Nieuwe chat! Zie dit topic.

VFS zoektocht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

LauraHeleneN schreef: 30 apr 2019, 02:53 Totdat jij begon te schrijven over het bestaan van een VFS taboe wist ik niet eens van het bestaan ervan. Laat staan dat ik hier actief aan bijdraag.
Ik ga niet verder op je bericht in want je bent voor mijn gevoel schijnheilig aan het doen en dat levert geen productieve discussie op.

Als je geen besef hebt over hoe er over het algemeen gereageert word op vragen betreffende VFS, raad ik je aan om naar een willekeurig transgender forum te gaan en de zoekfunctie te gebruiken. De transgemeenschap op Reddit is hier ook een goed voorbeeld van; veel van de antwoorden in die topics betreft VFS gaan niet eens in op de vraag, zo erg is die taboe.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Nee @Wolfy_girl, ik ben niet schijnheilig (of schijnheilig aan het doen). Ik doe namelijk niet net alsof.

Buiten dit forum om, heb ik géén trans community die ik bezoek of raadpleeg (afgezien van een paar keer dat ik per ongeluk op Susan's uitgekomen toen ik wat informatie, niet meningen, over Chettawut zocht).
Ik ben op dit forum aangemeld nadat ik hier in Thailand met @féj over gesproken heb, dat zij veel heeft gehad aan first hand knowledge van anderen op t-n die praktische details over hun Chettawut ervaringen hier deelden. En dus was dat wat ik ook deed, mijn Chettawut ervaring verwoorden.

Ik heb voor zover ik weet nog geen enkele persoon direct of indirect gequote in een post hier op t-n (noch ergens anders, want andere plekken bezoek ik niet actief, laat staan dat ik daar lid ben), en op die manier een vooroordeel of een mening verspreid via "van horen zeggen" of "iemand die ik ken heeft gehoord of gelezen dat iemand anders zus of zo".

Ik haal mijn 'kennis' uit de wetenschap (zoals je kan teruglezen, de enige quotes die ik in dit topic heb gepost kwamen van de behandelaarswebsite zelf af).
En ik haal mijn 'bias' en 'mening' van de bronnen zelf.
Die bronnen zijn danwel de medici zelf, danwel ervaringsdeskundige met wie ik een persoonlijke band heb.
Bijvoorbeeld m'n eigen therapeut die in sessie een bepaalde chirurg, endocrinoloog, logopedist heeft aangeraden, met onderbouwing en uitleg waarom.
Of door bijvoorbeeld die vriendin van me die zelf VFS heeft ondergaan bij Remacle (en ik heb denk ik een persoonlijk genoege band met haar, we hebben al liggend in hetzelfde bed samen gedilateerd).

En de reden waarom ik niet actief of passief deel ben van andere transcommunities? Juist omdat ik vanuit het hier vaak genoemde en nu ook door mij gebezigde "YMMV" weinig heb aan (vaker niet-zelf-ervaren dan wél) subjectieve meningen van derden.
En nog minder (als onderdeel van een kwetsbaar en in de hoek gezet deel van de samenleving) heb aan het verder verspreiden daarvan, noch in het verder in de hoek houden van dit deel van de samenleving.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: VFS zoektocht

Bericht door Emma »

Wolfy_girl schreef: 30 apr 2019, 07:29
LauraHeleneN schreef: 30 apr 2019, 02:53 Totdat jij begon te schrijven over het bestaan van een VFS taboe wist ik niet eens van het bestaan ervan. Laat staan dat ik hier actief aan bijdraag.
Ik ga niet verder op je bericht in want je bent voor mijn gevoel schijnheilig aan het doen en dat levert geen productieve discussie op.

Als je geen besef hebt over hoe er over het algemeen gereageert word op vragen betreffende VFS, raad ik je aan om naar een willekeurig transgender forum te gaan en de zoekfunctie te gebruiken. De transgemeenschap op Reddit is hier ook een goed voorbeeld van; veel van de antwoorden in die topics betreft VFS gaan niet eens in op de vraag, zo erg is die taboe.
Maar dit is geen Reddit.

Als je hier de zoekfunctie gebruikt zul je vast ook achterhaalde informatie vinden, uit de tijd dat men de stembanden en strottehoofd met naald en draad te lijf ging. Sinds de Wendler glottoplastiek weer een beetje beschikbaar is in Europa en niet alleen voorbehouiden aan Yeson kantelt de algemene mening over VFS. Niet iedereen beseft dat en blijft een beetje hangen in de oude mening dat het gevaarlijk is. Maar je kunt hier wel vinden dat niet iedereen laaiend enthousiast is. Uit eigen ervaring, nota bene.

Je wint er niks mee als je het taboe om gaat keren. Een eerlijke en open discussie wordt gewaardeerd. Maar een ander afbranden omdat die het niet 100% met je eens is, niet. 'Vrijheid van meningsuiting' is niet alleen voorbehouden aan degenen die denken het gelijk aan hun kant te hebben.

Dus. Gaan we het nu inhoudelijk over VFS hebben, of gaan we iedereen die zegt dat VFS niet zaligmakend is voor de voeten werpen dat 'het taboe' voor de voeten geworpen wordt? Als het dat laatste wordt, dan graag ergens anders, niet hier op dit forum.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ik stond weer op het punt om met die vriendin te chatten, ik heb sinds ons laatste gesprek nu 2 FFS sessies achter de rug, en zij is nu bijna 3 maanden post VFS. Ik zal haar vragen wat haar bevindingen zijn; toen ze dat de vorige keer deed (een paar weken post VFS, had ze ook een soundbite meegestuurd van hoe ze op dat moment klonk, en screenshots van voice pitch analyzer, pre en post VFS)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Ik heb eind van de morgen met haar gechat; ze woont aan de oostkant van Australie, dus qua tijdsverschil lopen we ver uit elkaar.
Ze is blij met haar stem, en heeft ook weer een sample gestuurd; ik meette die sample zo rond de 240-250Hz; dat is een heel stuk hoger dan zoals ze in Januari in Thailand klonk in dezelfde kamer. Toen zat zij rond de 215-225Hz, en ikzelf vrij strak rond de 210Hz. @féj, jij hebt haar even kort ontmoet in de kliniek; herinner jij je haar stem?

Ze klinkt nu veel minder hees en krakerig (vergeleken met de sample kort na de operatie), maar ze heeft ook bijna geen 'body' meer in haar stem. Het is een 'krachtige' en uitgesproken vrouw in al haar doen en laten en haar verschijning. Voor mijn gevoel heeft zij nu de stem van een veel kleiner en tengerer figuur. Voor de operatie had ze een volgens mij mooie en vooral warme vrouwelijke stem, een beetje tussen Eva Jinek en Annechien Steenhuizen in.

Ik had nu niet bijzonder het idee dat ze vrouwelijk klinkt (al is ze meer nog dan dat, "niet mannelijk meer", dus dat is toch wel winst) maar dat is misschien omdat ze erg monotoon klonk in deze sample, van amper 15 seconden, speciaal voor mij opgenomen waarin ze me vertelt wat ze van haar stem vindt.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Ik heb overigens Cait gesproken van het forum..ik had haar een pb gestuurd . Zei vertelt dat ze heel tevreden is met haar stem ,maar dat het ook belangrijk is dat je nog wel een poosje er logopedie bij doet ná de operatie..ik vind het fijn om ook een positief geluid te horen naast de toch soms wel negatieve geluiden van” ik zou het niet doen,want je gaat blikkerig klinken of hebt geen volume meer” daarmee wil ik niet suggereren dat mensen te negatief zijn,maar ik wil van beide zijden graag ervaringen horen voor een evenwichtiger beeld wat betreft deze operatie..overigens kan een ffs ook nadelig uitpakken of een srs en dat is ook veelal geen reden om er dan maar van af te zien. Ik ga in elk geval een verwijzing vragen voor Dr Rinkel in het vumc . De wachtlijst is langer dan een half jaar heb ik te horen gekregen ..ik ga in elk geval wel voor de laser operatie als ik de vergoeding krijg en anders ga ik rondkijken voor een optie om het op eigen kosten te laten doen(bijv Luxemburg,zoals hier werd genoemd)
Offline
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20200101 »

Mooi dat je met Cait hebt kunnen spreken; was dat overigens audio, of geschreven?
Misschien ook prive met Eveliene spreken, dan krijg je uit eerste hand zowel een + als een - ervaring, dat is uiteraard beter dan hier open en bloot op het forum waar iemand er mee aan de haal kan gaan.

Als je goedkeuring krijgt van je verzekeraar (na overhandigen van verwijsbrief, en kliniekbehandelplan en kostenraming), dan zou bij een restitutiepolis ook Luxemburg vergoed moeten kunnen worden (tot het maximaal in NL geldende norm bedrag).
LauraHeleneN schreef: 15 feb 2019, 15:23 @Jill, ze had haar operatie bij Remacle, en kostte haar ongeveer €3600, inclusief overnachting(en)
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Ik ga mijn huisarts bellen .Ik ga om een verwijzing vragen naar Dr Rico Rinkel . Eerst maar eens een gesprek met hem en dan kijk ik nog wel even. Wachttijd is daar minimaal een half jaar,voor de operatie.Overigens daarnet een filmpje bekeken op YouTube van”Eden the doll” een behoorlijk emotioneel filmpje,met best een struggle,maar ook na 5 maanden al een mooi resultaat. Wat mij wel opvalt is dat er snel wordt geoordeeld over het resultaat. Het kost tijd! Na drie maanden na je ffs ziet je gezicht er ook nog niet geweldig uit...mijn ffs is 1,5 jaar terug en het voelt pas nu eindelijk helemaal normaal.. die VFS is ook chirurgie en dan klink je niet als een klokje na een maand! De eerste twee weken mag je helemaal niet praten(oh ohhhh probleempje,want ikke kletskous)en daarna mag je steeds ietsje langer praten(of eerder een soort van fluisteren ) beginnend met vijf minuten per dag.en je moet logopedie ernaast hebben...en goed oefenen ! Je moet je stem opnieuw leren gebruiken ..je moet ervoor werken! Keihard ! Het gaat niet vanzelf allemaal.. na je srs moet je toch ook dilateren??dat gaat ook niet allemaal vanzelf hoor...
Offline
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: VFS zoektocht

Bericht door Wolfy_girl »

Rikki schreef: 30 apr 2019, 15:05 ik vind het fijn om ook een positief geluid te horen naast de toch soms wel negatieve geluiden van” ik zou het niet doen,want je gaat blikkerig klinken of hebt geen volume meer” daarmee wil ik niet suggereren dat mensen te negatief zijn,maar ik wil van beide zijden graag ervaringen horen voor een evenwichtiger beeld wat betreft deze operatie..
Precies mijn punt. Dankjewel.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: VFS zoektocht

Bericht door Anon20190516 »

Wolfy_girl schreef: 30 apr 2019, 18:53
Rikki schreef: 30 apr 2019, 15:05 ik vind het fijn om ook een positief geluid te horen naast de toch soms wel negatieve geluiden van” ik zou het niet doen,want je gaat blikkerig klinken of hebt geen volume meer” daarmee wil ik niet suggereren dat mensen te negatief zijn,maar ik wil van beide zijden graag ervaringen horen voor een evenwichtiger beeld wat betreft deze operatie..
Precies mijn punt. Dankjewel.
Graag gedaan meis🤗
Offline