koor, maar ik ben na de puberteit naar een diepe, en nasale, bariton gezakt, en heeft vooral mijn range heel erg geleden onder het niet meer zingen (en ook heel weinig praten vanwege m'n werk). Door dat in elkaar zakken van m'n range, m'n frequentiebereik, is mijn stem niet zo hoog als ik wel zou willen; maar misschien dat ik daar de komende maanden aan kan werken; ik heb daa rnu wel de frisse kop voor.

Voor logopedie was m'n basisfrequentie 116Hz (net nog even gecontroleerd, door m'n oude stem te channelen)
Met een paar, zeker niet genoeg, logopedielessen (en weinig oefenen, want werkdruk en geen solo tijd) is dat verhoogd naar 200-205Hz, en dat is meer vanwege mijn zangvereleden dan mijn logopedie.
Die 200-205Hz is best prima, maar ik zou liever op de 245-255Hz zitten, een frequentie die ik makkelijk aankan in oefeningen, maar niet in spraak.
Maar mijn grote winst zit 'm in de klank/resonans en muzikaliteit van m'n spraak. En DAAROM word ik niet zo vaak geklokt.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Maar ik schreef net al... Op zijn *best* tikt mijn stem een keer net de 170 herz aan (aardig zeldzaam). Dat is niks; dan heb je het meer over een iets androgyne stem ofzo, maar vrouwelijk niet.

Dat de frequentie niet alles is snap ik ook wel, maar ik ga liever de logopedie aan met een *goeie* hoge basisstem in plaats van te worstelen om van een te lage stem iets te maken wat met alleen training simpelweg niet mogelijk is. Logopedie is leuk, maar het is geen magie; je verandert de basis er niet mee.

Ik bedoel dit niet gemeen ofzo, maar als je zegt dat je je hele leven zang hebt gedaan heb je een flexibiliteit ontwikkelt in je stem dat veel mensen niet hebben. Dat is gewoon niet te vergelijken met iemand die niet zingt (en hier ook geen interesse in heeft).